عدم مشروعیت ضرر معنوی از دیدگاه قرآن و احادیث
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت(مربی)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقاله حاضر به بررسی و تبیین مبانی عدم مشروعیت ضرر معنوی از دیدگاه قرآن و احادیث پرداخته است. به طور کلی در این مبحث حجیت نهی از ضرر معنوی منطبق بر قرآن و روایات، و اثبات این موضوع که دین اسلام علاوه بر جلوگیری و نهی از ضرر مادی، جلوگیری و نهی از خسارت معنوی را مدّ نظر داشته، و مقاومت در برابر این ضرر را نوعی امتناع از احقاق حق انسانی میداند بیان شده است. نهایتاً اگر قانونگذار در قوانین موضوعه به بحث و تحقق و جبران خسارت معنوی پرداخته است عمدتاً بر مبنای دین اسلام یعنی قرآن و سنت معصومین(ع) بوده است، و از سوی دیگر نظام حقوقی اسلام که همواره بر پایه حق و عدل بوده است کوچکترین و حتی ناچیزترین تعدی و ظلم را ناروا دانسته است پس چگونه میتوان گفت که در این آئین، ضررهای معنوی بر شخصیت و حیثیت و منش و روح و روان بلند انسانی نادیده گرفته شده باشد. بنابراین بدیهی است که روح حاکم بر این نظام هم در کتاب و هم در سنت به این مقوله عنایت دارد.
This paper explores and explains the principles of the Quran and the Hadith has no legitimate moral damage And generally prohibit the discussion of moral damage based on the Qur'an and hadith authority and prove that Islam forbids the prevention of material damage, Prevention and interdiction consider the moral damage and resist the loss of human rights as expressed in a refusal And ultimately discussing the legislative statutes and spiritual fulfillment and compensation is paid Mainly on the basis of Islam is the Qur'an and the Sunnah infallible And the legal system of Islam is always right and justice times Even the slightest aggression and oppression very least it has been unduly So how can we say that in this ritual, spiritual damage to the character and dignity of the human character and spirit long overlooked is So obviously the spirit of the book is in the tradition of attention to this issue.