شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمد طاهر جعفری 1 , نیما رنجی جفرودی 2 , مرتضی حضرتی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، واحد آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی، آستارا، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندر انزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر انزلی، ایران.
کلید واژه: توانمندسازی, آموزش و پرورش, همدلی سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشد.روش: این پژوهش از لحاظ هدف از نوع ترکیبی(کمی و کیفی)، از لحاظ روش، داده بنیاد است. جامعه و نمونه آماری مورد مصاحبه مرحله کیفی، 15 نفر از مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش بودند. در مرحله کمی نیز 366 نفر از کارکنان و مدیران آموزش و پرورش استان اردبیل به پرسشنامه 43 سوالی با طیف لیکرت جواب دادند. این افراد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی از تعداد جامعه آماری 7587 نفری انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Lisrel با آزمونهای معادلات ساختاری انجام گرفت.یافته ها: مفاهیم درخرده مقوله ها شامل: ابعاد و نشانگرهای همدلی سازمانی(ویژگیهای جمعیت شناختی سازمان، ویژگیهای شخصیتی کارکنان، توانمندسازی روانشناختی کارکنان، عوامل مدیریتی و عوامل اجتماعی، عوامل اخلاقی و عوامل اعتقادی)؛ پیامدهای تأثیرگذار بر همدلی سازمانی(بهره وری سازمانی، اثربخشی سازمانی، خلاقیت و نوآوری، تعهد سازمانی و توسعه شغلی و فردی)؛ و عوامل علی اثرگذار بر همدلی سازمانی(جو سازمانی، ساختار سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل محیطی) دستهبندی شدند.نتیجه گیری: ابعاد و نشانگرها، پیامدها و عوامل علی مولفه های اثر گذار بر تقویت همدلی سازمانی در وزارت آموزش و پرورش می باشند.
Purpose: The current research is to identify the factors influencing the strengthening of organizational empathy in the Ministry of Education. This research is of mixed type (quantitative and qualitative) in terms of purpose, survey and foundation data in terms of method.Method: The population and statistical sample interviewed in the qualitative phase were 15 senior managers of the Ministry of Education. In the quantitative stage, 366 employees and education managers of Ardabil province answered a 43-question questionnaire with a Likert scale. These people were selected from the statistical population of 7587 people by stratified random sampling method. Data analysis was done using SPSS and Lisrel software with structural equation tests.Findings: concepts in dimensions and indicators of organizational empathy (demographic characteristics of the organization, personality characteristics of employees, psychological empowerment of employees, management factors and social factors, moral factors and belief factors); Consequences affecting organizational empathy (organizational productivity, organizational effectiveness, creativity and innovation, organizational commitment and career and personal development); Causal factors affecting organizational empathy (organizational climate, organizational structure, organizational factors, environmental factors); They were categorized.Conclusion: The dimensions and indicators, as well as the consequences and causal actors, are all crucial components in strengthening organizational empathy within the Ministry of Education.
ایزدی، ریحانه.( 1394). رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
ترابی، یوسف. (1394). کارکردهای همدلی وهم زبانی مسئولان و کارکنان ساعس در ارتقای معنویت و اثربخشی سازمانی، بصیرت و تربیت اسلامی، 6 (3): 18-1.
جابری منش، عذرا. شیری، اردشیر و تابان، محمد.(1398). فهم شکل گیری صمیمیت سازمانی با استفاده از روش داده بنیاد، مدیریت سازمانهای دولتی، 7 (2): 11-21.
درخشان، نوشین. سیف، علی اکبر. کیامنش، علیرضا. احدی، حسن.(1397). بررسی اثربخشی رفتار صمیمیت و نزدیک شدن کلامی و غیرکلامی مدرسان بر انگیزش حالتی تحصیلی فراگیران، پژوهش در نظامهای آموزشی، 12 (3): 44-45.
رستمزاده گنجی، اسماعیل. ضماهنی، مجید. فروزنده دهکردی، لطف الله و موغلی، علیرضا. (1397). طراحی الگوی سازمان ارزش بنیان با رویکرد اسلامی، مدیریت اسلامی، 26 (1): 37-9.
شفیعی عباس. (1399). رفتار سازمانی با رویکرد اسلامی(سطح تحلیل فردی)، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دوم.
