شیوههای شخصیتپردازی در برۀ گمشدۀ راعی
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
کلید واژه: گلشیری, برۀ گمشدۀ راعی, عناصر داستان, داستان, شخصیت پردازی,
چکیده مقاله :
شخصیت یکی از ارکان اصلی داستان است که بدون آن خلق داستان امکان پذیر نیست؛ اما پردازش این عنصر داستانی یکی از سازوکارهایی است که توانمندی نویسنده را در آفرینش اثری ماندگار نشان می دهد. هوشنگ گلشیری یکی از داستا ن نویسان صاحب سبک معاصر است که آثار برجسته ای از خود برجای گذاشته است. برۀ گمشدۀ راعی از داستان های بلند، پرکشش و تأثیرگذار اوست که به بازتاب سرخوردگی روشنفکران در دهۀ پنجاه پرداخته است. شخصیت پردازی در این اثر برجستة ادبی موضوع مقالة حاضر است که نگارنده تلاش نموده به روش توصیفی- تحلیلی به کشف شیوه های شخصیت پردازی در این اثر دست یابد. یافته های پژوهش نشان می دهد گلشیری با روش های مختلف شخصیت پردازی آشناست و از هریک به اندازه و فراخور موقعیت و فضای داستان استفاده نموده است. نام ها را نسبتاً قدیمی انتخاب کرده که رنگ مذهبی برجسته تری دارند و غالباً با مسمای خود مناسبت دارند. توصیف شخصیت ها، محیط، گفت وگوها و... در خدمت فضای داستان هستند. شیوۀ جریان سیال ذهن در تمام اجزای داستان محسوس است. رمزگونگی از نکات اصلی این داستان است و نویسنده تلاش نموده در فضای سیاسی- اجتماعی معاصر، خلف صدقی از آثار نمادین گذشته برجای بگذارد.
The main character of the story is one of the pillars without which it is not possible to create the story, but the story is one of the mechanisms capable of processing the element in the creation of an indelible mark shows author. Golshiri one of the outstanding works of contemporary novelists Sahbsbk is left behind.Barrey gomshodey Raei is one of tall tales, his effective elastic and which reflects the frustration of intellectuals in the late fifty's. This effect is prominent character in literature, this paper is to explore methods of characterization analytical methods the author has tried to achieve this effect. The results indicated that different methods Golshiri with familiar characters and story of each size and convenience and space is used. Old often choose names that are prominent religious color.Characterization, setting, dialogue and serve the story. Stream of consciousness style is evident in all parts of the story. Rmzgvngy of the main points of the story and the author has tried truth behind the contemporary socio-political atmosphere of the past have been perceived symbolic.
کتاب ها
اخوت، احمد (1371) دستور زبان داستان، چاپ اول، اصفهان: نشر فردا.
ایرانی، ناصر(1364) داستان، تعاریف، ابزارها، عناصر، جلد اول، چاپ اول، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
براهنی، رضا (1372) قصه نویسی، چاپ چهارم، تهران: نگاه.
پراپ، ولادیمیر (1368) ریخت شناسی قصه های پریان، ترجمة فریدون بدره ای، چاپ اول، تهران: توس.
حافظ، شمس الدین محمد (1371) دیوان حافظ، تصحیح قزوینی-غنی، چاپ چهارم، تهران: اساطیر.
روزبه، محمدرضا (1381) ادبیات معاصر ایران نثر، چاپ اول، تهران: نشر روزگار.
سعدی، مصلح الدین (1374) گلستان، به تصحیح غلامحسین یوسفی، چاپ چهارم، تهران: خوارزمی.
عبداللهیان، حمید (1381) شخصیت و شخصیت پردازی در داستان معاصر، چاپ اول، تهران: آن.
فاطمی، جلال(1380) نقد و بررسی آثار هوشنگ گلشیری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
قلاوندی، زیبا (1388) بررسی و تحلیل شخصیت، زاویهدید و راوی در رمانهای برجستۀ معاصر فارسی، رساله دکتری، دانشگاه شیراز.
گلشیری، هوشنگ (1356) برۀ گمشدۀ راعی، چاپ اول، تهران: کتاب زمان.
میرصادقی، جمال (1385) عناصر داستان، چاپ پنجم، تهران: سخن.
میرعابدینی، حسن (1369) صد سال داستان نویسی در ایران، جلد 2، چاپ دوم، تهران: تندر.
عابدی، داریوش (1371) پلی به سوی داستان نویسی، تهران: مدرسه.
واعظ، نهال و نجفیعرب، ملاحت (1394) در مسیر باد (نقدی بر داستان های هوشنگ گلشیری)، چاپ اول، تهران: انتشارات علم و دانش.
مقالات
هاشمیان، لیلی و صفایی صابر رضوان (1389) شخصیت پردازی در شش داستان کوتاه از هوشنگ گلشیری، پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی، دوره 1، شماره 2، صص 169- 191.
_||_Books
Okhot, Ahmad (1992) Grammar of the story, first edition, Isfahan: Farda Publishing.
Irani, Nasser (1985) Story, definitions, tools, elements, first volume, Tehran: Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents, first edition.
Braheni, Reza (1993) Story Writing, Fourth Edition, Tehran: Negah.
Propp, Vladimir (1989) The Morphology of Fairy Tales, translated by Fereydoun Badrahai, Vol. I, Tehran: Toos.
Hafez, Shamsuddin Mohammad (1992) Hafez Divan, Qazvini-Ghani correction, fourth edition, Tehran: Asatir.
Roozbeh, Mohammad Reza (2002) Contemporary Literature of Iranian Prose, First Edition, Tehran: Roozgar Publishing.
Saadi, Moslehuddin (1995) Golestan, edited by Gholam Hossein Yousefi, fourth edition, Tehran: Kharazmi.
Abdollahian, Hamid (2002) Personality and characterization in contemporary fiction, first edition, Tehran: An.
Fatemi, Jalal (2001) Critique of Houshang Golshiri, M.Sc. Thesis, Tarbiat Modares University.
Qalavandi, Ziba (2009) A Study and Analysis of Personality, Perspective and Narrator in Outstanding Contemporary Persian Novels, PhD Thesis, Shiraz University.
Golshiri, Houshang (1977) The Lost Lamb of Rai, First Edition ,Tehran: Book of Time.
Mirsadeghi, Jamal (2006) Elements of the story, fifth edition, Tehran: Sokhan.
Mir Abedini, Hassan (1990) One Hundred Years of Fiction Writing in Iran, Volume 2, Second Edition, Tehran: Thunder.
Abedi, Dariush (1992) A Bridge to Fiction, Tehran: Madrasa.
Vaez, Nahal and Najafi Arab, Malahat (2015) In the Path of the Wind (A Critique of Houshang Golshiri's Stories), First Edition, Tehran: Alam va Danesh Publications.
Articles
Hashemian, Lily and Safaei Saber Rezvan (2010) Characterization in six short stories by Houshang Golshiri, Literary Criticism and Stylistics Research, Volume 1, Number 2, pp. 169-191.