بررسی دیدگاههای مفسران فریقین ذیل آیه 43 مدثر
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات قرآنیعلیرضا زکیزاده رنانی 1 , اکرم بهرامیان 2
1 - استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
2 - طلبه سطح 4 مرکز تخصصی فاطمه الزهرا خوراسگان اصفهان
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در این تحقیق دیدگاههای مفسران فریقین ذیل آیه 43 مدثر به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است و هدف آن بوده که منشأ اختلاف به دست آید تا معنی صحیحتر ارائه گردد. اشتراک دیدگاه شیعه و سنی در مورد آیه قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّین را میتوان چنین بیان کرد: نه مفسر شیعه و هفت مفسر سنی ترک نماز واجب، چهار مفسر شیعه و سه مفسر سنی ترک مطلق نماز. اما اختلاف دیدگاه شیعه و سنی درترک نماز خاص، ترک نماز و شکرگزاری، اخلال در نماز، نهی از فحشا، نفی نماز، ترک نماز مسلمین، ترک نماز مؤمنین، ترک عبادت، بی ایمانی، عدم توجه به حق در زمانهای مشخص برای خدا، ترک نماز و سبقت گیرندگان به ولایت است که اختلاف به دو شاخه اصلی، نماز و سبقت گیرندگان به ولایت، تقسیم می شود. با توجه به معنی لغت، سیاق آیات و بررسی روایات می توان منشأ اختلاف را اینطور بیان کرد که بعضی از مفسران آیه را تفسیر و بعضی دیگر تأویل آیه را بیان کردند و یا برخی مصادیق مصلین و برخی دیگر تحلیل اخلاقی و کلامی آیه را ذکر نمودند و الا نماز یک حقیقت شرعی است که در آن اختلافی نیست.
The present research studies the viewpoints of parties’ interpreters under Verse No. 43 of Muddathir Surah with descriptive – analytical method; the aim is to find out the disagreement origin in order to offer the more appropriate meaning. The common viewpoint by Shiite and Sunnite on Verse «قَالُواْ لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّین» can be expressed as: nine Shiite and seven Sunnite interpreters interpret it as “leaving obligatory pray”, four Shiite and three Sunnite interpret it as “absolute leaving of pray”. But their views differences divide into leaving specific prays, leaving pray and thanks, pray interruption, Muslims pray leaving, believers’ pray leaving, unfaithfulness and lack of paying attention to rights in specific times. According to the term’s meaning, the origin of the discrepancy could be explained as: some interpreters interpret the verse and some express the paraphrase and some explained the ethical analysis and its part of speech.
قرآن کریم.
کتب فارسی
آیتی، عبدالمحمد. 1374ش، ترجمه قرآن، چ4، تهران: انتشارات سروش.
حسینی همدانی، سید محمد حسین. 1404ق، انوار درخشان، تهران: کتابفروشی لطفی.
خانی، رضا و حشمت الله ریاضی. 1372ش، ترجمه بیان السعادة فی مقامات العبادة، تهران: مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیامنور.
سور آبادی، ابوبکر عتیق بن محمد. 1380ش، تفسیر سور آبادی، تهران: فرهنگ نشر نو.
شریف لاهیجی، محمد بن علی. 1373ش، تفسیر شریف لاهیجی، تهران: دفتر نشر داد.
طبرسی، فضل بن حسن. 1372ش، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، چ 3، تهران: انتشارات ناصرخسرو. فیض کاشانی، ملا محسن. 1415ق، تفسیر الصافی، چ 2، تهران: انتشارات الصدر.
طیب، سید عبدالحسین. 1378ش، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، چ2، تهران: انتشارات اسلام.
فیض الاسلام، سید علی نقی. 1378ش، ترجمه و تفسیر قرآن عظیم، تهران: انتشارات فقیه.
قرشی، علی اکبر. 1371ش، قاموس قرآن، چ6، تهران: بی نا.
کاشانی، ملا فتح الله. 1336ش، تفسیر منهج الصادقین فی الزام المخالفین، تهران: کتابفروشی محمد حسن علمی.
مترجمان. 1360ش، ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات فراهانی.
