نقد شالوده شکنی رمان «کولی کنار آتش» اثر «منیرو روانی پور» بر اساس نظریۀ «ژاک دریدا»
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیالهام شیروانی شاعنایتی 1 , منیژه فلاحی 2 , رضا حیدری نوری 3
1 - دانشجوی دکتری ادبیات غنایی، گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2 - استادیار گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
3 - استادیار گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
منیرو روانی پور در رمان کولی کنار آتش، با تداخل جهان بیرون یا واقعی با جهان درون یا داستان، خواننده را غافلگیر کرده است. در این پژوهش، از دیدگاه نقد شالوده شکنانه به بررسی رمان کولی کنار آتش منیرو روانی پور پرداخته شده است. نقد شالوده شکنی بر اساس نظریۀ دریدا شکل گرفت. ابتدا در فلسفه و بعد در نقد ادبی به کار رفت. پایۀ نقد شالوده شکنی بر یافتن تقابل های دوتایی و بحث بر سر آن ها برای یافتن موارد تناقض و در نهایت رد پیش فرض های پذیرفته شده است. نتیجۀ این جستجوها تردید در باورهای پذیرفته ای شده منیرو روانی پور در رمان کولی کنار آتش، با تداخل جهان بیرون یا واقعی با جهان درون یا داستان، خواننده را غافلگیر کرده است. در این پژوهش، از دیدگاه نقد شالوده شکنانه به بررسی رمان کولی کنار آتش منیرو روانی پور پرداخته شده است. نقد شالوده شکنی بر اساس نظریۀ دریدا شکل گرفت. ابتدا در فلسفه و بعد در نقد ادبی به کار رفت. پایۀ نقد شالوده شکنی بر یافتن تقابل های دوتایی و بحث بر سر آن ها برای یافتن موارد تناقض و در نهایت رد پیش فرض های پذیرفته شده است. نتیجۀ این جستجوها تردید در باورهای پذیرفته شده ای است که پیشاپیش بدیهی دانسته می شود. تقابل در رمان کولی کنار آتش، بر پایۀ تقابل بین دنیای بیرون/دنیای درون(داستان) است. گاهی در رمان، دنیای بیرون و گاهی دنیای درون نمایان می شود در نهایت و بر اساس نظریۀ شالوده شکنی دریدا، دو قطب جهان بیرون/جهان درون می تواند در کنار یکدیگر معنا پیدا کنند. گویی جهان بیرون و درونِ رمان نفوذپذیر می شوند، تا حدی که تمایز آن ها از یکدیگر ناممکن می گردد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی–تحلیلی است که بر پایۀ مطالعۀ رمان و تحلیل و توصیف آن بر پایۀ نقد شالوده شکنانۀ دریدا ارائه می شود. ای است که پیشاپیش بدیهی دانسته می شود. تقابل در رمان کولی کنار آتش، بر پایۀ تقابل بین دنیای بیرون/دنیای درون(داستان) است. گاهی در رمان، دنیای بیرون و گاهی دنیای درون نمایان می شود در نهایت و بر اساس نظریۀ شالوده شکنی دریدا، دو قطب جهان بیرون/جهان درون می تواند در کنار یکدیگر معنا پیدا کنند. گویی جهان بیرون و درونِ رمان نفوذپذیر می شوند، تا حدی که تمایز آن ها از یکدیگر ناممکن می گردد. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی–تحلیلی است که بر پایۀ مطالعۀ رمان و تحلیل و توصیف آن بر پایۀ نقد شالوده شکنانۀ دریدا ارائه می شود.
