تحلیل سبکی داستان شیخ صنعان، براساس رویکرد نقش گرا
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسی
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فرانقش اندیشگانی, فرانقش متنی, شیخ صنعان, هلیدی, فرانقش بینافردی,
چکیده مقاله :
یکی از دیدگاه های شاخص در علم زبان شناسی، نگرش سیستمی- نقش گرا است که در آن زبان، ابزاری اجتماعی برای انتقال معناست. هلیدی، برجسته ترین نظریه پرداز رویکرد نقش گراست. او، در مورد نقش، دو مفهوم نقش های دستوری و زبانی را برای تحلیل یک بند درنظر می گیرد که دارای سه لایۀ معنایی مجزّا (اندیشگانی، متنی و بینافردی)، اما مرتبط است که آن ها را فرانقش نامیده است که با استفاده از آن می توان، متون ادبی مختلف از جمله؛ منطق الطیر را مورد تحلیل قرار داد. از میان داستان های مختلف منطق الطیر، داستان شیخ صنعان، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش، با روش توصیفی- تحلیلی ﻣﺴﺄله انواع فرایندها، انسجام ساختاری، غیر ساختاری و کارکرد بینافردی را در داستان شیخ صنعان مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که در فرانقش اندیشگانی، فرایند مادی، بیش از دیگر فرایندها در داستان به کار رفته است که مبیّن کنش های عینی و محسوس به کار رفته در داستان است. در فرانقش متنی-ساختاری، آغازگر ساده، بسامد بیشتری نسبت به آغازگرهای مرکب دارد و نیز، اغلب بندها، دارای آغازگر بی نشان هستند. در انسجام دستوری، ادات ربط، در انسجام واژگانی-بازآیی، مولّفۀ تکرار و در انسجام واژگانی- باهم آیی، با هم آیی متداعی بیشترین بسامد را در این داستان دارا هستند. در فرانقش بینافردی، وجه خبری، بسامد بیشتری نسبت به دیگر انواع وجه دارد و نیز اغلب بندها، دارای قطبیّت مثبت هستند.
One of the viewpoint in linguistic science is systematic functional viewpoint, in which Language is a social tool for meaning transferring. Halliday is the greatest theorists in functional approach. About a role, he considers grammatical and linguistic concepts for analyzing a clause, which has three separate semantic layers (ideational, textural and interpersonal metafunctions) but connected to each other which is named metafunction analyzing different literary text like Mantiq-ut-Tayr. Among all the Mantiq-ut-Tayr’s stories, the story of Sheikh San’an is analyzed. This study with using descriptive analysis method has analyzed the problem of different processes, structural and non-structural cohesion and interpersonal metafunction in Sheikh San’an’s story. The result of this research stipulates that material process is used more than other processes in ideational metafunction, which indicates the objective and tangible actions used in this story. In textural structure metafunction, simple theme has a higher frequency than multiple theme and most clauses have embedded theme reiterated. Conjunctions in grammar cohesion, repetition element in reiterated lexicon cohesion-associational in collocation lexicon cohesion have the highest frequency in this story. In textual metafunction, declarative mood has a higher frequency than the other moods and most clauses have positive polarity.
کتابها
آقاگلزاده، فردوس(1394) تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: مرکز.
پالمر، فرانک(1366) نگاهی تازه به معنیشناسی، ترجمه کوروش صفوی، تهران: مرکز.
تولان، مایکل(1383) درآمدی نقّادانه-زبانشناختی بر روایت، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
خلیلی جهانتیغ، مریم(1380) سیب جان، تهران: سخن.
شوالیه، ژان و گربران، آلن(1385) فرهنگ نمادها، ترجمه سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
صفوی، کوروش(1387) درآمدی بر معنیشناسی، تهران: سوره مهر.
عطار نیشابوری، فریدالدین(1389)منطقالطیر، مقدمه و تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
فرشیدورد، خسرو(1388) دستور مفصّل امروز، تهران: سخن.
لطفیپور ساعدی، کاظم(1385) درآمدی بر اصول و روش ترجمه، تهران: نشر دانشگاهی.
مهاجر، مهران و نبوی، محمد(1393) بهسوی زبانشناسی شعر، تهران: آگه.
هلیدی، مایکل و حسن، رقیه(1393) زبان، بافت و متن، ترجمه محسن نوبخت، تهران: سیاهرود.
یارمحمدی، لطفالله(1383) گفتمانشناسی رایج و انتقادی، تهران: هرمس.
مقالهها
اعلایی، مریم(1388) بررسی فرانقش متنی کتابهای درسی علوم انسانی سازمان مطالعه و تدوین(سمت)، عیّار، ش22، صص 113-92.
اعلایی، مریم و همکاران(1389) بررسی تبادل معنا در کتابهای درسی علوم انسانی در چارچوب دستور نظاممند نقشگرای هلیدی از منظر فرانقش بینافردی(رویکرد نقشگرا)، پژوهش زبان وادبیات فارسی، شمارۀ 17، صص 233- 211.
