طراحی مدل بازاریابی در جامعه مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندمحبوبه نادری دوست 1 , گلنار شجاعی باغینی 2
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی ، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
2 - استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی ، واحد شاهرود ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل تورگردانان، کارشناسان گردشگری و گردشگرانی است که به منظور طبیعتگردی در استان مازندران به مناطق مختلف سفر میکنند. پژوهش از نوع کاربردی می باشد و به صورت کیفی- کمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مولفه ها از طریق ادبیات پژوهش شناسایی شده اند و به منظور غربالگری مولفه ها از تکنیک Delphi استفاده شده است. پرسشنامه ی دلفی در 3 راند توسط کارشناسان گردشگری غربالگری شده است. در گام دوم برای سطح بندی مولفه ها و شناسایی مولفه های تاثیر گذار از تکنیک ISM(ساختاری- تفسیری) بهره برده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن دارد که در گام نخست با توجه به تکنیک دلفی در مدل مبتنی بر تجربه مشتری 3 بعد و 11 مولفه توسط کارشناسان تایید شده است. سه بعد شامل عوامل مرتبط بر تجربه مشتری، عوامل فردی و عوامل محیطی می باشد. در گام دوم در تکنیک ساختاری – تفسیری، مولفه ها در 4 سطح قرار گرفته اند. با توجه به تحلیل وابستگی-نفوذ ، مولفه های عوامل سیاسی و عوامل اقتصادی به عنوان تاثیر گذارترین و کلیدی ترین مولفه در مدل بازاریابی مبتنی بر تجربه مشتری در طبیعتگردی استان مازندران شناسایی شده اند.
The purpose of this research is to design a marketing model based on customer experience innature tourism in Mazandaran province. The statistical population of the research includestour operators, tourism experts and tourists who travel to different regions for nature tourismin Mazandaran province. The research is of applied type and has been evaluated qualitativelyand quantitatively. The components have been identified through research literature and theDelphi technique has been used to screen the components. The Delphi questionnaire has beenscreened by tourism experts in rounds. In the second step, we used the ISM (structuralinterpretive)technique to level the components and identify the influential components. Theresults of the research indicate that in the first step, according to the Delphi technique, in themodel based on customer experience, dimensions and components have been confirmedby experts. Three dimensions include factors related to customer experience, individualfactors and environmental factors. In the second step in the structural-interpretive technique,the components are placed in levels. According to the dependency-influence analysis, thecomponents of political factors and economic factors have been identified as the mostinfluential and key components in the marketing model based on customer experience innature tourism in Mazandaran province.
_||_