شناسایی آسیبهای فرهنگی کشور؛ یک مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندکیومرث مولادوست 1 , امیرمسعود امیرمظاهری 2 , مصطفی اکبریان 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایران.
2 - دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - استادیار گروه مردم شناسی، دانشکده علوم اجتماعی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
فرهنگ بهعنوان یکی از عناصر اصلی توسعه، نقش مهمی در توسعه همهجانبه یک کشور دارد، بنابراین برای رسیدن به جامعهای آرمانی و توسعه یافته، فرهنگ حاکم در هر جامعهای به توجه و مراقبت نیاز دارد. هدف از این پژوهش شناسایی آسیبهای فرهنگی در کشور ایران و طبقهبندی آنها است. از روش فراترکیب که یکی از انواع روشهای فرامطالعه است، استفاده شد. در این مطالعه با ترکیب نتایج پژوهشهای انجـام شـده در حوزهی آسیبشناسی فرهنگی بررسی شده است. بدینمنظور انجام صحیح در گام نخست به دنبال پاسخ این سئوال پژوهش مبنی بر شناسایی مولفهی آسیبهای فرهنگی پرداخته شد و در گامهای بعدی با جستجوی و دریافت مقالات مرتبط به دستهبندی و شناسایی مولفه اقدام شد. یافتههای پژوهش نشان داد: تعداد 14 مقاله کیفی در حوزه آسیبشناسی فرهنگی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتد و تعداد 41 شاخص در 7 مولفه در حوزه آسیبشناسی فرهنگی شناسایی شدند. مولفهی ابهام فرهنگی با 82/28درصد بیشترین فراوانی در حوزه آسیبشناسی فرهنگی را به خود اختصاص داد. مولفههای تهاجم فرهنگی 95/21درصد، تغییر باورهای فردی 07/17درصد، فضای مجازی و فقر هر کدام 74/9درصد و همچنین سستی تهاد خانواده و بیتوجهی به فرهنگ ایرانی هر کدام با 31/7درصد فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. متصدیان فرهنگی کشور با تبیین موجودی فرهنگ ایران زمین، رشد و توسعه فرهنگی کشور را فراهم میکنند. دستگاههای فرهنگی باید شرایطی فراهم آورند که در بستری مناسب، همه تواناییهای فرهنگی و هنری ایران هویدا شود. آشکارسازی قدرت فرهنگی ایران موجب توان چانهزنی و گفتمان فرهنگی بینالمللی نیز میشود.
Culture as one of the main elements of development has an important role in thecomprehensive development of a country, so to achieve an ideal and developedsociety, the prevailing culture in any society needs attention and care. The purposeof this study is to identify cultural harms in Iran and classify them. For this purpose,the meta-synthesis method, which is one of the types of meta-study methods, wasused. In this study, a small combination of the results of research conducted in thefield of 'cultural pathology' has been reviewed. In order to do the right thing, in thefirst step, following the answer to this research question, the component of culturalharms was identified, and in the next steps, the articles related to the classificationand identification of the component were searched and received. Findings showedthat qualitative articles in the field of cultural pathology were reviewed andanalyzed and indicators in components in the field of cultural pathology wereidentified. The component of 'cultural ambiguity' with had the highestfrequency in the field of 'cultural pathology'. The components of 'culturalaggression' are , 'change of individual beliefs' is , 'cyberspace' and'poverty' are each, Also, 'weakness of family marriage' and 'ignorance ofIranian culture' each accounted for percent. By explaining the existence ofIranian culture, the cultural authorities of the country provide the cultural growthand development of the country Cultural institutions must provide conditions in asuitable context where all the cultural and artistic abilities of Iran are revealed.
_||_