طراحی الگوی پرورش خلاقیت دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری در مدارس شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفرشته رحمتی 1 , محمد حسن پرداخت چی 2 , احمدرضا سنجری 3 , نرگس حسن مرادی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی (استاد گروه علوم تربیتی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی)، تهران، ایران،
3 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی (استاد مدعو واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی)، تهران، ایران.
4 - دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: خلاقیت دانشآموزان, عواملخانوادگی و عوامل مربوط به فرایند آموزش, عوامل فردی,
چکیده مقاله :
امروزه خلاقیت نه بهعنوان یک نیاز، بلکه بهعنوان شرط بقا هر سازمان یا جامعه تلقی می گردد. این پژوهش با هدف طراحی الگوی پرورش خلاقیت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه نظری شهر تهران انجام شده است. نوع پژوهش از نظر هدف، توسعه ای و از لحاظ نتیجه، کاربردی و از لحاظ نوع داده ها آمیخته اکتشافی(کیفی و کمی) است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 23 نفر از خبرگان علمی و صاحب نظران آموزش و پرورش بودند که با روش نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی شامل 400 نفر از مدیران مدارس دخترانه دوره دوم مقاطع متوسطه شهر تهران بودند که با توجه به جدول مورگان، حجم نمونه 196 نفر تعیین گردید و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. انجام مصاحبه ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت. روایی کدگذاری از طریق بازآزمون تایید شد. روایی محتوایی پرسشنامه بخش کمی نیز توسط خبرگان تایید شد. روش تحلیل داده ها در بخش کیفی شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی روش داده بنیاد کلاسیک و در بخش کمی نیز مدل سازی معادلات ساختاری جهت اعتبارسنجی الگو بود. یافته های پژوهش حاکی از شناسایی 94 شاخص از کدهای باز مصاحبه ها در قالب 10 مولفه ها و 4 بعد بود که عبارتند از: ابعاد اثر پذیر شامل قابلیت های دانش آموز، عوامل فردی شامل پشتکار دانش آموز و علاقه دانش آموز، عوامل خانوادگی شامل فرهنگ خانواده و رفتار خانواده و عوامل مربوط به فرایند آموزش شامل محیط آموزشی، روش های تدریس، محتوای آموزش، آموزش خلاقیت و قابلیت ها و توانایی های معلم. نتایج تحلیل های کمی نیز موید معنی داری ارتباط بین ابعاد، مولفه ها و شاخص های الگو بود که این روابط در سطح آلفای 0.05 معنی دار است.
The aim of this study was to design a model for fostering the creativity of female students for theoretical high school of Tehran.The type of research is developmental in terms of purpose and applied in terms of results, and in terms of data type,it is an exploratory mix (qualitative and quantitative).The statistical population of the research in the qualitative section included23scientific experts and education experts who were selected by probabilistic and purposeful non-probabilistic sampling.The quantitative part included 90,000 principals, teachers and high school girls in the second year of schools in Tehran.According to Morgan's table the sample size was 383 people and were selected using cluster random sampling.Data collection tools in the qualitative part included semi-structured interviews and in the quantitative part a researcher-made questionnaire.Interviews continued until theoretical saturation was achieved.The validity of the interviews was confirmed by retesting.The content validity of the quantitative questionnaire was also confirmed by experts.The data analysis method in the qualitative part included open,axial and selective coding of the classical foundation data method and in the quantitative part the structural equation modeling was used to validate the model.The research findings identified94indicators of open source interviews in the form of10 components and 4 dimensions,which are:effective dimensions including student abilities.individual factors including student perseverance and knowledge interest The learner,family factors including family culture and family behavior and factors related to the learning process including the learning environment teaching methods teaching content, teaching creativity and the teacher's abilities and capabilities.
اسدی، مسعود. کلهر، منوچهر. (1400). تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب صلاحیتهای حرفهای معلمان (مطالعه موردی: معلمان استان قزوین)، اخلاق حرفه ای در آموزش، 1(1): 104-123.
