بررسی تاثیر شهود اجتماعی در تصمیم گیری و اهمیت آن در آموزش اخلاق حسابداری
محورهای موضوعی : پژوهش های مالی و رفتاری در حسابداری
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - کارشناس ارشد حسابداری، گروه حسابداری، موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی، گرگان، ایران
کلید واژه: شهود اجتماعی, تصمیم گیری اخلاقی, قضاوت اخلاقی, آموزش اخلاق حسابداری,
چکیده مقاله :
تصمیم گیری شهودی فرآیندی مربوط به ضمیر ناخودآگاه انسان است و نوعی نتیجه گیری ذهنی است که فرد تصمیم گیرنده بر اساس تجربیات و هیجانات گذشته خود و دیگران به آن می رسد. در واقع قضاوت اخلاقی نه تنها یک عمل واحد در ذهن یک فرد نیست بلکه در طول زمان و در بین چندین نفر در حال انجام است و نتایج و تجربیات افراد در تصمیم گیری های افراد دیگر تاثیرگذار است. بنابراین قضاوت های اخلاقی دوستان، همکاران و آشنایان ممکن است بر قضاوت شخصی افراد تاثیر بگذارد. از این رو پژوهش حاضر به بررسی تاثیر شهود اجتماعی در تصمیم گیری و اهمیت آن در آموزش اخلاق حسابداری می پردازد. این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی و پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی حسابداری در دانشگاه های استان گلستان است و پژوهش حاضر به صورت مقطعی در سال 1399 انجام گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با طراحی مدل خطی عمومی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد شهود اجتماعی در قضاوت و تصمیم گیری حسابداران تاثیر معناداری دارد. همچنین قضاوت دیگران در خصوص مسائل اخلاقی تاثیر معناداری بر قضاوت و تصمیم گیری اخلاقی حسابداران دارد و می توان نتیجه گرفت پذیرش اخلاقی و یا غیراخلاقی بودن مسائل از طرف سایر افراد می تواند مبنایی برای تصمیم گیری اخلاقی و یا غیر اخلاقی توسط حسابداران گردد.
Intuitive decision making is a process related to the human subconscious mind and is a kind of mental conclusion that the decision maker reaches based on his past experiences and emotions and those of others. It is happening among several people and the results and experiences of people are influential in other people's decisions. Thus, the moral judgments of friends, colleagues, and acquaintances may influence the personal judgments of individuals. Therefore, the present study examines the impact of social intuition on decision making and its importance in teaching accounting ethics. This research is of applied, descriptive and survey type. The data collection tool is questionnaire instrument and the statistical population of the study consists of undergraduate, post-graduate and doctoral accounting students in the Golestan province Universities in 2021. Analysis of variance with general linear model design is used to analyze the data. The results show that social intuition has a significant effect on the judgment and decision of accountants. Also, the judgment of others on ethical issues has a significant effect on the ethical judgment and decision-making of accountants, and it can be concluded that the moral acceptance or immorality of issues by other people can be the basis for ethical or immoral decision-making by accountants.
_||_