حکم سبّ (دشنام) به پیامبر و امام در فقه امامیه
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوق
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم
کلید واژه: حکم, اعدام. تعزیر, حد, سبّ, دشنام,
چکیده مقاله :
سبّ (دشنام) پیامبر و سایر معصومین در فرهنگ اسلامى مورد نهى و نکوهش اکید است. در این خصوص سبّ پیگرد قانونى خاصى دارد. در فقه اسلامى، انسان دشنامگوى اعم از مرد، زن را در صورتى که به انسانهاى معصوم دشنام داده باشند اعدام مىکنند یعنى حدّ سبّ، اعدام است ولى در باب دشنام افراد معمولى (غیر معصوم) طبق نظر حاکم شرع عمل مىشود که هشتاد تازیانه است و گاهى به تعزیر منجر مىگردد. نکته قابل ذکر آن است که دشنامگوى را باید به دست قانون سپرد تا قانون الهى دربارهاش به اجرا درآید تا از هر گونه هرج و مرج در این رابطه پیشگیری گردد. سبّ توبه بردار نیست ، آدم دشنامگوى اگر توبه کند حدّ سب، از او مورد عفو قرار نمىگیرد. در این پژوهش دیدگاه فقهاء عظام امامیه در این خصوص مورد توجه قرار گرفته است.گرچه در ضمن این تحقیق به دیدگاه فقهای اهل سنت نیز اشاره ای شده است و آنان نیز در این رابطه دیدگاه هایی نزدیک به دیدگاه فقهای شیعه امامیه دارند.
Seb (cursing) the Prophet and the other Imams in Islamic culture is strictly prohibited and condemned. In this regard, the prosecution has a particular style. In Islamic law, a man Dshnamgvy men, women if they have to insult innocent men executed, ie, the curse, the curse of death, but in the general population (non-innocent) is done according to the judge who is eighty lashes sometimes leads to punishment. It is noteworthy that the law Dshnamgvy should be entrusted to divine law about to be implementedTo avoid any chaos in this regard must be prevented. Repentance is not vector style, the style of Adam Dshnamgvy if he repents, forgive him does not fall. . It is noteworthy that the law Dshnamgvy should be entrusted to divine law about to be implementedTo avoid any chaos in this regard must be prevented. Repentance is not vector style, the style of Adam Dshnamgvy if he repents, forgive him does not fall. .