ارائه الگوی پژوهش و ارزشیابی تحول محور در نظام تعلیم و تربیت
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیدمحمد سیدی 1 , مسعود پورکیانی 2 , مژگان درخشان 3 , سنجر سلاجقه 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی (گرایش تطبیق و توسعه)، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
2 - استادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
کلید واژه: پژوهش و ارزشیابی, تعلیم و تربیت, تحول, فازی, داده بنیاد,
چکیده مقاله :
پژوهش و ارزشیابی در نظام تربیت رسمی و عمومی به عنوان یک فعالیت ماموریتگرا، بر مبانی، رسالت، اهداف و ماموریتهای نظام تربیت رسمی وعمومی استوار است. هدف از اجرای این تحقیق، ارائه الگوی پژوهش و ارزشیابی تحول محور با رویکرد داده بنیاد در نظام تعلیم و تربیت ایران است. روش تحقیق از نوع آمیخته است. مرحله کیفی از روش استقرائی و راهبرد نظریه پردازی داده بنیاد از دیدگاه اشتراوس و کوربین ودر مرحله کمی از تکنیک دلفی فازی و تحلیل شکاف فازی استفاده شد. جمعآوری دادهها به شیوه اشباع نظری بود. کدگذاری باز هم زمان و زنجیرهوار دادهها به کمک نرم افزار مکس کیودا 18 از 26 صفحه یادداشتهای خود بنیان مبتنی بر مشاهده شروع شد و سپس 129 سند کدگذاری و در پایان با کدگذاری مصاحبههای عمیق با 11 خبره به پایان رسید. در پایان این مرحله 98 مقوله شناسایی شد. الگوی اولیه در اختیار 12 خبره از اساتید دانشگاه فرهنگیان، فردوسی مشهد، پیام نور و دانشگاه آزاد قرار گرفت و تغییرات دلفی فازی در 3 مرحله انجام و مدل با 72 مقوله به اشباع نظری رسید. اهمیت مقولهها بین 7/0تا 9/0 قرار دارد و بطور متوسط مقولهها دارای اهمیت 0.79 هستند. عملکرد مقولهها بین 35/0 تا 6/0قرار دارد و بطور متوسط مقولهها دارای عملکرد 493/0هستند. الگوی نهایی پژوهش و ارزشیابی تحول محور شامل ۱۱ مولفه برای شرایط علّی، 20 مولفه برای راهبردها، 9 مولفه برای شرایط مداخله گر، 14 مولفه برای شرایط زمینه ای و 17 مولفه برای پیامدها می باشد.
Research and evaluation in the formal and public education system as a mission-oriented activity is based on the principles, mission, goals and missions of the formal and public education system. The purpose of this study is to provide a research model and transformation-oriented evaluation with a data-based approach in the Iranian education system. The research method is mixed. Qualitative stage of inductive method and strategy of data foundation and Delphi fuzzy data theorizing and in quantitative stage of descriptive-survey type, fuzzy gap analysis strategy was used. Data collection is theoretically sufficient. Time and time coding of data with the help of MaxiQuoda 18 software from 26 pages of self-based notes based on observation, then 129 coding documents and ending with coding in-depth interviews with 11 experts, respectively, this stage with 98 categories it reached theoretical sufficiency. The initial axial coding pattern was provided to 12 experts from Farhangian University, Ferdowsi University of Mashhad, Payame Noor and Azad, until the final pattern was determined by fuzzy Delphi method. And the fuzzy Delphi changes were performed in 3 stages and the model reached theoretical saturation with 72 categories. The importance of the categories is between 0.7 and 0.9 and on average the categories have an importance of 0.79. The performance of the categories is between 0.35 and 0.6 and on average the categories have a performance of 0.493. The downward trend of the performance line indicates a decrease in performance and an increase in the phase gap.
_||_
اسکندری، مهدی. یوسف خواه، محمد. (1397). تحلیل مفاهیم تغییر، توسعه و تحول سازمانی با استفاده از روش تحلیل محتوا، توسعه سازمانی پلیس، 15 (4):11-46
پدیده، مصطفی. (1396). ارزیابی عملکرد معلمان از تئوری تا عمل، کنگره بین المللی بهبود مدیریت و نظام آموزشی ایران، تهران، مرکز همایش های توسعه .
جاهد مطلق، امید. یوونسی، اسماعیل. ازخوش، مجید.(1394). اثربخشی آموزش تاب آوری بر استرس دانش آموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه، فصلنامه روانشناسی مدرسه، 6 (2): 23-3.
جان نیشار احمدی، حسین. شیرازی، علی. رحیم نیا، فاطمه. (1399). تشریح مؤلفه های اقدامات رهبران در اجرای موفق برنامه های تغییر، مجله مدیریت تحول، 11 (2): 64-49.
صدیقی خویدک، محمدمهدی. خانی، بتول. (1394). بررسی نقش آموزش در توسعه پایدار ایران، شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک، دانشگاه لرستان.
طباطبایی، امیر. حسنی، پرخیده. مرتضوی، حامد. طباطبایی چهر، محبوبه.( 1392). راهبردهایی برای ارتقاء دقت علمی در تحقیقات کیفی، مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 5 (3): 688-671.
