بررسی قلندریات سنایی از لحاظ محتوا
محورهای موضوعی :
متون زبان و ادبیات فارسی
علی عباس علیزاده
1
,
علی محمد موذنی
2
1 - استادیار، دانشگاه فسا،فسا، ایران.
2 - استاد، دانشگاه تهران ،تهران، ایران.
تاریخ دریافت : 1395/09/30
تاریخ پذیرش : 1395/09/30
تاریخ انتشار : 1395/09/01
کلید واژه:
چکیده مقاله :
شعر قلندری بیانگر آخرین مرحلة تکامل احوال صوفیانه و اوج بیان اندیشه های ایشان در زبان هنر است. بی شک تنها راه شناخت تکامل احوال عارفان، تغییرات زبانی و محتوایی افکار ایشان خواهد بود. سنایی نیز همچون بسیاری از موارد دیگر آغازگر نشر این مفهوم در عرصة شعر بوده است. زبان و اندیشۀ سنایی در عرصۀ قلندریات رنگ و بویی دیگر می گیرد، زبانی بی پروا با اندیشه های نامتعارف که گویی کوششی است در جهت رسیدن به اخلاص.در این مقاله برآنیم تا به بررسی قلندریات سنایی از لحاظ محتوا بپردازیم.
چکیده انگلیسی:
Qalandari poetry represents the final stage in achieving Sufi revelations and the culmination of the Sufis’ contemplations through an artistic language. The only way to understand the peculiar evolution of mystics is no doubt to discover the linguistic and contextual changes in their thoughts. Sanāʾi is the inaugurator of this concept in the realm of poetry. His language and contemplations in composing Qalandariyyāt takes an altered mode; an audacious language and such unconventional considerations as to achieve candor, an attitude of radical detachment from the world. This paper is to study the contents of Sanāʾi’s Qalandariyyāt.
منابع و مأخذ:
قرآن کریم، ترجمهی فولادوند.
انصاری، قاسم، 1370، پنج متن در قلندری، یغما، یادنامه یغما.
انصاری، قاسم ،1370، قلندرنامه_ای منظوم، کلک ، شماره 14و 15.
برومند ، جواد، 1385 ،ریشه یابی و اشتقاق واژۀ قلندر، مجله ی مطالعات ایرانی مرکز تحقیقات فرهنگ و زبان های ایرانی ، دانشگاه شهید باهنر کرمان ، سال پنجم ، شماره دهم.
تبریزی، محمد حسین بن خلف، 1361 ، برهان قاطع، ج سوم، تهران : امیرکبیر.
تهانوی ، محمد علی،1996م ، کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم،بیروت.
خرمشاهی، بهاالدین، 1364،حافظ و ملامتیگری، کیهان فرهنگی، شماره 24.
دهخدا ، علی اکبر،1377، ج11،چ2،تهران:دانشگاه تهران.
زرین کوب،عبدالحسین،1380،ارزش میراث صوفیه،چ دهم، تهران: امیرکبیر.
زرین کوب، عبد الحسین ، 1380 ، جستجو در تصوف، چ 1، تهران.
سجادی، جعفر،1383، فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چ7، تهران: طهوری.
سلمی، ابوعبدالرحمان ، 1364 ، رساله الملامتیه، قسم الثانی، مصر.
سمنانی، علاالدوله، 1366، رساله در تصوف، مصحح: قاسم انصاری، شماره 12.
سنایی، مجدود بن آدم،1380 ، دیوان ، تصحیح محمد تقی مدرس رضوی، چاپ 1تهران ، سنایی.
سهروردی، اسماعیل بن عبدالمومن اصفهانی، 1386 ، عوارف المعارف ، تصحیح قاسم انصاری ، چ 3 ، تهران.
شفیعی کدکنی، محمد رضا، 1386 ، قلندریه در تاریخ ، چ 6، تهران : سخن.
شفیعی کدکنی، محمد رضا، 1393، در اقلیم روشنایی، چاپ هشتم، نشر آگه.
شمیسا، سیروس،1381، شاهد بازی در ادبیات فارسی، چ 1، تهران: فردوس.
صراف ،مرتضی ،1350 ،آیین قلندری، ارمغان ، دوره چهلم ، شماره1.
عطار، محمد بن ابراهیم ، 1389 ، مختار نامه، تصحیح محمد رضا شفیعی کدکنی،چ 1، تهران : سخن.
فروزانفر، بدیع الزمان، 1355، خلاصهی مثنوی، انتشارات دانشگاه سپاهیان انقلاب ایران.
معدن کن،معصومه،1384، بساط قلندر،چ دوم ،تبریز:آیدین.
معدن کن،معصومه،1377،نگاهی به دنیای خاقانی، چ سوم،تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
معین، محمد،1379،فرهنگ فارسی،ج 5،چ پانزدهم، انتشارات امیرکبیر.
_||_