تبیین فلسفی-نقلی کیفیت نفس امام معصوم (ع) و ارتباط آن با نفوس دیگر
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامیهادی واسعی 1 , محمد جواد نوروزی 2
1 - هیات علمی/دانشگاه آزاد قم
2 - دانشجوی دکترا
کلید واژه: نفس, پیامبر (ص), انسان کامل, مؤمنین, امام معصوم (ع),
چکیده مقاله :
آنچه این مقاله عهدهدار آن است، تبیین کیفیت نفس امام معصوم (ع) و چگونگی ارتباط آن با نفوس دیگر با رویکرد فلسفی-نقلی است. اتخاذ این رویکرد بدان جهت است که در فلسفه، از عناوین نبوّتِ خاص و رسالتِ مخصوص و امامت و ولایت و خلافت افراد معیّن و عناوین کلی آنان گفتوگو نشده است اما این بدان معنا نیست که فلاسفه مسلمان به این مهم توجهی نداشتهاند بلکه آنان هنگام تبیین قواعد فلسفی همچون چگونگی صدور کثرات از وجود واحد با عنایت به علوم نقلی، نظام وسائط را بهترین پاسخ به این پرسش دانسته و قائل شدهاند که در نظام وسائط، مبادی عالیه و نفوس قدسیه، واسطه فیض و کارگردان امور تکوینی و تشریعی عالم هستند. از این رو آنان در تبیین کیفیت نفوس قدسیه، نفس امام معصوم (ع) را قلم اعلای خدای منّان در خلق کلمات تکوینی دانسته و قائل به عدم بینونت میان نفس امام (ع) و نبی (ص) شدهاند. فلاسفه اسلامی در بحث نقلی احاطه نفس امام (ع) بر نفوس دیگر بر این باورند که چون نفس امام معصوم (ع) نفس ما فی العالم است و روح او روحِ همه و نفسِ او نفس همه و جسمِ او جسم همه است، ارتباط تنگانگی میان نفس امام (ع) و نفوس مؤمنین برقرار است چنانچه می-خوانیم: و ارواحکم فی الأرواح و نفوسکم فی النفوس و أجسامکم فی الأجسام.
This research paper is going to study about the quality of the soul of the infallible Imam (a.s) as well as the quality of its connection with the other souls. Although, Muslim Philosopher didn't use the theological words, such as the prophet, Imam and etc. to explain the philosophical issues, but all agree that the Almighty Allah has appointed some mediators in the creation to grant His Grace to the creatures through these Sacred Souls. Muslim Philosophers believe that, these chosen Sacred Souls have the authority to direct the creation as well as the religious issues by the permission of Allah. Since, they have the same level of the soul of the prophet Mohammad (S). According to the numerous traditions, the souls of the followers of the Ahlul-Bayt (a.s) have been created from the same nature; therefore they have a tight relationship with each other, as the Infallible Imams (a.s) all are aware about our deeds and status, so that they will be happy or sad due to our happiness and sadness. since, the spirit of the infallible Imam (a.s) is the spirit of all and the soul of the Imam (a.s) is the soul of all, and the body of the Imam (a.s) is the body of the all, as we recite in the Ziyarat Jami'ah Kabirah that: "Your figures appeared among other humans, your souls rest with other souls, your beings existed side by side with other beings, your resting places are seen amidst others".
_||_