بررسی ارتباط خلاقیت و توانمندی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامتمحمد ایزانلو 1 , فریده اشرف گنجویی 2 , محمد علیمردانی 3
1 - کارشناسی ارشد، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیار، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دکتری، مدیریت ورزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: توانمندی کارکنان, اداره کل ورزش و جوانان, قم, توانمندسازی, خلاقیت,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط خلاقیت و توانمندی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بوده که تعدادشان 82 نفر میباشد. برای نمونهگیری از روش کلشمار استفاده گردید؛ بنابراین، کلیه کارمندان به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری تحقیق شامل پرسشنامه های استاندارد خلاقیت رندسیپ (1979) و توانمندسازی اسپریتزر (1995) بود که روایی آن ها به تأیید متخصصین رسید و پایایی آن ها نیز به استناد تحقیقات اشاره شده در روش تحقیق، به تأیید رسیدند. پرسشنامه خلاقیت شامل 50 سوال و پرسشنامه توانمندسازی شامل 12 سوال و 4 مؤلفه معناداری، شایستگی، حق انتخاب و مؤثر بودن می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید که در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمون همبستگی پیرسون در سطح (05/0) استفاده گردید. برای تحلیل دادهها نیز از نرمافزار spss.20 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که خلاقیت با توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان همبستگی مثبت و معناداری دارد (r: 0/24 p: 0/05). همچنین بین خلاقیت و شایستگی کارکنان ارتباط مثبت و معناداری مشاهده شد (r: 0/23 p: 0/05). اما ارتباط معناداری بین خلاقیت و مؤلفه های معناداری (r: 0/21 p: 0/09)، حق انتخاب (r: 0/21 p: 0/08) و مؤثر بودن (r: 0/14 p: 0/24) وجود ندارد. به نظر میرسد مدیران با اهمیت دادن به توانمندی و شایستگی کارکنان می توانند موجب تقویت خلاقیت شده و زمینه را برای پیشرفت و پویاتر شدن محیط کاری فراهم کنند.
The purpose of the present study is to determine the relationship between the creativity and power of the staff in the administration of sport and youth in the province of Qom. Statistical population of the research consisted of all 82 staff members in the administration of sport and youth in the province of Qom. Total population sampling was used so all the employees in the administration were chosen as the statistical population of the research. The measur1ement tools included some standard questionnaires including Rendsip’s creativity questionnaire (1979) and Spritzer empowerment questionnaire (1995). The validity of the questionnaires was confirmed by the experts and their reliability was also approved with reference to the studies mentioned in the methodology section. The creativity questionnaire consisted of 50 questions and the empowerment questionnaire contained 12 questions and 4 scales of meaningfulness, competency, freedom of choice, and effectiveness. For the analysis of the data, the descriptive and inferential statistics were used: standard deviation average for descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test, Spearman correlation test, and Pearson correlation tests (0.05) for inferential statistics. For data analysis, SPSS.20 software was used and the results showed that there is a positive and significant correlation between creativity and empowerment features of the staff members of the administration of sport and youth (r: 0.24 p: 0.05). Also, a positive and significant correlation was observed between their creativity and competency (r: 0.23 p: 0.05). However, there is no relation between creativity and the scales of meaningfulness (r: 0.21 p: 0.09), freedom of choice (r: 0.21 p: 0.08), and effectiveness (r: 0.14 p: 0.24). It seems that the managers by paying attention to the power and competency of the staff members, can foster their creativity and pave the ground for the development and betterment of the workplace.
خداداد حسینی، سید حمید (1378). نوآوری در سازمانها (مفهوم، انواع و فرایندها). اقتصاد و مدیریت، شماره 42.
صالحی صدقیانی، جمشید؛ دهقان، نبی الله (1389). بررسی ارتباط ابعاد توانمندسازی روانشناختی با خلاقیت کارکنان با استفاده از روش رگرسیون چند متغیره. مطالعات کمّی در مدیریت، شماره 1، ص 32 - 50 .
ضرغامی، حمیدرضا؛ جعفری، مصطفی؛ اخوان، پیمان (1391). بررسی رابطه بین خلاقیت و انگیزه افراد برای نوآوری در سازمانهای پژوهشی: مطالعه موردی در پژوهشکده پردازش هوشمند علائم. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،1(4)، ص 64- 37.
محمودیکیا، مریم؛ ارشدی، نسرین؛ احمدی چگنی، سحر؛ بهارلو، مصطفی (1394). رابطه رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی با میانجیگری عدالت رویهای و عدالت تعاملی. مدیریت فرهنگ سازمانی، 13(1)، ص 267-287.
موسوی، سید جعفر؛ صفانیا، علی محمد؛ شیروانی، سمیه (1393). بررسی تاثیر مدیریت دانش و توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت کارکنان. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 4(7)، ص 81-95.
الوانی، سید مهدی (1382). راهی به سوی توسعه و بهبود سازمان. مدیریت و توسعه، شماره 16، ص 12-16.
Argyris, C. (1998). Empowerment: the emperors New Clothes. Harvard Business Review, 76(3), P.95-106.
Geijsel, F., Leithwood, K. & Jantzi, D. (2003). Transformational leadership effect on teacher, Commitment and effort toward school reform. Journal of educational adminstration, 41(3), P. 228-256.
Isaksen, S.G. & Isaksen, E.J. .(2011) The climate for ceativity and innovation: and its relationship to empowerment, consumer insight, and ambiguity .Orchard Park NY: The Creative Problem-Solving Group, Inc.
Oldham, G.R. & Cumming, A. .(2002) Enhancing creativity: Managing work contexs for the high potential employee. California Management Review, 40(1), P.22-38.
Sprietzer, G., Kizilos, M. & Nason, S. (1997). A dimensional analysis. Harvard Business Review,23(5), P.679-704.
_||_