مترجمان. 1377ش، تفسیر هدایت، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی.
مکارم شیرازی، ناصر. 1421ق، الأمثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، قم: مدرسه امام علی بن ابی طالب.
موسوی همدانی، سید محمد باقر. 1374ش، ترجمه تفسیر المیزان، چ 5، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
مهیار، رضا. بی تا، فرهنگ ابجدی عربی- فارسی، بی جا: بی نا.
کتب عربی
ابن شهر آشوب مازندرانی، محمد بن علی. 1379ش، مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، قم: بی نا.
ابن عاشور، محمد بن طاهر. بیتا، التحریر والتنویر، بیجا: بینا.
ابن منظور، محمد بن مکرم. 1414ق، لسان العرب، چ 3، بیروت: دار صادر.
ابو الحسین، احمد بن فارس بن زکریا. 1404ق، معجم مقائیس اللغة، قم – ایران: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
ابیاری، ابراهیم. 1405ق، الموسوعة القرآنیة، بی جا: مؤسسه سجل العرب.
آلوسی، سید محمود. 1415ق، روح المعانى فى تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دار الکتب العلمیه.
بروجردی، سید محمد ابراهیم. 1366ش، تفسیر جامع، چ 6، تهران: انتشارات صدر.
بیضاوی، عبدالله بن عمر. 1418ق، أنوار التنزیل وأسرار التأویل، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ثعالبی، عبدالرحمن بن محمد. 1418ق، جواهر الحسان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
جوهری، اسماعیل بن حماد. 1410ق، الصحاح - تاج اللغة وصحاح العربیة، 6 جلد، بیروت- لبنان: دار العلم للملایین.
حسینی استرآبادی، سید شرف الدین علی. 1409ق، تأویل الآیات الظاهرة، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
حسینی شاه عبدالعظیمی، حسین بن احمد. 1363ش، تفسیر اثنا عشرى، تهران: انتشارات میقات.
حسینی شیرازی، سید محمد. 1424ق، تقریب القرآن إلى الأذهان، بیروت: دار العلوم.
حقی بروسوی، اسماعیل. بی تا، تفسیر روح البیان، بیروت: دار الفکر.
سبزواری نجفی، محمد بن حبیب الله. 1419ق، ارشاد الأذهان إلى تفسیر القرآن، بیروت: دار التعارف للمطبوعات.
سید قطب، بن ابراهیم شاذلی. 1412ق، فى ظلال القرآن، چ7، بیروت- قاهره: دار الشروق.
صافی، محمود بن عبدالرحیم. 1418ق، الجدول فى اعراب القرآن، چ 4، بیروت- دمشق: دار الرشید مؤسسة الإیمان.
طباطبایی، سید محمد حسین. 1417ق، المیزان فى تفسیر القرآن، چ 5، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبری، ابو جعفر محمد بن جریر. 1412ق، جامع البیان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار المعرفه.
طریحی، فخر الدین بن محمد. 1375ش، مجمع البحرین،چ3، تهران: بی نا.
طوسی، محمد بن حسن. بی تا، التبیان فى تفسیر القرآن، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه. 1415ق، تفسیر نور الثقلین، چ 4، قم: انتشارات اسماعیلیان.
فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر. 1420ق، مفاتیح الغیب، چ 3، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
فرات کوفی، ابوالقاسم فرات بن ابراهیم. 1410ق، تفسیر فرات الکوفى، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
فیض کاشانی، ملا محسن. 1418ق، الأصفى فى تفسیر القرآن، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
قاسمی، محمد جمال الدین. 1418ق، محاسن التأویل، بیروت: دار الکتب العلمیه.
قرطبی، محمد بن احمد. 1364ش، الجامع لأحکام القرآن، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا. 1368ش، تفسیر کنز الدقائق وبحر الغرائب، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
قمی، علی بن ابراهیم. 1367ش، تفسیر قمى، چ 4، قم: دار الکتاب.
کاشانی، محمد بن مرتضی. 1410ق، تفسیر المعین، قم: کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی.
