شناسایی عوامل موثر بر رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحمیده برومند 1 , امید ونداد 2 , احمد اکبری 3 , تورج فلاح 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
2 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد دره شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، دره شهر، ایران. مدعو گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بردسکن، دانشگاه آزاد اسلامی، بردسکن، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
کلید واژه: رهبری حمایتی, آموزش و پرورش, رهبری تحول آفرین,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با شناسایی عوامل موثر بر رهبری تحول آفرین مبتنی بر رهبری حمایتی مدیران و معاونین پرورشی بر منطق تحلیل محتوای پنهان اجرا شده است. روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پدیدارشناسی است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. در روش تحلیل محتوای پنهان پس از استخراج صوت ها و متن ها و مطالعه آنها گذاره های هر بخش یا واحد های معنایی به صورت کد استخراج گردید. این کدگذاری ها به روش های کدگذاری توصیفی و فرایندی انجام شد. جامعه آماری تحقیق ازکلیه اساتید و متخصصین حوزه رهبری تحول آفرین و همچنین مدیران اجرایی آموزش و پرورش حوزه تبادکان مشهد تشکیل شده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و گلوله برفی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از فرایند کدگذاری اولیه، محوری و گزینشی با استفاده از نر م افزار MAXQDA18 استفاده گردید. نتایج نشان داد در تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، 43 مفهوم اولیه تعیین شد که با دسته بندی این مفاهیم، ملاحضات فردی در 10 گزاره، انگیزش الهام بخش در 5 گزاره، ترغیب ذهنی در 8 گزاره، رفتارهای آرمانی در 11 گزاره و ویژگی های آرمانی در 9 گزاره و در مدل قرار گرفته است. نتایج حاصل از ارزیابی، نشان داد که همبستگی مشاهده شده بین مولفه های مورد بررسی و متغیر رهبری تحول آفرین در اداره آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد کاملا معنادار می باشد.
The present study was carried out by identifying factors affecting the transformational leadership based on the supportive leadership of managers and deputies for hidden content analysis. The research method is qualitative and based on phenomenological theory. The semi-structured interview method was used to collect data. The statistical population of the study was all professors and experts in the transformational leadership, as well as executive managers and the development of the field of Mashhad. The sampling method was purposefully and snowball. In order to analyze the data, the initial, axial and selective coding process was used using MAXQDA18 male. The results showed that in analyzing the data using an open coding technique, 43 primary concepts were determined that by categorizing these concepts, individual considerations in 10 propositions, inspirational motivation in 5 propositions, mental perspulsions in 8 propositions, ideal behaviors 11 propositions and ideal features are located in 9 propositions and in the model. And with special attention to the categories and indicators, the development of transformational leadership can be developed.
ابراهیمی نژاد، مهدی. زارعی، مژگان.(1397). تأثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 27(90): 141-160.
اسدی، اسماعیل. میری، عبدالرضا. داورزنی، محمد. سبزی کاران، اسماعیل. (1395). تاثیر رهبری تحول آفرین، بر ارتقای توانمندسازی روان شناختی کارکنان، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 4 (1): 135 -167.
امینی پویا ، هادی و سلامی، ابراهیم. (1396). رابطه رهبری تحول آفرین و بهره وری نیروی انسانی با رویکرد تداوم حیات شرکت ها(مورد مطالعه: شرکت های پیمانکار عمرانی آذربایجان شرقی). فصلنامه علمی تخصصی مهندسی و مدیریت ساخت، 2 (8):52-68.
بحرینی زارچی، لیلی. غلام زاده، حجت. (1395). رهبری تحول آفرین الزامی برای سازمان های امروز، سومین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار.
بهادری، سیما. دهگان، محمود. (1396). اثر رهبری تحول آفرین بر رفتار شهروندی سازمانی تحول محور (مورد مطالعه: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران)، نشریه خط مشی گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 8 (26): 29 -40.
بیک زاده، جواد و فلسفی، علی. (1388). رهبری سازمانی تحول آفرین، کار و جامعه،110: 11-4.
جمشیدی، مینا. کردآبادی، مریم. (1397). طراحی مدل رهبری تحول آفرین با نقش میانجی اعتماد در سازمانهای دولتی، تحقیقات مدیریت آموزشی، 10(38): 145-164.
خلیفه، کیانوش. غفاری، سیدمجتبی غفاری.(1395). بررسی سبک رهبری تحول آفرین در سازمان، سومین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامه ریزی پایدار ایران.
عزیزی نژاد، بهاره. جناآبادی، حسین. مرادزاده، عبدالباسط. (1393). طراحی مدل تأثیر سبک رهبری بر فراموشی سازمانی هدفمند و عملکرد سازمانی با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری، پژوهش های مدیریت عمومی،7(25): 75-96.
