بررسی رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین روابط بین سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشناهید اورک 1 , محمدنقی ایمانی 2 , فتاح ناظم 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
کلید واژه: فراموشی سازمانی, یادگیری سازمانی عملکرد سازمانی, سبکهای رهبری,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین روابط بین سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 4210 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1979) تعداد 351 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای رهبری (باس و آوولیو، 1997)، یادگیری سازمانی (نیفه، 2001)، عملکرد سازمانی (هرسی و گلداسمیت، 2003) و فراموشی سازمانی (هولان و فیلیپس، 2004) استفاده شد. دادهها در نرمافزار لیزرل با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم رهبری تحولی بر عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی، مسیر مستقیم رهبری عدم مداخله و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی و مسیر مستقیم عملکرد سازمانی بر فراموشی سازمانی معنادار و مسیر غیرمستقیم رهبری تحولی، رهبری عدم مداخله و یادگیری سازمانی با واسطه عملکرد سازمانی بر فراموشی سازمانی معنادار بود، اما سایر مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم غیرمعنادار بودند (05/0>P). بنابراین متخصصان برای کاهش فراموشی سازمانی باید به نقش سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی توجه و بر اساس آنها برنامههای مناسبی طراحی و اجرا نمایند.