افشارکهن، زهرا. عصاره، علیرضا.(1390). بررسی تاثیر آموزش خلاقیت به معلمان بر خلاقیت دانش آموزان پایه اول ابتدایی استان خراسان در سال تحصیلی 89- 88.، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(2): 55-29.
امینی، محمد. رحیمی، حمید. منتظر، مرجان.(1398). تعیین نقش و سهم برخی عوامل و موانع رشد خلاقیت در نظام آموزشی ایران (مورد مطالعه: مدارس دوره متوسط اول کاشان)، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1):81-114.
پیرقلی کیوی، معصومه.(1395). رابطه بین هوش اجتماعی و خودکارآمدی با سبک حل مسأله خلاق دانشآموزان دختر شهر اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.
حسینی، معصومه و صادقی، طاهره.(1389). عوامل موثر بر خلاقیت اعضای هئیت علمی و ارائه راهکار به منظور ارتقا، مجله راهبردهای آموزش، 3(1): 16-34.
حیدری فرد، رضا. زینآبادی، حسنرضا. بهرنگی، محمدرضا. عبدالهی، بیژن.(1396). ایجاد ساختار توانمندساز و حامینوآوری لازمه تحقق مدارس نوآور، پژوهشی ترکیبی، نشریه مدیریت بر آموزش سازمانها، ۶ (۲) :۱۵۱-۱۱۵.
جهانیان، رمضان. (1395). عوامل موثر در پرورش و توسعه خلاقیت دانش آموزان مدارس ابتدایی استان البرز، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(2): 200-175.
خلعتبری، جواد. (1394). تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان خلاقیت دانش آموزان پسر دوره ابتدایی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(3):197-211.
سرابی، مرضیه. احمدی، پروین. (1398). آسیب شناسی برنامه درسی تفکر و سبک زندگی در دوره متوسطه اول، تدریس پژوهی، 7(1)، 211-231.
سیف، علی اکبر.(1398). روانشناسی پرورشی نوین، تهران، انتشارات دوران.
دهقانپور فراشاه، مرضیه. ثابت، مهرداد. نیوشا، بهشته. (1400). تبیین رابطه ساختاری بین صفات شخصیت و خلاقیت براساس نقش میانجیگر هوش و دانش، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 11(1): 189-212.
راهبر، علی. عصاره، علیرضا. احمدی، غلامعلی. صالح صدقپور، بهرام. (1396). تاثیر آموزش روش تدریس بارش مغزی بر خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه هفتم در درس کار و فناوری مدارس متوسطه اول ناحیه سه شهرستان کرج در سال تحصیلی 1394- 1395، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،7(3 ): 251-276.
روشنیان رامین، محسن. علی آبادی، خدیجه. دلاور، علی.(1399). بررسی تأثیر بازیسازی رایانهای بر خلاقیت دانشآموزان دوره ابتدایی، فناوری آموزش، 12(3): 748-739.
صادقی نیارکی، عین الله. نادری نسب، مهدی. رمضانی نژاد، رحیم.(1398). ارتباط بین سبک رهبری تحولگرا، خلاقیت سازمانی درادارات تربیت بدنی آموزش وپرورش کشور، فصلنامه مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان، 18(44):115-128.
عباسی سروک، لطف اله. باقری، مریم.کردستانی، فرشته. (1397). بررسی رابطه سرمایه انسانی با خلاقیت کارکنان مدارس دولتی شهر تهران، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(2): 209-228.
عموزاده، راحله. سلیمانی، نادر. (1396). رابطه عضویت، فعالیت و بهرهگیری مدیران مدارس از شبکههای اجتماعی با خلاقیت سازمانی آنان در دوره متوسطه، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 8(2) : 37-47.
کریمیزاده، فهیمه .(1391). موانع و راهکارهای خلاقیت در سازمان، دومین کنفرانس ملی دانشجویی کارآفرینی، دانشگاه شاهد.