شهراسبی، رحمان. موغلی، علیرضا. احمدی، سید علی اکبر و امیرخانی، امیرحسین. (1398). تبیین و ارائه مدل بهبود همدلی سازمانی در سازمان سنجش آموزش کشور با رویکرد نظریه داده بنیاد، پژوهش در نظام های آموزشی، 13 (4): 77-65.
صانعی، مهدی. شریعتی، مهرداد.(1396). شناسایی عوامل موثر بر ایجاد همدلی سازمانی در صندوق کارآفرینی امید، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
علی نسب هدایت.(1397). رابطه همدلی سازمانی با سلامت سازمانی با نقش میانجی توانمندی روانشناختی در میان کارکنان کمیته امداد امام خمینی شهرستان اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.
ملکی، رضا. اصلان پور، محمد. (1394). روابط بین سبک های حل تعارض و رغبت های شغلی شخصیتی با همدلی در دانشجویان، فصلنامه تازههای روانشناسی صنعتی/ سازمانی، 2(1): 19-15.
منطقی، محسن. پیروز، علی آقا. قوامی، سیدصمصام الدین. علی زاده، محمد. (1398). فهم رفتار سازمانی مبتنی بر فقه، مدیریت فرهنگ سازمانی، 15 (1): 110-98.
مهرآرا، اسدالله. و همتی، یدالله. (1396). رفتار سازمانی از دیدگاه اسلام، اولین کنفرانس ملی پژوهش های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد و حسابداری و علوم انسانی، شیراز.
یاری قلی، بهبود. بهادری خسرو شاهی، جعفر. (1397). بررسی تطبیقی مفهوم همدلی از منظر روان شناسی و مبانی اسلامی، فصلنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 2 (3): 34-20.
Anaza, N.A., Inyang, A.E. and Saavedra, J.L. (2018), Empathy and affect in B2B salesperson performance, Journal of Business and Industrial Marketing, 33 (1): 29-41.
Andreoni J, Rao JM, Trachtman H. (2020). Avoiding the ask: A field experiment on altruism, empathy, and charitable giving, J Polit Econ,125(3):625-53.
Chartrand, T. L., & Larkin, J. L. (2012). The antecedents and consequences of human behavioral mimicry, Annual Review of Psychology, 64: 285–308.
Clark, M. A., Robertson, M. M., & Young, S. (2019). I feel your pain: A critical review of organizational research on empathy, Journal of Organizational Behavior, 40(2): 166–192.
Creswell, J. W; V. L. Plano Clark; M. L. Guttmann and E. E. Hanson (2003). Advanced Mixed Methods Research Design, In A. Tashakkori and C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research (pp. 209–240). Thousand Oaks, CA: Sage.
Creswell, J., W. and V. L Plano Clark, (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research, London: Sage Publication Inc.
Cuff, B. M. P., Brown, S. J., Taylor, L., & Howat, D. J. (2016). Empathy: A review of the concept, Emotion Review, 8: 144–153.
Gill, Lesley, Schaddelee, Marjolein, Ramsey, Phil, Turner, Sam & Naylor, Tom. (2018). When Empathy Works: Towards Finding Effective Ways of Sustaining Empathy Flow. Asia-Pacific Management and Business Application, 6 (3): 115-136.
Jolliffe D, Farrington DP. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying, Aggress Behav, 32(6):540-50.
Kellett, J.B., Humphrey, R.H. and Sleeth, R.G. (2002), Empathy and complex task performance: two routes to leadership, The Leadership Quarterly, 13 (5): 523-544.
Salari, M. and Nastiezaie, N. (2020), The relationship between transformational leadership and organizational intimacy with mediating role of organizational empathy, International Journal of Psychology and Educational Studies, 7 (1):51-60.
Shapiro, A. F., & Gottman, J. M. (2004). The specific affect coding system. In Couple observational coding systems. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Yim, M. C., & Park, H. S. (2021). The Effects of Corporate Elitism and Groupthink on Organizational Empathy in Crisis Situations, Public Relations Review, 47(1): 35-51.
Zaki, J. (2014). Empathy: A motivated account, Psychological Bulletin, 140: 1608–1647.
_||_