تعارض اختلاف قرائات و عدم تحریف قرآن
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - دانشجوی دکتری کلام امامیه، دانشگاه قرآن و حدیث قم
کلید واژه:
چکیده مقاله :
قرآن معجزه جاودان و جهانی پیامبر اسلام(ص) است که خود تأکید دارد هرگز گرد تحریف دامن پاک آن را نخواهد آلود. با مشاهده قرائتهای مختلفی که از آیات آن وجود دارد، این پرسش رخ مینماید که آیا وجود قرائتهای گوناگون به معنای ورود تحریف در قرآن نیست. مبحث قرائات و نیز عدم تحریف قرآن از مباحث مهم و کلیدی علوم قرآنی است، تا جائی که دانشپژوهان در طول اعصار مختلف درباره هر یک مستقلاً کتابهایی نگاشتهاند و تفصیلاً در مورد پیشینه انواع قرائات و حجیت آنها صحبتهایی شده است. همچنین در دفع شبهه تحریف دلائل متعددی بیان گشته و قرآن کریم را از هرگونه دستکاری مصون دانستهاند. اگرچه همواره این سؤال در تعارض این دو مطلب مطرح بوده که چگونه میشود از طرفی معتقد به عدم تحریف قرآن بود و از طرف دیگر قرائتهای مختلف و اختلافهای فراوان را در زمینه قرائت قرآن شاهد بود؟ اما محققین یا سعی کردهاند هرگز این دو را در تعارض هم ندانند و یا اگر هم تعارض قائل شدهاند با تمسک به عباراتی مبهم خواستهاند مشکل را حل کنند. ما اساسأ این دو مقوله را در تعارض هم دانسته و تلاش علما را در حل این مشکل ناکافی میدانیم و معتقدیم هنوز مسأله لا ینحل باقی مانده و اقدام مؤثری در این زمینه صورت نگرفته است، در نتیجه در این راستا در مقام بیان وجوه محتمل در صدد حل مسأله برآمدهایم.
Holy Quran is the immortal and universal miracle of Mohammad which himself emphasizes it would never be challenged by distortion. By finding various readings of Quran this question rises that do different readings mean the enterance of distortion? The researches attempt to find them as non – opposition with each other or if there consider them as an opposition, try to solve this problem by various ambiguous answers. The present paper know it as an opposition substantially and the scholars' attempts are known of no use and believe that the problem still remains unsolved and no effective action has been done; thus this paper tries to solve the problem by expressing the possible aspects.
ابن منظور، محمد بن مکرم. بی تا، لسان العرب، چاپ سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
احمد بن زکریا، ابن فارس. 1999ق، معجم مقاییس اللغة، ترجمه عبدالسلام محمد هارون، قم: دار الفکر.
بخاری، محمد بن اسماعیل. 1401ق، صحیح بخاری، بیروت: دار الفکر.
ﺣﺠﺘﯽ، سید محمدباقر. 1372ش، ﭘﮋوﻫﺸﯽ در ﺗﺎرﯾﺦ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ﺣﺴﻦزاده، ﺣﺴﻦ. 1381ش، ﻓﺼﻞ اﻟﺨﻄﺎب ﻓﯽ ﻋﺪم ﺗﺤﺮﯾﻒ ﮐﺘﺎب رب الأرﺑﺎب، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﺪی شاهرودی، قم: انتشارات قیام.
خویی، ﺳﯿﺪ اﺑﻮاﻟﻘﺎﺳﻢ. 1387ش، اﻟﺒﯿﺎن ﻓﯽ تفسیر اﻟﻘﺮآن، قم: دار الثقلین.
راغب اصفهانی، 1991ق، مفردات ألفاظ القرآن، بیروت: دار السلامیه.
زرﮐﺸﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺑﻬﺎدر. 1408ق، اﻟﺒﺮﻫﺎن ﻓﯽ ﻋﻠﻮم اﻟﻘﺮآن، بیروت: بی نا.
زمخشری، جار الله محمود بن عمر. بی تا، أساس البلاغة، چاپ اول، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
ﺳﯿﻮطی، ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ اﺑﯽﺑﮑﺮ.1360ق، الإﺗﻘﺎن فی ﻋﻠﻮم اﻟﻘﺮآن، قاهره: بی نا.
