بررسی مولفههای روانشناسی مثبت گرا در اشعار سبک خراسانی
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روانمحمدرضا حصارکی 1 , مهین خطیب نیا 2
1 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف تعیین مولفه های روانشناسی مثبت گرا بر محور نظام طبقه بندی csv با تمرکز بر توانمندیهای انسان انجام شد. روش: روش پژوهش تحلیلی و توصیفی از نوع کمی بود. جامعه مورد مطالعه و نمونه 178 مورد رباعی از خیام نیشابوری و ابزار تحقیق کتابخانه ای و با استفاده از مقالات و سایت های معتبر علمی بوده است. در این پژوهش پس از انتخاب جامعه آماری شامل اشعار خیام، نخست به شرح و بررسی روانشناسی مثبت گرا، فضیلت های شش گانه و زیر مجموعه ها و اهداف آن و با تحلیل رباعیات ، مفاهیم آن را با نظام csv مارتین سلیگمن مطابقت و به استخراج داده ها پرداخته شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از جدول نشانه شناسی مولفه ها و نمودار دایره ای استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بیشترین مولفه روانشناسی مثبت گرا در اشعار خیام، تعالی و خرد و کمترین درصد مربوط به مولفه و مهمترین ویژگی اشعار خیام، ناپایداری زندگی، تاکید بر این جهان، اغتنام فرصت و تاکید بر زمان حال بوده است. نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت آنچه امروزه اندیشمندان غرب تحت عنوان روانشناسی مثبت گرا ارائه کرده اند، در آثار ادبی ایران زمین با شواهدی دلکش تر و زیباتر دیده می شود، که با انسجام و استفاده روزمره از مفاهیم آن اشعار می توان، به صورت کاربردی از آثار روحی و روانی آن بهرمند شد.
Arabs Najaf Abadi, Fahimeh (1991) A Study of the Properties of Positive Psychology in the Divine Letter of Attar Neishabouri, Master’s Thesis for Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Najaf Abad.
Badri, B (1390) Identifying and Explaining the Components of Positive Psychology in Bustan and Golestan Saadi, Master Thesis in Clinical Psychology, Allameh Tabatabaei University
Barent,S,(1985) Short Guide to writing about literature boston: little.Brown and company.
Carr alen (2004) . Positive psychology ;the science of happiness and human strengths; Routledge; newyork.
Eynee, N (1395) A Study of the Semiotic Elements of Hope in Ghazalat Hafez and Relying on Positive Psychology, Journal of Farsi Literature, Vol. 8, No. 26, pp. 2-79-311.
Fazeli, Mohammad (2008) Khayyam's intellectual system, Literary Research Quarterly, No. 20, pp. 61-90.
Ghadampour, A., Adawi, J., 1396, The Effect of Positive Psychological Education on the Love of Learning, Quarterly Journal of Psychological Applications, 8 (4), pp. 66-51
Guth, Hans P.Rico Gabriele L.(1997). Discovering poetry pearson.
Ibn Abi Bakr, Jalal al-Din Abdul Rahman (1954) Jame al-Sghir, Impossible: Maktobeh al-Mustafi al-Babi.
Johnson, Spencer (2012) Gifts, Pars Book Publishing, Electronic Books .
Kandahari, Esmaeilizadeh (1394) A Positive Role Analysis in Molavi's Mathnavi Based on Martin Seligman's Theory, Master's Degree in Ferdowsi University of Mashhad.
Khayyam, Umranan Khayyam (1394) Rubayyat Khayyam, Correction by Mohammad Ali Foroughi, Ghasem Ghani, Tehran: Asrior, p. 51.
Khodayari Fard,Ghobari Bonab,b,Akbari Zardkhaneh,.S,Zamanpour,A.(2015)iranian positive thinking Scale(IPTS):Development and standardization,Applied psychological Research Quarterly,5,4,103-130.
Layousk,Chgbomirsky J,Lyubomirsky S,Wang L,Doraiswamy M.Delivering happiness:Translating positive psychology intervention research for treating major depression disorder.JAltern complement med 2011 ,17(8):75-83.
Linley, Alex, Joseph, Stephen (2009) Positive Psychology in Practice, translation by Ahmad Barajali and Saeed Abdolmalaki, Tehran: Window, p. 78.
Lopez, Schneider (2002) Spirituality and Positive Psychology, translated by Mehrdad Kalantari and others, Tehran: Explorers.
Muriel, John (1393) Comic Philosophy: A Comedy Review from the Perspective of Science and Art and Ethics, translated by Mahmoud Farghami, Daniel Jafari, Tehran: Nayer Rey, Second Edition, p. 136.
Nowroozi, Zahra, Mohseni, Fahimeh (1393) A Study on the Stylistics of Ghazalit Khaghani, Bahar Adb Quarterly, Seventh Year, No. 4, pp. 163-183.
Peterson; Christopher; Seligman Martin E.P.(2004) Charater strengths and virtues.Oxford University Press.pp.76-77.
Pirani, Masoud (2013) A Look at Hafez's Poetry with Positive Negative Psychology, Martin Seligman, Seventh Conference on Farsi Studies and Literature in Tehran, pp. 338-357.
Pyff; carol D.(1989)Happiness is every thing ; or is it?Explrations of the meaning of psychological well- being journal of personality and social psychology;vo 157 ;no 6;1069-1081.
Ravzaatian (2009)meaning in poetry of two famous poets Khorasani style, National Seminar of Life, Isfahan, Department of Cultural Affairs, University of Isfahan.pp45-89.
Ray, Veronica (1379) Long live happiness, translated by Vida Parvin, Tehran: Dayeh, p. 97.
Nejad, AS (1390) Children's Literature, 27th Edition, Information Publishing.shoari
Seligman, Martin (2010) Internal happiness, translated by Mostafa Tabrizi and others, Tehran: Dengeh, p. 20.
Seligman, Martin (2009) Positive Psychology for Sustainable Satisfaction, Translated by Mostafa Tabrizi and others, Tehran: Dangeh. P. 172.
Seligman;M and Csikszentmihalyi;M(2000); positive psychology-anintroduction.amerian psychologist.pp54-55.
Seligman, M,Rashid T,Park Ac,(2006).Positive psychotherapy.Am psychol ,61:pp 74-88.
Seligman, M (2002).Authentic happiness: Using the new positive psychology to realize yourpotential for lasting FullFilling.newyork:free,p 64.
Seligman, M,(2005),positive psychology progress: Empirical validation.American psychologist, 60.pp 410-421.
Shaarinejad, Ali (1364) Children's Literature, Tehran: Toos Publishing.
Schultz (1396) Personality Theories, Tehran: Editing Publishing.
Torabi, Seyed Mahmoud (2003) A Look at Iranian History and Literature from the Pre-Islamic Period to the Early Seventh Century, Tehran: Phoenix.
Yasribi, Yahya (2007) Research in the relation of religion and mysticism, Qom: Research Center for Islamic Culture and Thought, p. 205.