تأثیر ساختار شبکه های اجتماعی بر جهت گیری کارآفرینی اسپین آف های دانشگاهی
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرند
1 - استادیارگروه اقتصاد و مدیریت، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ساختار شبکه های اجتماعی بر جهت گیری کارآفرینی اسپین آف های دانشگاهی انجام شده است. بطور خاص بر اندازه و فراوانی سه نوع مختلف از شبکه های اجتماعی شامل شبکه های غیر رسمی، صنعتی و پشتیبان دانشگاهی متمرکز شده است. روش تحقیق، علّی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. از دو پرسشنامه محقق ساخته به ترتیب با 25 و 22 گویه و منابع مکمل مانند گزارش های سالانه تهیه شده توسط انکوباتورها، پارک های فناوری جهت گردآوری داده ها استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق بنیانگذاران و مدیران اسپین آف های دانشگاهی تاسیس شده در دهه گذشته که یازده اسپین آف دانشگاهی به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور بررسی روابط بین متغیرها و آزمون فرضیهها از الگوی رگرسیونی چندگانه استفاده گردید. نتایج نشان داد: الف) شبکه های بازاری و شبکه های پشتیبان دانشگاهی بر تقویت جهت گیری کارآفرینی اسپین آف دانشگاهی تأثیر مثبت دارد ب) اندازه و فراوانی شبکه پشتیبان دانشگاهی بر جهت گیری کارآفرینی تأثیر مثبت و معنی داری دارد اما اندازه و فراوانی شبکه های غیر رسمی هیچ تأثیری ندارد. نهایتا اینکه تیم های مدیریت اسپین آف دانشگاهی به شدت به حضور فعالان زمینه های صنعتی نیاز دارند زیرا چنین نمایندگانی می توانند منابع، توانایی ها و دانش لازم برای اسپین آف دانشگاهی را ارائه دهند.
The purpose of this study was to investigate The Influence of the Structure of Social Networks on Academic Spin - Offs’ Entrepreneurial Orientation. And it focuses specifically on the size and frequency of three different types of social networks, including informal networks, industrial networks, and university support networks. The research method is causal and applied in terms of purpose. Two researcher-made questionnaires with 25 and 22 items, respectively, and supplementary sources such as annual reports prepared by incubators and technology parks were used to collect data. The statistical population of the research is the founders and managers of the university spin-offs established in the last decade, in which eleven ASOs were selected as a sample. In order to study the relationships between variables and test the hypotheses, the Multiple regression model was used. The results showed: a) Market networks and academic support networks have a positive effect on strengthening the entrepreneurial orientation of the university spin-off. b) The size and frequency of the academic support network has a positive and significant effect on the entrepreneurial orientation, but the size and frequency of informal networks have no effect. Finally, ASO management teams desperately need the presence of industry actors because such representatives can provide the resources, capabilities and knowledge needed for ASOs.
_||_