توصیف ساحت های اباحی و معنوی معشوق در تغزلات قصاید مدحی حکیم سنایی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
2 - مربی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبایی فرهنگیان، بوشهر، ایران.
کلید واژه: تغزل, قصیده, معشوق, سنایی, توصیف,
چکیده مقاله :
دیوان حکیم سنایی غزنوی با بیش از سیزده هزار بیت، مشتمل است بر سرودههایی در قالبهای قصیده، ترکیببند، ترجیعبند، مسمط، غزل، قطعه و رباعی. سرودن تغزل و گرایش به مجادلههای عاشقانه و جاذبههای آن، گاه و بی گاه، شاعر را به خود مشغول میدارد. مقدمۀ قصاید مدحی سنایی که به توصیف معشوق پرداخته است، هرچند که ازلحاظ شمار ابیات، یکدست نیست و غالباً بین 7 تا 29 بیت است ولی جایگاهی درخور در قصاید مدحی وی به خود اختصاص داده است. در این مقاله سعی شده است ضمن معرفی اجمالی جنبههای مختلف توصیف معشوق از قبیل؛ ساحت اباحی و معنوی یا گزارشگر صورت و تشبیهات حسی و عقلی و...، سیمای معشوق سنایی با تأکید بر تحول فکری شاعر، بررسی و تحلیل شود؛ بنابراین، ابتدا مهمترین و ویژهترین رویکردهای سنایی در ترسیم سیمای معشوق، استخراج و در هشت گروه، دستهبندی شده است. سپس با مطالعه و بسامد یابی واژهها و ارائۀ نمودار، اهمیت، چگونگی کاربرد، جایگاه آنها و نحوۀ تحول فکری در تصویرآفرینی سنایی از سیمای معشوق، در تغزلات قصاید مدحی وی تحلیلشده است. حضور مشخصههای سبک خراسانی و رگههایی از تحولی که بعدها چراغ راه شاعران درزمینۀ پرداختن به معشوق میشود، از برجستگیهای تغزلات قصاید مدحی سنایی است که در این پژوهش به آن پرداخته میشود. روش پژوهش، توصیفی و تحلیلی با ارائه نمودارهای آماری است.
The Ghaznavid divan of Hakim Sanai, with more than thirteen thousand verses, consists of poems in the form of ode, composition, preference, mesmat, lyric, piece and quatrain. Composing a lyric and tending to romantic controversies and its attractions, the poet occasionally preoccupies himself. Introduction to Sanai's hymns which describe the beloved, although not uniform in number of verses and is often between 7 and 29 verses, but has a place in his hymns. In this article, while briefly introducing various aspects of the description of the beloved, such as; The field of immorality and spirituality or the reporter of the face and sensory and intellectual similes, etc, the image of the beloved Sanai with emphasis on the poet's intellectual evolution, should be examined and analyzed; Therefore, first, the most important and special approaches of Sanai in drawing the image of the beloved have been extracted and classified into eight groups. Then, by studying and finding the frequency of words and presenting diagrams, their importance, how they are used, their place and the way of intellectual development in Sanai's depiction of the beloved's image are analyzed in the lyric poems of his praise poems. The presence of characteristics of Khorasani style and traces of change that later become the beacon of poets in the field of dealing with the beloved, is one of the highlights of the lyric poems of Sanai praise that are addressed in this study. The research method is descriptive and analytical with statistical charts.
کتابها
ابو محبوب، احمد (1380) در های و هوی باد، تهران: ثالث.
اسکلتن، رابین (1375) حکایت شعر، برگردان مهرانگیز اوحدی، تهران: نشر میترا.
براهنی، رضا (1371) طلا در مس، تهران: نشر نویسنده.
پورنامداریان، تقی (1380) در سایه آفتاب، تهران: سخن.
تفتازانی، مسعود بن عمر (1330) المطول، قم: مکتبة الدورة. ح
افظ، شمسالدین محمد (1383) دیوان حافظ، تهران: پیام عدالت.
عطار نیشابوری، فریدالدین (1362) دیوان عطار، به اهتمام تقی تفضلی، تهران: علمی فرهنگی.
فتوحی، محمود، علیاصغر محمدخانی (1385) شوریدهای در غزنه، تهران: سخن.