علی پورلری، رضا. عاقلی، اکرم.(1396). نقش رهبری تحول افرین در سازمان های امروزی، دومین همایش بین المللی افق های نوین در علوم مدیریت و حسابداری، اقتصاد و کارآفرینی ایران.
قربانی زاده، وجه اله. شریف زاده، فتاح. سیدنقوی، میرعلی. بیگلری، محسن.(1398). طراحی مدل رهبری تحول آفرین در دانشگاه فنی و حرفه ای، پژوهش های مدیریت در ایران، 23(2): 127-147.
کریمی، عبدالعظیم. (1381). آموزش به مثابه پرورش، تهران، وزارت آموزش و پرورش.
مصدق راد، علی محمد.(1384). بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیران و کارایی بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد، 4 (1): 12-1.
مظفری، محمد مهدی.طلوعی، هومن.(1398). بررسی اثربخشی سبک رهبری تحول آفرین در سازمان، دومین کنفرانس ملی اندیشه های نوین در مدیریت کسب و کار.
معادی، منصوره. حقیقی بردینه، پدرام. مصطفایی، نجمه. جاویدنیا، محمد.(1393). بررسی ارتباط میان سبک رهبری مدیر پروژه، کار گروهی و موفقیت پروژه با رویکرد سیستم دینامیکی، کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع،تهران.
یعقوبی، نورمحمد. مقدمی، مجید. کیخا، عالمه.(1389). بررسی رابطه بین رهبری تحول آفرین و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان، پژوهش نامه مدیریت تحول (پژوهش نامه مدیریت)، 2(4): 64-96.
Amin, S. Kamal, Y. Sohail, A. (2016). The relationship between transformational leadership and project team performance: assessing the mediating role of a project team management education, Technol, 3: 1–12.
Amrollah, O., & Hakimzadeh, R. (2014). Comparative exploration of quality assessment system of Syllobus of teachers training in Southern Korea and U. K and Iran, Studies of Syllabus of Higher Education, 5(9): 7-25.
Avolio, B. J. (1999). Full leadership development: Building the vital forces in organizations, Thousand Oaks: CA: Sage.
Chen, A.S. Bian, M.-d. and Hou, Y.-H. (2015). Impact of transformational leadership on subordinate’s EI and work performance, Personnel Review, 44(4): 438-453.
Cole, MS. Bruch, H. Vogel, B. (2006). Emotion as mediators of the relations between perceived supervisor support and psychological hardiness on employee cynicism, Journal of Organizational Behavior, 27(4): 463-484.
Dalton, M.Hoyle, D. Watts, M. (2011). Human relations, 4th Edition. USA: South-Western Cengage Learning.
Jiang, W. Zhao, X. Ni, J. (2017). The impact of transformational leadership on employee sustainable performance: the mediating role of organizational citizenship behavior, Sustainability, 9:151-161.
Khalid, A. Murtaza, G. Zafar, A. Zafar, M A.Saqib ,L. Mushtaq, R. (2012). Role of supportive leadership as a moderator between job stress and job performance, Information Management and Business Review, 4(9): 487-495.
Lin C.-H. V., Sun J.-M. J. (2018). Chinese employees’ leadership preferences and the relationship with power distance orientation and core self-evaluation, Front. Bus. Res. China, 12 :15–36.
Maaitah, A. M. (2018). The role of leadership style on turnover intention, Int. Rev. Manag. Mark, 8 :24–29.
Malik, SH. (2013). Relationship between leader behaviors and employees’ job satisfaction: A path goal approach, Pakistan Journal of Commerce & Social Sciences, 7(1): 209-222
Manshadi M. D., Ebrahimi F. P., Abdi H. M. (2014). A study of the relationship between transformational leadership and organizational learning, Eur. J. Exp. Biol, 4: 12–20
Manzoor, Faiza.Wei, Longbao. Nurunnabi, Mohammad. Subhan, Qazi A. Shah, Syed I.A. Fallatah, Samaher. (2019). The Impact of Transformational Leadership on Job Performance and CSR as Mediator in SMEs, Sustainability, 11(2): 436.
Matwally, A. Z., El Zarka, S. (2017). An understanding of transformational leadership and its implication on organizational learning: a literature review, Bus. Manag. Rev, 8: 163–168.
Middleton, J. Harvey, S. Esaki, N. (2015). Transformational leadership and organizational change: how do leaders approach trauma-informed organizational change…twice? Fam. Soc, 96: 155–163.
Nagy, B. Edelman, D. J. (2014). Transformational leadership in planning curricula, Curr. Urban Stud, 2: 198–211.
Nguyen, T. Mia, L. Winata, L. & Chong, V. K. (2017). Effect of transformational-leadership style and management control system on managerial performance, Journal of Business Research, 70: 202-213.
Tong, Y. (2020). The Influence of Entrepreneurial Psychological Leadership Style on Organizational Learning Ability and Organizational Performance, Frontiers in Psychology, 11: 35-51.
_||_