مزارزیی، عبدالغفار. مزارزیی، یاسین. ریگی، پروین. (1397). نقش روشهای تدریس در پرورش خلاقیت دانش آموزان ابتدایی، چهارمین کنفرانس سراسری دانش و فناوری علوم تربیتی مطالعات اجتماعی و روانشناسی ایران،تهران.
منجزی، عزتاله. هارون رشیدی، همایون. کاظمیان مقدم، کبری. (1400). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با نگرش به خلاقیت: میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان، تفکر وکودک، 12(2) :21-10.
مقیمی، سید محمد. رمضان، مجید(1398). پژوهشنامه مدیریت، تهران نشر ترمه.
مهاجرانی، مهدی.کریمی، فریبا. نادی، محمد علی.(1398). شناسایی مؤلفههای نوآوری باز و ارائه مدل برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(2) :199-226.
مهری، محمود. توکلی، عبدالله. زنجیردار، مجید. یزدیان فرد، فاطمه. بخشنده آبکنار، هادی.(1395). عوامل مؤثر بر افزایش خلاقیت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قم، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، ۱۰ (۱۲) :۶۱-۵۴.
هاشمی، سیداحمد. حسین زاده، احمد.(1395). بررسی رابطهی بین مولفههای مدیریت دانش با نوآوری در مدارس شهرستان مهردر سال تحصیلی 95-1394، دومین کنفرانس بین المللی کارآفرینی، خلاقیت، شیراز.
یاسمی، صدیقه. حسینیخواه، علی. کیان، مرجان. گرامی پور، مسعود. حسینی، افضل السادات.(1399). طراحی الگوی مدرسه خلاق برای دوره ابتدایی و اعتباربخشی آن از دیدگاه متخصصان، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(2) :171-208.
یوسفی، محمد. شجاعی، علی اصغر. حسینی درونکلائی، سیده زهرا.(1400). میانجیگری خلاقیت در تاثیر راهبردیهای یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران، تحقیقات مدیریت آموزشی،12(47) : 53-79.
Acar, O. A., Tarakci, M., & Van Knippenberg, D. (2019). Creativity and innovation under constraints: A cross-disciplinary integrative review, Journal of Management, 45(1): 96-121.
Andriopoulos, C., & Dawson, P. (2021). Managing change, creativity and innovation. Managing Change, Creativity and Innovation, 12:100.
Arici, H. E., & Uysal, M. (2021). Leadership, green innovation, and green creativity: a systematic review, The Service Industries Journal, 14 (2): 1-41.
Fuchs, M., Fossgard, K., Stensland, S., & Chekalina, T. (2021). Creativity and innovation in nature-based tourism: a critical reflection and empirical assessment, In Nordic Perspectives on nature-based tourism. Edward Elgar Publishing.
Koivula, M., Villi, M., & Sivunen, A. (2020). Creativity and innovation in technology-mediated journalistic work: mapping out enablers and constraints, Digital journalism, 15 (4): 1-18.
Kwan, L. Y. Y., Leung, A. K. Y., & Liou, S. (2018). Culture, creativity, and innovation, Journal of Cross-Cultural Psychology, 49(2): 165-170.
Lee, A., Legood, A., Hughes, D., Tian, A. W., Newman, A., & Knight, C. (2020). Leadership, creativity and innovation: a meta-analytic review, European Journal of Work and Organizational Psychology, 29(1), 1-35.
Martins, E. and Terblanche,F. (2003). Building organisational culture that stimulates creativity and innovation, European Journal of Innovation Management,6(1):64-74.
Noworol, C., Žarczyński, Z., Fafrowicz, M., & Marek, T. (2017). Impact of professional burnout on creativity and innovation, In Professional burnout (pp. 163-175). Routledge.
Rampa, R., & Agogué, M. (2021). Developing radical innovation capabilities: Exploring the effects of training employees for creativity and innovation, Creativity and Innovation Management, 30(1): 211-227.
Zhang, C., Wu, J., Cheng, L., Chen, X., Ma, X., & Chen, Y. (2020). Improving the Students’ Creativity in Chinese Mathematics Classrooms, Creative Education, 11(9): 1645-1665.
_||_