تردید در فاعل جنایت در فقه وقانون مجازات اسلامی سال 1392
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقکاظم محبیان 1 , نسرین کریمی 2 , عصمت السادات طباطبایی 3
1 - دانشگاه آزاد
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد قم
3 - عضوهییت علمی دانشگاه آزاد واحد قم
کلید واژه: تردید, دیه, فاعل جنایت, قصاص,
چکیده مقاله :
در نظام کیفری ایران،قانوگذار چه در قانون مجازات اسلامی سابق وچه در قانون مجازات اسلامی مصوب 1392،موضوع مردد بودن قاتل بین چند نفر معین یا غیر معین را مطرح نموده است واحراز واثبات جنایت دشوار ترین مرحله دادرسی است چرا که همیشه دلایل اثبات جنایت روشن نبوده وچه بسا با یکدیگر در تعارض هستند؛ تردید وشک در احراز اثبات جنایت که کدام یک از مرتکبین قاتل واقعی است،علم اجمالی در مقابل علم تفصیلی بکار می رود وعلمی است که در آن متعلق علم مورد تردید قرار گرفته است. در سقوط قصاص در موارد تردید در مرتکب جنایت اتفاق نظر بین فقها وجود دارد اما در مورد مسئول پرداخت دیه اقوال متفاوت است. نظر مشهور فقها، پرداخت دیه مقتول و مضروب توسط همه متهمین است و عده ای از فقها معتقدند که پرداخت دیه توسط بیت المال و عده ای نیز معتقدند به پرداخت دیه توسط نکول کنندگان از سوگند و عده ای نیز معتقد به پرداخت دیه از طریق قرعه هستند.
Abstract In this article, we discovered that in the Iranian penal system, the provisions of both the former Islamic Penal Code and the Islamic Penal Code of 1392, introduced the issue of the hesitancy of a murderer between certain or non-deterministic individuals, and that the most difficult stage of crime was the crime It is a trial because the reasons for proving the crime are not always clear and as contradictory as each other; the suspicion created by the crime proving that which perpetrator is the real killer is a glimpse of a detailed science and the science in which it belongs Science has been questioned.In the fall of qisas in cases of doubt in committing a crime, there is a consensus among the jurists, but it is different about the responsibility for paying dividends. The famous comment of the jurists is the payment of the penniless and damnable damn by all the defendants, and some jurists believe that the payment of Diyat by Beit Elmal and some also believe that the payment of Diyat by deceivers is oaths and some also believe in paying Diyat through the lottery .
_||_