بررسی مهارت های تفکر انتقادی، خودآگاهی، همدلی، تصمیم گیری و ارتباطی در داستان های فرهاد حسن زاده
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیجهانگیر صفری 1 , سجاد نجفی بهزادی 2
1 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.
کلید واژه: تفکر انتقادی, داستان, ارتباطی, خودآگاهی, تصمیم گیری, حسن زاده, همدلی,
چکیده مقاله :
مهارت های تفکرانتقادی، خودآگاهی، همدلی، تصمیم گیری و ارتباطی نقش مهمی در زندگی کودکان و نوجوانان دارند. نویسندگان کودک و نوجوان از طریق دنیای داستان و رمان می توانند این مهارت ها را در کودکان تقویت کنند. کودکان و نوجوانان برای ورود به اجتماع و زندگی به آموختن برخی از مهارت ها نیاز ضروری دارند. مهارت هایی که کودکان را برای رویارویی با چالش ها و مشکلات زندگی آماده می کند. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل مهارت های خودآگاهی، تصمیم گیری، همدلی و تفکر انتقادی در آثار داستانی فرهاد حسن زاده است. روش پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت بررسی اسناد کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان داد که از میان مهارت های مورد بررسی، مهارت همدلی و خودآگاهی بیشترین کاربرد را در میان دیگر مهارت ها داشته اند. از میان مولفه های مهارت خودآگاهی، مولفه شناخت نقاط ضعف و قوت و از میان مولفه های مهارت همدلی، مولفه های احترام به دیگران و دوست یابی بیشترین کاربرد را داشته اند. نکتۀ دیگر اینکه به مولفه هایی چون تحمل افراد و توجه به ارزش های خود، تفکر انتقادی و شناخت حقوق و مسئولیت کمتر توجه شده است.
The thinking skills of self-awareness, empathy, decision-making and communication play an important role in the lives of children and adolescents. Child and adolescent writers can enhance these skills in children through the world of fiction and novels. Kids need to learn some skills to enter the community and life. Skills that prepare children to face life's challenges and problems. The purpose of this study was to investigate and analyze the skills of self-awareness, decision-making, empathy and critical thinking in fiction works by Farhad Hassanzadeh. The research method is qualitative and quantitative analysis of the content of the works. The results of this study showed that among the skills studied, empathy and self-awareness skills had the most application among other skills. Among the components of self-awareness skills, the component of recognizing weaknesses and strengths and among the components of empathy skill, components of respect for others and friendliness have the most application. Another point is the lack of attention to components such as tolerance of individuals and attention to their values, critical thinking, and recognition of rights and responsibilities.
کتاب ها
امامی، نسرین (1383) مهارت های زندگی، تهران: نشر سازمان بهزیستی.
حسن زاده، فرهاد (1394) زیبا صدایم کن، تهران: نشر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
حسن زاده، فرهاد (1389) هستی، تهران: نشر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
حسن زاده، فرهاد (1376) بیا آواز بخوانیم، تهران: نشر پریسا.
حسن زاده، فرهاد (1382)همان لنگه کفش بنفش، تهران: نشر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
حسن زاده، فرهاد (1387) از صدای باران خوشم می آید، تهران، نشر حوزه نقره.
حسن زاده، فرهاد (1397) مردی که خودش را پیدا کرد، تهران، نشر افق.
حسن زاده، فرهاد (1397) جنازه با اجازه، تهران: نشر افق.
حسن زاده، فرهاد (1380) هدیه خیس، تهران: نشر آستان قدس رضوی.
حسن زاده، فرهاد (1379) لولوی زیبای قصه گو، تهران: نشر پیدایش.
حسن زاده، فرهاد (1380) دارکوب و کرگدن، مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
حسن زاده، فرهاد (1388) دیو دیگ به سر، تهران: نشر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
خسرونژاد، مرتضی (1382) معصومیت و تجربه، درآمدی بر فلسفۀ ادبیات کودک، تهران: نشر مرکز.
ساداتیان، علی اصغر (1390) مهارت های زندگی، تهران: نشر ما و شما.
ساروخانی، باقر(1382) روش های تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سیف، علی اکبر (1385) روان شناسی پرورشی، تهران: نشر آگاه.
طارمیان، فرهاد (1383) مهارت های زندگی، تهران، انتشارات تربیت.
فرمهینی فراهانی، محسن و پیداد، فاطمه (1389) مهارت های زندگی، تهران: نشر شباهنگ.
فیشر، رابرت (1385) آموزش و تفکر، ترجمۀ فروغ کیان زاده، اهواز: رسش.
فینکه، رگینا (1381) تربیت جنسی کودکان، آشنایی با مراحل رشد جنسی کودکان، ترجمۀ لیلا لفظی، تهران: ذکر.
کلینکه، ال کریس (1383) مهارت های زندگی، ترجمه شهرام محمدخانی، تهران: سپند هنر.
گلشیری، احمد (1380) داستان و نقد داستان، جلد اول، تهران: نشر نگاه.
گلمن، دانیل (1383) هوش هیجانی، ترجمه نسرین پارسا، تهران: نشر رشد.
مکتبی فرد، لیلا (1394) کودک داستان و تفکر انتقادی، تهران: نشر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان.
ماروسکا، دان (1383) چگونه تصمیم های بزرگ بگیریم، ترجمۀ رضا افتخاری، مشهد: بامشاد.
مایرز، چت (1374) آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی، تهران: سمت.
نورتون دانا؛ نورتون، ساندرا (1382) شناخت ادبیات کودکان: گونه ها و کاربردها از روزن چشم کودک، ترجمۀ منصوره راعی ...(و دیگران)، 2جلد، تهران: قلمرو.
