بررسی رابطه بازارگرایی با رضایت مشتریان از کیفیت خدمات باشگاههای بدنسازی شهر کرمان
محورهای موضوعی : علوم ورزشی و سلامت
میلاد اسکندری دامنه
1
,
مجید جلالی فراهانی
2
,
امین دهقان قهفرخی
3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: رضایت مشتریان, مشتریگرایی, بازارگرایی, کیفیت خدمات, شهر کرمان, باشگاههای بدنسازی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بازارگرایی با رضایت مشتریان از کیفیت خدمات باشگاههای بدنسازی شهر کرمان بود. روش تحقیق توصیفی بوده، و از حیث هدف جزو تحقیقات کاربردی بهشمار میرود. جامعه آماری پژوهش نیز شامل مشتریان باشگاههای بدنسازی در سطح شهر کرمان بوده و نمونه آماری به صورت در دسترس، در حدود 240 نفر از مشتریان باشگاههای بدنسازی شهر کرمان انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامههای بازارگرایی نارور و اسلاتر (1999) و رضایت مشتری رجبی و همکاران (1389) بود. روایی پرسشنامههای تحقیق توسط 11 نفر از اساتید رشته مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ 76/0 و 84/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، آزمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل رگرسیون با کمک نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد بازارگرایی (مشتریگرایی، رقیبگرایی و هماهنگی بینبخشی) با رضایت مشتریان، ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد. بنابراین، مدیران باشگاهها میتوانند با توجه به درک نیاز و خواستهﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮیان، در جهت ارزشآفرینی برای مشتریان هدفگذاری نمایند و با ارائه خدماتی از قبیل ارائه تجهیزات فیزیکی و محیطی مناسب، رفتار صحیح کارکنان، بهرهگیری از مربیان قابل اعتماد، ارائه برنامههای تمرینی و دسترسی آسان به خدمات، همواره در حال سنجش رضایت مشتریان باشند.
The purpose of the present study is to review the relationship between market orientation and customer satisfaction with service quality of Kerman's body building gyms. The research method is descriptive and it is considered practical research in terms of purpose. The research population consists of all customers in Kerman’s body building gyms among whom 250 members were chosen by convenience sampling. The research instruments were 2 questionnaires including Narver & Slater Market Orientation (1999) and Rajabi et al. Customer Satisfaction (2003). The questionnaires' validity was confirmed by 11 professors in sport management and their reliability was determined to be 0.76 and 0.84 by Cronbach's Alpha Coefficient Test. Data analysis was conducted by Kolmogorov Smirnov Test, Pearson Correlation Test, and Regression analysis using SPSS 23. The results showed that there is a significantly positive relation between components of market orientation (customer orientation, competitor orientation, and inter-functional coordination) and customer satisfaction. Therefore, gym managers can set goals to value their customers and assess their satisfaction by providing suitable services such as physical and environmental equipment, good staff, trustworthy coaches, regular workout plans, and easy access to the services.
