کاوشی در مقوله های فرهنگ گردشگری از منظر راهنمایان تور
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندلیلا حامدی 1 , محسن عامری شهرابی 2 , عباسعلی قیومی 3
1 - دکتری رشته مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران شمال. تهران ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نراق، استان مرکزی، ایران. نویسنده مسئول: ameri@iau.ac.ir
3 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده با تلفیق گردشگری و فرهنگ می توان هم جذابیت و رقابتی بودن منطقه و هم جذب گردشگرانی را که با اهدافی چون بازدید، کار، سرمایه گذاری و زندگی سفر می کنند را، افزایش داد. در این میان نقش راهنمایان گردشگری به واسطه ارتباط با گردشگران و جامعه میزبان بسیار مهم است چرا که راهنمایان در خط مقدم گردشگری دورنمای بهتری را از فرهنگ جامعه دارا می باشند. این پژوهش، کاوشی درشناخت مقوله های فرهنگ گردشگری ایرانیان از دیدگاه راهنمایان تور می باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناخت مقوله های کارآمد بر فرهنگ گردشگری ایرانیان با بهره گیری از روش نظریهی داده بنیان انجام شده است. جامعه پژوهش را راهنمایان تور گردشگری استان تهران تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی، 12 نفر از آنان انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند صورت گرفت که تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل دادهها طی سه مرحلهی-کدگذاری باز، محوری و انتخابی، انجام شد. نتایج حاصل از تحقیق حاضر استخراج مدل پارادایمی فرهنگ گردشگری ایرانیان است که نشان داد تبلیغات، تفاوت های فرهنگی، مدارا وپذیرش اجتماعی، بی تفاوتی اجتماعی، انزوای بین الملل، آموزش، مصرف گرایی، تسامح فرهنگی، اخلاقیات گردشگری، تاثیر محیطی، تمرین پرسشگری/کنکاش معرفتی در این راستا دخیل اند.