نیک پرور، ریحانه (1383) مهارت های زندگی، تهران سازمان بهزیستی کشور، تهران: معاونت امور فرهنگی و پیشگیری.
هانتر گبوی، کارول (1378) راهنمای آموز مهارت های زندگی، ترجمۀ نگین عبداله زاده، تهران: صندوق کودکان سازمان ملل.
مقالات
حمیدی، فریده (1384) بررسی اثر بخشی آموز مهارت های زندگی بر دختران نوجوان، مجلۀ مطالعات زنان، دورۀ 3، شمارۀ 7، صص7-25.
رحیمی، مهدی و فریده یوسفی(1389) نقش الگوهای ارتباطی خانواده در همدلی و خویشتن داری فرزندان، خانواده پژوهی، دورۀ 3، شمارۀ 6، صص433-447.
کوکبی، مرتضی، عباس حری، رویا مکتبی فرد (1389) بررسی مهارت های تفکر انتقادی در داستان های کودک و نوجوان، مجلۀ مطالعات ادبیات کودک شیراز، سال اول، شمارۀ 2، صص157-193.
پایان نامه ها
کاوه، ذبیح اله (1391) تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر رضایت و سازگاری زنان متاهل: پایان نامۀ کارشناسی ارشد مشاوره و روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
_||_Books
Emami, Nasrin (2004) Life Skills, Tehran: Welfare Organization Publishing.
Hassanzadeh, Farhad (2015) Call me beautiful, Tehran: Publication of Children and Adolescents Intellectual Development Center.
Hassanzadeh, Farhad (2010) Hasti, Tehran: Publication of the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Hassanzadeh, Farhad (1997) Let's Sing, Tehran: Parisa Publishing.
Hassanzadeh, Farhad (2003) The same pair of purple shoes, Tehran: Publication of the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Hassanzadeh, Farhad (2008) I like the sound of rain, Tehran, Hozeh Noghreh Publishing Hassanzadeh, Farhad (2018) The Man Who Found Himself, Tehran, Ofogh Publishing.
Hassanzadeh, Farhad (2018) Funeral with permission, Tehran: Ofogh Publishing.
Hassanzadeh, Farhad (2001) Wet Gift, Tehran: Astan Quds Razavi Publishing. Hassanzadeh, Farhad (2000) The beautiful storyteller, Tehran: Genesis Publishing.
Hassanzadeh, Farhad (2001) Woodpecker and Rhino, Mashhad: Astan Quds Razavi Publishing.
Hassanzadeh, Farhad (2009) Div-Dig-e-Sar, Tehran: Publication of the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Khosronejad, Morteza (2003) Innocence and Experience, An Introduction to the Philosophy of Children's Literature, Tehran: Markaz Publishing.
Sadatian, Ali Asghar (2011) Life Skills, Tehran: Our Publishing and You.
Sarukhani, Baqer (2003) Research Methods in Social Sciences, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
Seif, Ali Akbar (2006) Educational Psychology, Tehran: Agah Publishing. Tarmian, Farhad (2004) Life Skills, Tehran, Tarbiat Publications.
Farmahini Farahani, Mohsen and Pidad, Fatemeh (2010) Life Skills, Tehran: Shabahang Publishing.
Fisher, Robert (2006) Education and Thought, translated by Forough Kianzadeh, Ahvaz: Rash.
Finkeh, Regina (2002) Sexual education of children, familiarity with the stages of sexual development of children, translated by Leila Lafzi, Tehran: Zikr.
Clinke, El Chris (2004) Life Skills, translated by Shahram Mohammadkhani, Tehran: Sepand Honar.
Golshiri, Ahmad (2001) Story and Story Criticism, Volume One, Tehran: Negah Publishing.
Golman, Daniel (2004) Emotional Intelligence, translated by Nasrin Parsa, Tehran: Roshd Publishing.
Maktabifard, Leila (2015) Child of Story and Critical Thinking, Tehran: Publication of the Center for the Intellectual Development of Children and Adolescents.
Maruska, Dan (2004) How to Make Big Decisions, translated by Reza Eftekhari, Mashhad: Bamshad. Myers, Chat (1995) Teaching Critical Thinking, translated by Khodayar Abili, Tehran: Samat.
Norton Dana; Norton, Sandra (2003) Recognition of children's literature: Types and applications of the child's eye socket, translated by Mansoureh Rai ... (and others), 2 volumes, Tehran: Real Estate.
Nikparvar, Reyhaneh (2004) Life Skills, Tehran Welfare Organization, Tehran: Deputy for Cultural Affairs and Prevention.
Hunter-Gaboy, Carol (1999) Life Skills Guide, translated by Negin Abdollahzadeh, Tehran: United Nations Children's Fund.
Articles
Hamidi, Farideh (2005) A Study of the Effectiveness of Life Skills Learner on Adolescent Girls, Journal of Women's Studies, Volume 3, Number 7, pp. 7-25.
Rahimi, Mehdi and Farideh Yousefi (2010) The role of family communication patterns in children's empathy and self-control, Family Studies, Volume 3, Number 6, pp. 433-447.
Kokabi, Morteza, Abbas Hori, Roya Maktabifard (2010) A Study of Critical Thinking Skills in Children and Adolescent Stories, Shiraz Journal of Child Literature Studies, First Year, No. 2, pp. 157-193.
Theses
Kaveh, Zabihollah (2012) The effect of life skills training on the satisfaction and adjustment of married women: Master Thesis in Counseling and Psychology, University of Isfahan.