پیشبینی ابعاد توانمندسازی روانشناختی با استفاده از مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی در معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان
محورهای موضوعی : تربیتیمحبوبه رضائی جندانی 1 , رضا هویدا 2 , حسین سماواتیان 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: ابعاد توانمندسازی روانشناختی, مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی, معلمان مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش پیشبینی ابعاد توانمندسازی روانشناختی (شایستگی، مؤثر بودن یا اثربخشی، خودمختاری، معنیداری و اعتماد) با استفاده از مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، انعطافپذیری و خوشبینی) در میان معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش همۀ معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان بودند که در سال تحصیلی 93ـ1392 مشغول به تدریس بودند. از میان جامعۀ آماری 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر و میشرا، 1995) و پرسشنامۀ سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2007) بودند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون همزمان تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مؤلفههای سرمایه روانشناختی؛ امیدواری، انعطافپذیری و خوشبینی بهصورت معناداری قادر به پیشبینی بُعد شایستگی معلمان است (05/0>P). به علاوه، متغیر امیدواری بهصورت معناداری قادر به پیشبینی مؤثر بودن معلمان بود (05/0>P). متغیر خودکارآمدی نیز بهصورت معناداری قادر به پیشبینی خودمختاری معلمان بود (05/0>P). همچنین، متغیر امیدواری بهصورت معناداری قادر به پیشبینی معنیداری معلمان بود (05/0>P).
The purpose of the current study was to predict psychological empowerment dimensions (competence, effectiveness, autonomy, meaningfulness and confidence) by using the components of psychological capital (self-efficacy, hope, resilience and optimism) among elementary school teachers in the city of Isfahan. The research design was correlation. The population included all primary school teachers who have been teaching in academic years 2013-14. Among them, 200 teachers were selected using stratified random sampling. The measurement tools in this research were Psychological Empowerment Questionnaire (Spreitzer and Mishra, 1995) and Psychological Capital Questionnaire (Luthans et al., 2007). Data were analyzed by statistical regression analysis. The results showed that from components of psychological capital, hope, resilience and optimism can predict competency of teachers significanty (P < 0.05). In addition, hope predicted efficacy of teachers significanty (P < 0.05). Self-efficacy, also predicted autonomy of teachers significanty (P < 0.05). Also, hope predicted meaningfulness of teachers significanty (P < 0.05).
Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248-287.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy Beliefs of Adolescents, 5(307-337).
Bandura, A., & Locke, E.A. (2003). Negative self-efficacy and goal effects revisited. Journal of Applied Psychology, 88(1), 87.
Hodges, T.D. (2010). An experimental study of the impact of psychological capital on performance, engagement, and the contagion effect. Dissertations and Theses from the College of Business Administration, 7.
Larson, M., & Luthans, F. (2006). Potential added value of psychological capital in predicting work attitudes. Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(2), 75-92.
Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695-706.
Luthans, F., & Youssef, C. M. (2007). Emerging positive organizational behavior. Journal of Management, 33(3), 321-349.
Luthans, F., Youssef, C.M., & Avolio, B.J. (2006). Psychological Capital: Developing the Human Competitive Edge. Oxford University Press.
Luthans, F., Youssef, M. & Avolio, J. (2007). Psychological Capital Developing the Humane Competitive Edge, oxford university press.
Seligman, M.E. (2011). Learned optimism: How to change your mind and your life. Random House LLC.
Shelton, S.T. (2002). Employees, supervisors, and empowerment in the public sector: The role of employee trust.
Sigal, J.R. & Gardner (2000). Significance of NMR T2 distributions from hydrated montmorillonites. In Paper 2000X presented for the SPWLA 41th annual logging symposium. Dallas, Texas (pp. 4-7).
Snyder, C.R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275.
Spreitzer, G.M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of Management Journal, 38(5), 1442-1465.
Spreitzer, G.M., & Mishra, A. (1997). Survivor responses to downsizing: the mitigating effects of trust and empowerment. Available from Department of Management and Organization, University of Southern California, Marshall School of Business at http://www. usc. edu/dept /LAS/SC2/pdf/spreitzer. pdf [Accessed: 24th April 2009].
Spreitzer, G.M., & Mishra, A.K. (1995). Giving up control without losing control trust and its substitutes’ effects on managers’ involving employees in decision making. Group & Organization Management, 24(2), 155-187.
Thomas, K.W., & Velthouse, B.A. (1990). Cognitive elements of empowerment: An “interpretive” model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15(4), 666-681.