گنابادی، سلطان محمد. 1408ق، تفسیر بیان السعادة فى مقامات العبادة، چ 2، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.
مراغی، احمد بن مصطفی. بی تا، تفسیر المراغى، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
مصطفوی، حسن. 1430ق، التحقیق فى کلمات القرآن الکریم، چ3، بیروت- قاهره- لندن: بی نا.
مغنیه، محمد جواد. 1424ق، تفسیر الکاشف، تهران: دار الکتب الإسلامیة.
مغنیه، محمد جواد. بی تا، التفسیر المبین، قم: بنیاد بعثت.
میبدی، رشیدالدین احمد بن ابی سعد. 1371ش، کشف الأسرار وعدة الأبرار، چ 5، تهران: انتشارات امیرکبیر.
نیشابوری، نظام الدین حسن بن محمد. 1416ق، تفسیر غرائب القرآن ورغائب الفرقان، بیروت: دار الکتب العلمیه.
مقالات
کرد، صفی الله و هاشم اندیشه و ولی الله نقی پور فر. پاییز1396ش، «نگاهی نو به عصمت حضرت آدم علیه السلام از منظر فریقین با رویکردی به آیه 121 سوره طه»، فصلنامه مطالعات قرآنی، سال هشتم، شماره 31.
_||_
The Holy Quran
Ibn Shahr Azobaz Mazandarani, Muhammad bin Ali (2000), Manaqib Al'Abat Talib (as) (Lahab Shahr Ashok), Qom.
Ibn Ashour, Mohammed bin Taher, (Beytah), Al-Tahrir and Al-Tinwir, all by no means.
Ibn Muhammad, Mohammed bin Makram (1414), Lassan al-Arab, Q 3, Beirut: Exported.
Abu al-Hussein, Ahmad ibn Faris bin Zakaria, (1404), Ma'am Moghayes al-Laghah, Qom-Iran, Islamic Propaganda Publishing House of Qom Seminary.
Ayati, Abdul Muhammad (1374), Translation of the Qur'an, Q 4, Tehran: Soroush Publication.
Baha'u'yi, Abdullah bin Umar (1418),Anwar Al-Tanzil and Asrar Al-Tawil, Beirut:Dar Ehya Al-Torath Al-Arabi.
Tha'bali, Abdulrahman ibn Muhammad, (1418), Jahar al-Hassan by commentary on al-Quran, Beirut, Darahiyat al-Arafat al-Arabi.
Jashni, Ismail ibn Hammad, Al-Sahah - Taj al-lagh and Saha al-Arab, 6 vols, Dar al-Laumlaneh, Beirut - Lebanon, 1st, 1410 AH
Haqi Brosuwi, Ismail, (no), the interpretation of the soul of al-Bayan, Beirut, Dar al-Fakr.
Safi, Mahmudbn Abdul Rahim, (1418), Al-Jodwal in the Arabs of Al-Qur'an, Q 4, Beirut of Damascus: Dar Al-Rashid, Ma'is-e-Alaman.
Tabatabaei Seyyed Mohammad Hussein (1417), Al-Meizan, Quran commentary, Q 5, Qom: Islamic publishing office of the Qom Seminary Teachers community.
Tayeb, Seyyed Abdul Hussein (1999), Atib al-Bayan al-Tafsir al-Quran, Q 2, Tehran: Islamic publication.
Sabzevari Najafi Muhammad ibn Habibullah, (1419), Ershad Alazahan al-Tafsir al-Quran, Beirut: Dar al-ta'arif for the press.
Feyz Kashani, Mullah Mohsen (1418), Al-Asifi Muhsyur al-Quran, Qom: Center for Islamic Propaganda Office.
Makarim Shirazi, Nasser (1421), Quran: Imam Ali bin Abi Talib school.
Hosseini, Astarabadi Sayyed Sharaf al-Din Ali (1409), Interpretation of Al-Ayat al-Dharahah, Qom: Islamic Book Publishing House of Qom Seminary Teachers.
Tusi, Mohammad ibn Hasan, (Bey), Al-Tobayan al-Tafsir al-Quran, Beirut: Dar al-'Arta al-Arabi.