Moniro Ravani Pour has surprised the reader via interacting between the outer (real) world with the inner world (story) in «The Gypsy by the fire »Novel. This essay has been attempted to survey Moniro Ravani Pour's «The Gypsy by the fire »Novel via anti-infrastructure critical point of view. Anti-infrastructure critique has been formed basis of Derrida's theory. Firstly it has been applied in philosophy then in literary criticism. Anti-infrastructure critique is based on bilateral confrontation and it has been discussed abut them to discover contradictions, eventually to reject accepted pre-assumptions.These searches lead to uncertainty of accepted believes that they already were certain. The confrontation in this novel is basis on the outer world (real world) with the inner world (story). Sometimes in the novel, the world outside and the inner world will appears eventually. According to antiinfrastructure Derrida's theory, bipolar inner/outer world mean together eventually.I seems that inner and outer world of novel become permeable To the extent that Distinction between them will be impossible. In this paper, the research methodology is a descriptive-analytic type , It is based on a study of the novel, its analysis and description that has been presented basis of a dramatic critique of Derrida.
- احمدی، بابک (1372) ساختار و تأویل متن، چاپ یازدهم، تهران : انتشارات مرکز.
- بلزی، کاترین (1379) عمل نقد، (ترجمه عباس مخبر )، تهران: قصه.
- پاینده، حسین (1393) رمان پسامدرن و فیلم، تهران، انتشارات هرمس.
- تایسن، لیس (1387) نظریه های نقد ادبی معاصر، (ترجمۀ مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی)، تهران: انتشارات نگاه امروز، حکایت قلم نوین.
- تدینی، منصوره (1388) پسامدرنیسم در ادبیات داستانی ایران، تهران : نشر علم.
- خبازی کناری، مهدی و سبطی، صفا (1396) ساختارگرایی و پساساختارگرایی، تهران: حکایت قلم نوین.
- دریدا، ژاک (1396) دربارۀگراماتولوژی،(مهدی پارسا)، تهران: شَوَند.
- دریدا، ژاک (1396) نوشتار و تفاوت، (عبدالکریم رشیدیان)، چاپ دوم،تهران: نی.
- روانی پور، منیرو (1378) کولی کنار آتش، تهران: نشر مرکز.
- سلدن، رامان و پیتر ویدوسون (1377) راهنمای نظریه ادبی معاصر، ( ترجمه عباس مخبر)، تهران : طرح نو.
- ضیمران، محمد (1386) ژاک دریدا و متافیزیک حضور، تهران: انتشارات هرمس.
- کالر، جاناتان (1382) نظریۀ ادبی، (ترجمۀ فرزانه طاهری)، چاپ دوم، تهران : انتشارات نشر مرکز.
- نوریس، کریستوفر (1388) شالوده شکنی، (ترجمه پیام یزدان جو)، تهران : مرکز.
- هایدگر، مارتین (1389) هستی و زمان، (ترجمه عبدالکریم رشیدیان)، تهران: نشر نی.
مقالات
- اسداللهی، شکرالله (1379) الف، رمان نو، دیالوگ نو، مجلـۀ دانشـکدۀ ادبیـات و علـوم انسـانی تبریز، شمارۀ 174، ص1.
- روانی پور، منیرو (1378) دغدغه ام دلتنگی های زن ایرانی است، (گفتگوی علی محمد نجاتی با منیرو روانی پور)، روزنامۀ خرداد، 31/4/1378، صص30-29.
- فتوحی رودمعجنی، محمود (1387) ساخت شکنی بلاغی، نقش صناعات ادبی در شکست و واسازی متن، نقد ادبی، سال 1، شمارۀ3، صص109- 135.
- لازاریان، ژانت (1369) نوشتن یادگار دوران شوریدگی، مجلۀ دنیای سخن، شمارۀ35، صص 47-44.
منابع انگلیسی
- 1-Abrams, M.H. (1999) A Glossary of literary terms،1 th ed. Fort worth:Harcourt Brace college pub.
- 2-Bressler، E.C (2007) Literary Criticism: An Introduction to Theory and Practice. 4 (th) Edition. Londan : Printice Hall.
- 3-Derrida,Jacques،(1977a)Of Grammatology. Trans. Gayatri Chakravorty Spivak.Baltimore, Md: Johns Hopkins University Press.
- 4-Derrida, Jacques, (1987)،The Truth In Painting, Benington G and McLoad I(Trans.), Chicago Press.