بیمههای اتکایی: بهرهبرداری از فرصتهای بینالمللی سازی در راستای امنیت اجتماعی
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرندفاطمه هاشمی 1 , جمشید عدالتیان شهریاری 2 , جلال حقیقت منفرد 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت کارآفرینی، واحد تهران فرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، ، تهران ، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
صنعت بیمه به دلیل ماهیتی که دارد یکی از کلیدیترین پدیدههای اجتماعی در راستای تضمین امنیت اجتماعی است. از این میان اشکال مختلف بیمه، بیمه اتکایی از تاثیرگذاری بیشتری بر امنیت اجتماعی برخوردار است. با توجه به گسترش پدیده جهانی شدن از یک سو و با عنایت به نقش تاثیرگذار بیمههای اتکایی بعنوان یکی از ابزارهای خطمشیگذاری عمومی در تضمین امنتی اجتماعی، این پژوهش با هدف طراحی مدل بیمههای اتکایی جهت ورود به بازارهای بینالمللی انجام میشود. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی است که از لحاظ ماهیت و شکل اجراء با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 10 نفر از خبرگان و کارشناسان صنعت بیمه میباشد که با استفاده از نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه دلفی جهت غربال شاخصها بوده است. برای تحلیل دادههای بدست آمده از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکسکیودا استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان داد که ابعاد و مؤلفههای طراحی مدل بیمههای اتکایی در بازارهای بینالمللی شامل سرمایهگذاری، بازاریابی بینالمللی، استراتژیها، توسعه بازار، بینالمللیسازی، نگرش بینالمللی شدن، کارآفرینی بینالمللی و ورود به بازارهای بینالمللی میباشند. همچنین جهت این مؤلفهها تعداد 48 شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسید. نتایج حاصل از تحلیل مقولههای فرعی پژوهش نشان داد که شاخصهای عمل به تعهدات بینالمللی، شفاف سازی، استقبال از ایده و خلاقیت در مورد دور زدن تحریم ها، توجه و اهمیت به فناوری اطلاعات، برقراری ارتباطات مطلوب و معرفی خود در سطح بین الملل از بیشترین اولویت برخوردارند.
Due to its nature, the insurance industry is one of the most key social phenomena in order to ensure social security. Among these different forms of insurance, reinsurance has a greater impact on social security. Considering the expansion of the phenomenon of globalization on the one hand and considering the effective role of reinsurance as one of the public policy tools in guaranteeing social security, this research is conducted with the aim of designing a reinsurance model to enter international markets. This study is practical in terms of its purpose, which was conducted with a qualitative approach in terms of its nature and form of implementation. The statistical population of this research includes 10 insurance industry experts who were selected using targeted non-probability sampling. The main tool for data collection was a semi-structured interview and a Delphi questionnaire to screen indicators. Content analysis method and MaxQuda software were used to analyze the obtained data. The results of qualitative analysis by Max Kyuda software showed that the dimensions and components of reinsurance model design in international markets include investment, international marketing, strategies, market development, internationalization, internationalization attitude, international entrepreneurship and entering international markets. Also, for these components, 48 indicators were finally approved by the experts. The results of the analysis of sub-categories of the research showed that the indicators of compliance with international obligations, clarification, welcoming ideas and creativity about circumventing sanctions, attention and importance to information technology, establishing favorable communications and introducing oneself at the international level are among the most have priority.
_||_