شیبانی اقدم، اشرف و همکاران(1396) جهانبینی مولوی و کارکرد آیهها و حدیثها در دفتر اول مثنوی با تکیه بر نظام گذرایی، ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، شمارۀ 14، صص 145- 123.
صفوی، کوروش(1382) پژوهشی درباره باهمآیی واژگان در زبان فارسی، متن پژوهی ادبی، شمارۀ 78، صص13-1.
کاظمی، فروغ و افراشی، آزیتا(1392) بررسی انواع آغازگر در متون تخصصی فیزیک، فارسی و انگلیسی، از منظر فرانقش متنی نظریّه نقشگرای هلیدی، زبانپژوهی دانشگاه الزهرا(س)، شمارۀ 8، صص 204- 167.
محمّدیان، امیر و همکاران(1393)بررسی و تحلیل جملههای بیان کننده درد در زبان فارسی با استفاده از مدل هلیدی، زبانشناسی و گویشهای خراسان، دانشگاه فردوسی مشهد، شمارۀ 10، صص 164- 143.
منابع لاتین
Bloor, T & Bloor, M (1997) The Functional Analysis of English A Halliday Approach, London: Arnold.
Eggins, S (2007) An Introduction to Function Grammar, London & New York: Rout ledge.
Fowler, R(1986) Linguistic Criticism, Oxford: Oxford University Press.
Halliday, M.A.K (2004) An Introduction to Functional Grammar, London: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K &Hassan, R(1976) Cohesion in English, London: Longman.
Halliday, M.A.K & Matthisen, C (2004) An Introduction to Functional Grammar, Hodder Arnold: Britain.
Thompson, G (2004) Introducing Functional Grammar, London: Arnold.
_||_Books
Aghagolzadeh, Ferdows (2015) Critical Discourse Analysis, Tehran: Center.
Palmer, Frank (1987) A New Look at Semantics, translated by Cyrus Safavid, Tehran: Center.
Tolan, Michael (2004) A Critical-Linguistic Introduction to Narrative, Tehran: Farabi Cinema Foundation.
Khalili Jahantegh, Maryam (2001) Sib Jan, Tehran: Sokhan.
Sasani, Farhad (2010) Meaning and Towards Social Semiotics, Tehran: Science.
Knight, Jean and Gerberan, Allen (2006) Culture of Symbols, translated by Soodabeh Fazaili, Tehran: Jeyhun.
Safavi, Kourosh (2008) An Introduction to Semantics, Tehran: Surah Mehr.
Attar Neyshabouri, Farid al-Din (2010) Al-Tair region, Introduction, correction and comments by Mohammad Reza Shafiei Kadkani, Tehran: Sokhan.
Farshidvard, Khosrow (2009) Detailed order today, Tehran: Sokhan.
Lotfipour Saedi, Kazem (2006) An Introduction to the Principles and Methods of Translation, Tehran: University Press.
Mohajer, Mehran and Nabavi, Mohammad (2014) Towards Linguistics of Poetry, Tehran: Ad.
Halliday, Michael and Hassan, Roghayeh (2014) Language, texture and text, translated by Mohsen Nobakht, Tehran: Siahrood.
Yarmohammadi, Lotfollah (2004) Common and Critical Discourse, Tehran: Hermes.
Articles
Alaei, Maryam (2009) A Study of the Textual Role of Textbooks in the Humanities of the Study and Editing Organization (Samat), Ayar, Vol. 22, pp. 113-92.
Alaei, Maryam et al. (2010) Study of meaning exchange in humanities textbooks in the framework of Halliday's systematic grammatical grammar from the perspective of interpersonal role (map-oriented approach), Persian Language and Literature Research, No. 17, pp. 233- 211.
Sheibani Aghdam, Ashraf et al. (2017) Rumi's worldview and the function of verses and hadiths in the first book of Masnavi based on the transient system, mystical literature and mythology, No. 14, pp. 145-123.
Safavi, Kourosh (2003) A Study on the Coherence of Vocabulary in Persian, Literary Text Research, No. 78, pp. 13-1.
Kazemi, Forough and Afrashi, Azita (2013) A study of the types of initiators in specialized texts of physics, Persian and English, from the perspective of the textual role of Halliday's theory, Linguistics of Al-Zahra University, No. 8, pp. 204-167.
Mohammadian, Amir et al. (2014) Study and analysis of sentences expressing pain in Persian language using the Halliday model, Linguistics and Dialects of Khorasan, Ferdowsi University of Mashhad, No. 10, pp. 164-143.
Latin References
Bloor, T & Bloor, M (1997) The Functional Analysis of English A Halliday Approach, London: Arnold.
Eggins, S (2007) An Introduction to Function Grammar, London & New York: Rout ledge.
Fowler, R(1986) Linguistic Criticism, Oxford: Oxford University Press.
Halliday, M.A.K (2004) An Introduction to Functional Grammar, London: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K &Hassan, R(1976) Cohesion in English, London: Longman.
Halliday, M.A.K & Matthisen, C (2004) An Introduction to Functional Grammar, Hodder Arnold: Britain.
Thompson, G (2004) Introducing Functional Grammar, London: Arnold.