طباطبایی، سید محمدحسین. 1371ش، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
طبرسی، فضل بن حسن. 1408ق، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفة. چاپ دوم،
فراهیدی، خلیل بن احمد. 1409ق، العین، تحقیق مهدی مخزومی و ابراهیم سامرایی، قم: دار الحجره.
فیومی، احمد بن محمد. 1414ق، المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر، چاپ دوم، قم: مؤسسة دار الهجرة.
کلینی، محمد بن یعقوب. 1389ق، الکافی، تحقیق علی اکبر غفاری، چاپ پنجم، تهران: دار الکتب الاسلامیه.
مجلسی، محمدباقر. 1403ق، بحار الأنوار، بیروت: مؤسّسة الوفاء.
محمدی، فتح اللّه. ۱۳۷۸ش، سلامة القرآن من التحریف، تهران: بی نا.
ﻣﻌﺮﻓﺖ، ﻣﺤﻤﺪ ﻫﺎدی. ﺑﯽﺗﺎ، اﻟﺘﻤﻬﯿﺪ ﻓﯽ ﻋﻠﻮم اﻟﻘﺮآن، ﻗﻢ: ﻣﺮﮐﺰ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺣﻮزه ﻋﻠﻤﯿﻪ ﻗﻢ.
_||_
Bibliography
Ibn-e-Khord, Mohammad bin Muhammad, Lassan al-Arab, Beirut, Dar-ehia al-Terat al-Arabi, third edition, bi-to.
Hojjati, Seyyed Mohammad Baqer, Research in the History of the Holy Quran, Tehran, Islamic Culture Publishing House, 1993.
Hassanzadeh, Hassan, Sepehr-e Khatib, in the non-distortion of the book of the Sabbab, translated: Mohammadi Shahroudi, Qom, Ghayam Publication, 1381.
Khoyi, Seyyed Abolqasem; Al-Bayan al-Tafsir al-Quran, Qom, Dar al-Qalqin, 2008.
Ragheb Esfahani, Almfrudat al-Fahz al-Quran, Beirut, Darussalamia, 1991.
Zarkashi, Muhammad ibn Bahadur; Al-Baheran Fayyas al-Quran, Beirut, Anaham, 1408 AH.
Zhomakhshari, Jarullah Mahmud bin Umar, Basil-e-Balaghah, First edition, Qom: Islamic Propaganda Office, Beita.
Siouti, Abdurrahman ibn Abibakr; Al-Taqan al-Quran, Cairo, Anaham, 1360 AD.
Sahih Bukhari, Mohammad bin Isma'il, Beirut, Dar al-Fakr, 1401.
Tabatabai, Seyyed Mohammad Hossein, Al-Mizan Fi Tafsir Al-Quran, Qom, Society of Teachers Publishing, 1371.
Tabriz, Fazl ibn Hassan, Assembly of the Interpreter, Beirut, Dar al-Ma'arfa, Second Edition, 1408 AH.
Farahidi, Khalil ibn Muhammad, Al-Ain, Research by Mehdi Makhzumi and Ebrahim Samerai, Qom, Dar al-Hajar, Second Edition, 1409 AH.
Fumiy, Ahmad ibn Muhammad, Al-Masbah al-Munir fi Gharib al-Shar'ah al-Kabir, Second edition, Qom: The founder of the Al-Jajarah, 1414 AD.
Kellini, Mohammad bin Yaghoub, Allafi, Research, Ali Akbar Ghaffari, Tehran, Islamiyah Darolkabet, Fifth Edition, 2010 AH.
15th Majlesi, Mohammad Bagher, Baharalanavar, Beirut, Al-Wafa Institute, 1403
Mohammadi, Fatallah, Salamat al-Quran al-Tahrir, Tehran, Iran, 1999.
Mo'refat, Mohammad Hadi, Almayd Fayyas al-Quran, Qom, Qom Seminary Management Center, Beita.
Farahidi, Khalil ibn Muhammad, Al-Ain, Research by Mehdi Makhzumi and Ebrahim Samerai, Qom, Dar al-Hajar, Second Edition, 1409 AH.
Ahmad ibn Zakaria, Ibn Fars, Ma'ibam al-Maqayyis al-Lahka, translation, Abdul-Salam Mohammad Aaron, Qom, Dar al-Fattala, 1999.
Ragheb Esfahani, Almfrudat al-wafaz al-Quran, Beirut, Darussalamiyah, 1991.