نسبت سنجی فره ایزدی، فیلسوف شاه و امام در ساحت نظریه پردازی با تاکید بر آراء و اندیشه ابونصرفارابی
محورهای موضوعی : سیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق)
1 - کارشناس ارشد علوم سیاسی
2 - دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی)ره(
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رابطه ونسبت فرایزدی، فیلسوف شاه وامام در نظام اندیشگی بسیاری ازفلاسفه مسلمان سده های میانه اسلام اززوایای فکری مختلف مورد واکاوی وتحلیل قرارگرفته است. وهرکدام برمبنای اندیشه سیاسی اجتماعی خود دراین ارتباط نقطه نظراتی رابیان نموده اند که دراین خصوص می توان به فارابی، ابن سینا، ماوردی، ابن طقطقی، خواجه نظام الملک، غزالی، ابن تیمیه، مسکویه رازی، فضل الله روزبهان خنجی ودیگران اشاره کرد. البته موضوع فیلسوف شاه پیش ازتمرکز فلاسفه مسلمان برآن درزمره نظریات سیاسی افلاطون قلمداد می گردد وبراین اساس تاثیرات آراء وافکار افلاطون وحتی ارسطو را نمی توان براندیشه های فلاسفه اسلامی نفی کرد. چنان که این اصل در مجموعه نظرات فارابی وابن سینا وسایراندیشمندان به وضوح مشاهده می گردد. بنابراین وجوه مشترک درمختصات سه مولفه فیلسوف شاه، فرایزدی وامام بویژه ازمنظرمذهب تشیع بسی جای تامل دارد.
The relationship and ratio between philosopher king, charisma and Imam has been analyzed in the system of thinking of many of Muslim philosophers in different ideational aspects in the mid-centuries of Islam. Each of them has expressed views is this regard based on their own socio-political ideas from among whom Farabi, Avicenna, Al-Mawardi, Ibn Taqtaqi, Khwajeh Nezam Al-Molk, Ghazali, Ibn Taymiyya, Mesquiyya Razi, Fadlullah Ruzbahan Khanji et.al can be named. Of course, the issue of philosopher king before being centralized by Muslim philosophers had been regarded as Platonic political views and accordingly, the effects of ideas of Plato and even Aristotle on the Islamic philosophers opinions cannot be abandoned just as this is clearly seen in ideas of Farabi, Avicenna and other thinkers. Therefore, the common features of three components of philosopher king, charisma and Imam demand contemplation in the eyes of Shiism.
_||_