فرخی سیستانی (1363) دیوان فرخی سیستانی، به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران: زوار.
ستاری، جلال (1374) عشق صوفیانه، تهران: نشر مرکز.
سنایی غزنوی (1375) دیوان حکیم سنایی غزنوی، به اهتمام پرویز بابایی، تهران: نگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1372) صورخیال در شعر فارسی، تهران: آگه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1386) زمینههای اجتماعی شعر، تهران: اختران- زمانه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1391) رستاخیز کلمات، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1382) سبکشناسی شعر، تهران: فردوس.
لاهیجی، شهلا، کار، مهرانگیز (1371) شناخت هویت زن ایرانی در گستره پیش از تاریخ، تهران: روشنگران.
مدی، ارژنگ (1371) عشق در ادب فارسی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
محجوب، محمد (1350) سبک خراسانی در شعر فارسی، تهران: انتشارات دانشسرای عالی.
مقالات
دری، زهرا، داستانگو، مهرناز. (1390). سیمای صحابه در شعر سنایی. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 3(9)، 22-46.
جلالی پندری. یدالله. (1387). سنایی و غزلهای قلندرانه. مجموعه مقالات همایش بینالمللی بزرگداشت سنایی، دانشگاه الزهراء، دیماه.
کرمی، محمدحسین، مرادی، محمد. (1389). بررسی سیمای معشوق در غزلیات انوری. پژوهشنامه ادب غنایی، 8(15)، 99-118. doi: 10.22111/jllr.2010.948.
_||_Books
Abu Mahboob, Ahmad (2010) Dar Hai and Hoi Bad, Tehran: Third.
Skelton, Robin (1996) Tales of Poetry, translated by Mehrangiz Ohadi, Tehran: Mitra Publishing.
Brahni, Reza (1992) Gold in Copper, Tehran: Author's Publishing House.
Pournamdarian, Taghi (2010) in the sun, Tehran: Sokhn.
Taftazani, Masoud bin Omar (1951) Al-Mutola, Qom: Dora School.
Hafez, Shamsuddin Mohammad (2004) Diwan Hafez, Tehran: Payam Adalat.
Attar Neishabouri, Fariduddin (1983) Diwan Attar, by Taghi Tafzali, Tehran: Scientific and Cultural.
Fatuhi, Mahmoud, Ali Asghar Mohammadkhani (2006) A riot in Ghazna, Tehran: Sokhn.
Farrokhi Sistani (1984) Diwan Farrokhi Sistani, edited by Mohammad Dabir Siyaghi, Tehran: Zovar.
Sattari, Jalal (1995) Eshgh Sufianeh, Tehran: Kerzan Publishing.
Sanai Ghaznavi (1996) Diwan Hakim Sanai Ghaznavi, by Parviz Babaei, Tehran: Negah.
Shafi'i Kodkani, Mohammad Reza (1993) Sorkhayal in Persian Poetry, Tehran: Agh.
Shafiei Kodkani, Mohammadreza (2006) Social contexts of poetry, Tehran: Akhtran-Zamane.
Shafi'i Kodkani, Mohammad Reza (2012) Resurrection of words, Tehran: Sokhn.
Shamisa, Siros (2003) Poetry Stylology, Tehran: Ferdous.
Lahiji, Shahla, Kar, Mehrangiz (1992) Recognizing the Identity of Iranian Women in the Prehistoric Era, Tehran: Roshangaran.
Madi, Arjang (1992) Love in Persian Literature, Tehran: Institute of Cultural Studies and Research.
Mahjoub, Mohammad (1971) Khorasani Style in Persian Poetry, Tehran: Danesh Sarai Aali Publications.
Articles
Dari, Zahra, Storyteller, Mehrnaz. (2011). The appearance of companions in Sana'i poetry. interpretation and analysis of Persian language and literature texts (Dehkhoda), 3(9), 22-46.
Jalali Pendri Yad-o-llah. (2008). Sana'i and Qalandaraneh's sonnets. The collection of articles of the international conference of commemoration of Sana'i, Al-Zahra University, December.
Karmi, Mohammad Hossein, Moradi, Mohammad. (2010). Examining the face of the beloved in Anuri's sonnets. Research Journal of Ghanaian Literature, 8(15), 118-99. doi: 10.22111/jllr.2010.948.