عباسی، عفت. سادات وقورکاشانی، مهدیه.(1393). تبیین جایگاه استاندارد سازی در ارتقاء کیفیت نظام آموزشی، اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت درنظام ای دانشگاهی تهران، دانشگاه صنعتی شریف.
مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. (1391). دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران.
محمدی پویا، فرامرز، صالحی، اکبر. مومیوند، فاطمه.(1394). تحلیل محتوای نهج البلاغه بر اساس ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه، 3 (3): 109-98.
Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2017). Job demands–resources theory: Taking stock and looking forward, Journal of Occupational Health Psychology, 22(3): 273–285.
Bloxham, S, & Boyd, P. (2007). Developing effective assessment in higher education- a practical guide, New York: Open University press, Developing Assessment and Feedback in Higher Education
Butler, Y. G. (2018). Young learners' processes and rationales for responding to self- assessment items: cases for generic can-do and five- point Likert-type formats, in Useful Assessment and Evaluation in Language Education, Eds J. Davis et al. Washington, DC: Georgetown University Press.
Calman, R. C. (2010). Exploring the underlying traits of high-performing schools, Education Quality and Accountability Office EQAO.
Chapman, C., Armstrong, P., Harris, A., Muijs, D., Reynolds, D., & Sammons, P. (2012). School effectiveness and improvement. Research, policy and practice. Challenging the Orthodoxy? London: Routledge.
Cheng, J. H, Lee, C. M, & Tang, C. H. (2009). An application of fuzzy Delphi and fuzzy AHP on evaluating wafer supplier in semi- conductor industry, WSEAS Transactions on Information Science and Applications, 6 (5):756- 767.
Creemers, B., Kyriakides, L, & Sammons, P. (2010). Methodological advances in educational effectiveness research, London: Routledge.
Ditton, H. (2002). Evaluation und Qualitätssicherung. In R. Tippelt (Ed.), Handbuch Bildungsforschung (pp. 775–790). Opladen: Leske - Budrich.
Dolosic, H. (2018). An examination of self- assessment and interconnected facets of second language reading, Read. Foreign Langu.
Hallinger, P., & Huber, S. G. (2012). School leadership that makes a difference: International perspectives, School Effectiveness and School Improvement, 23(4): 1–9.
Harris, A., & Jones, M. (2012). Professional learning communities and system improvement, Improving Schools, 13(2): 172–181.
Huber, S.G. & Ahlgrimm, F. (2012). Kooperation: Aktuelle Forschung zur Kooperation in und zwischen Schulen sowie mit anderen Partnern, [Cooperation. Current research on collaboration in and among schools as well as with external partners.] Münster u.a.: Waxmann
Huber, S.G. & Spillane, J. (2018). Mapping the field of research on education leadership administration and management: methodological, thematical and regional perspective. Symposium at the European Congress on Educational Research of the European Educational Research Association. 3.-4. September 2018 in Bozen, Italy
Johansen, W., Aggerholm, H. K., & Frandsen, F. (2012). Entering new territory: A study of internal crisis management and crisis communication in organizations, Public Relations Review, 38(2): 270–279.
Lee, J. (2001), A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database
Moos, L., & Huber, S. G. (2007). School leadership, school effectiveness and school improvement: Democratic and integrative leadership. In T. Townsend (Ed.), International handbook of school effectiveness and improvement (pp. 579–596). Dordrecht: Springer
Muijs, D., West, M., & Ainscow, M. (2010). Why network? Theoretical perspectives on networking, School Effectiveness and School Improvement, 21(1): 5–26.
Steinberg, M & Garret. R. (2016). Classroom composition and measured teacher performance, Educational evaluation and policy analysis, 38 (2): 239- 317.
Robinson, V. M., Lloyd, C. A., & Rowe, K. J. (2008). The impact of leadership on student outcomes: An analysis of the differential effects of leadership types, Educational Administration Quarterly, 44(5): 635– 674.
Schalock, R. L, & Keith, K. D. (2016). Cross- cultural quality of life: Enhancing the lives of persons with disability. Washington, DC: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities
Sewagegn, A. A. (2019). A Study on the Assessment Methods and Experiences of Teachers at an Ethiopian University, International Journal of Instruction, 12 (2): 605- 622.
Stassen, M. L. A. (2001). Program based review and assessment: Tools and techniques for program improvement, Amherst, MA: University of Massachusetts.
Shannon S. (2005). Three approaches to qualitative content analysis, Qualitative Health Research; 15 (9): 1277- 88.
Teddlie, C. & Stringfield, S. (2007). A History of School Effectiveness and Improvement Research in the USA focusing on the Past Quarter Century. In T. Townsend (Ed.), International Handbook of School Effectiveness and Improvement, p. 131–166.
Tzeng, G. – H & Teng, J. - Y. (1993). Transportation investment project selection with fuzzy multiobjectives, Transp. Plann. Technol, 17 (2): 91–112
Vardarlier, P. (2016). Strategic approach to human resources management during crisis, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 235: 463–472.
West, M. A., & Hirst, G. (2003). Cooperation and teamwork for innovation. InM. A. West, D. Tjosvold, & K. G. Smith (Eds.), International handbook of teamwork and cooperative working (pp. 297–321). New York: Wiley
Wu, C. H, & Fang, W. C. (2011). Combining the Fuzzy Analytic Hierarchy Process and the fuzzy Delphi method for developing critical competences of electronic commerce professional managers, Quality andQuantity, 45 (4): 751