Tabrsi, Fazl ibn Hassan, (1372), Assembly of the Fifth Exposition of Al-Quran, Q 3, Tehran: Naser Khosrow Publication.
Feyz Kashani, Mullah Mohsen (1415), Al-Safi's commentary, Q2, Tehran: Al-Sadr Publications.
Mughniyeh, Mohammad Javad (1424), Tafsir-e-Kashf, Tehran: Dar al-Kabul al-Issawi.
Mughniyeh, Mohammad Javad, (Bey), Al-Tafsir Al-Mubin, Qom: Be'sat Foundation.
Kashani, Mohammad ibn Mortazai, (1410), Tafsir al-Me'in, Qom: Ayatollah Marashi Najafi Library.
Gonabadi, Sultan Muhammad, (1408), commentary on the statement by the authorities of al-Abadah, Q 2, Beirut: The Ministry of Education of the Media.
Eparat Kufi, Abolqasem Efat Bin Ebrahim, (1410), Fathat Efat al-Kofi, Tehran: Printing and Publishing Organization of the Islamic Guidance Ministry.
Qomi, Ali ibn Ibrahim (1367), Qomi commentary, Q 4, Qom: Dar al-Ka'tab.
Qom, Mashhadi Mohammad ibn Mohammad Reza (1368), Interpretation of Kanez Al-Daghigh and Al-Gharrabi, Tehran: Printing and Publishing Organization of the Islamic Guidance Ministry.
Bride, Hawizi Abdul Ali ibn Juma (1415), Commentary on Noor al-Takhelin, Q 4, Qom: Ismaili Publications.
Abyari, Ibrahim (1405), Al-Musawat al-Quranay, Sajjal al-Arab. Qasemi, Mohammad Jamal al-Din (1418), The Merits of Altaawil, Beirut: Dar al-Tab al-Almayyah.
Qartabi, Mohammed bin Ahmad (1364), Al-Juma Lahakam al-Quran, Tehran: Naser Khosrow Publication.
Hosseini Shirazi, Seyyed Mohammad, (1424), Approximately Al-Quran Ela Al- Azhan, Beirut: Dar al-Alum.
Meybodi, Rashid al-Din, Ahmad ibn Abi-Sa'ad (1371), Kashf al-Asrar and'Adaq al-'Abrar, Q 5, Tehran, Amir Kabir's publications.
Sayyid ibn Qutb, ibn Ibrahim Sha'zali, (1412), in Zhelal al-Quran, Q 7, Beirut - Cairo: Darleshrouch.
Alushi, Seyyed Mahmoud, (1415), Roh al-Ma'ani by the commentary of Al-Qur'an al-Azim, Beirut: Dar al-Kot al-Olamiya.
Tabari, Abu Ja'far Mohammed ibn Jarir, (1412), Jame al-Bayan by the commentary of al-Quran, Beirut, Dar al-Ma'arfa.
Tarihi, Fakhr al-Din bin Mohammad, (1375), Assembly of Al-Bahrain, Q 3, Tehran.
Fakhrodin Razi, Abu Abdullah Muhammad bin Omar, (1420), Mu'tatih al-Ghab, Ch 3, Beirut, Dar Ahiya al-'at al-Arabi.
Faiz Kashani, Mohammad Mohsen bin Shah Morteza, (1406), Alwafi-Isfahani.
Feyz-ul-Islam, Seyyed Ali Naqi (1999), translation and interpretation of the great Quran, Tehran: Faghih Publication.
Maraghey, Ahmad ibn Mostafa, (Bey), Muraqi's commentary, Beirut: Darahiyat al-Arab al-Arabi.
Mostafavi, Hassan, (1430), Al-Takayegh for the words of al-Quran al-Karim, Q 3, Beirut-Cairo-London.
Mousavi Hamedani, Seyyed Mohammad Baqir (1374), translation of the commentary of al-Mizan, Q5, Qom, Islamic Bookstore of the Society of Teachers of Qom Seminary.
Hosseini Hamedani, Seyed Mohammad Hossein, (1404), Anvar Derakhshan, Tehran: Lotfi Bookstore.