تأثیر برنامه ی درسی قصه گویی و نمایش خلاق بر خلاقیت وعملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دروس انشا و هنر
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیکاظم علوی لنگرودی 1 , افسانه رجایی 2
1 - استادیار دانشگاه یزد
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد اردکان
کلید واژه: خلاقیت, برنامه درسی, عملکرد تحصیلی, نمایش خلاق, قصه گویی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامهی درسی قصهگویی و نمایش خلاق بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در دو درس انشا و هنر میباشد. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم مقطع ابتدایی شهر نجفآباد در سال تحصیلی 91-90 به تعداد 1930 نفر بود. با استفاده از شیوه تصادفی – خوشهای تکمرحلهای از بین کلیه مدارس ابتدایی شهرستان نجفآباد یک مدرسه انتخاب و تمامی دانش آموزان پایه پنجم مشتمل بر 70 نفر (35 نفر گروه آزمایش،35 نفر گروه کنترل) برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. به دانش آموزان گروه آزمایش در کنار برنامه دروس دیگر، برنامه درسی قصهگویی و نمایش خلاق ارائه شد و به دانش آموزان گروه کنترل هیچگونه برنامه آموزشی اضافی ارائه نشد. خلاقیت دانش آموزان با استفاده از آزمون تصویری خلاقیت تورنس (فرم B، 1974) و عملکرد تحصیلی آن ها با استفاده از نمرات نیمسال قبل و بعد از اجرای آزمایش در هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرمافزار spss نسخه 18 و روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که اجرای برنامه درسی قصه گویی و نمایش خلاق بر عملکرد تحصیلی و زیر مقیاسهای سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری خلاقیت دانش آموزان تأثیر مثبت و معنی داری داشته است (05/0>p ). ازاینرو می توان نتیجه گرفت برنامه درسی نمایش خلاق و قصه گویی بر رشد خلاقیت و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر دارد.
The aim of this study is to investigate the effectiveness of creative play and storytelling curricullum on creativity and academic performance of the fifth grade girl students in composition and art lessons. The research method used in this study is quasi-experimental pretest - posttest with a control group. The statistical population are 1930 include all girl students of 5th grade in Najafabad city in the educational year 2011-12. The study sample has been chosen randomly in cluster on one stage include 70 students (35 experimental and 35control) to participate in the research. A long with their curriculum, the experimental group was thought the creative play and storytelling. Here, no any additional planning was thought. The Creativity of students was measured with video form of Torrance Creativity (B form, 1974) and their performances in education were compared using the marls of previous and current after the tests were given. The data collected were analyzed by using SPSS software version 18 along with inferential and co-variance statistics. The results showed that the conduct of curriculum creative playing and storytelling affected the academic performance and the fluid scores, the expansion scores, the initiative scores and flexibility score of fifth grade girl students were significant (p<0/05). Hence, it can be concluded that the creative play and storytelling has a significant effect on the creativity and academic performance of the students.
Benghetto, R. A. (2007). Does creativity have a place in classroom discussion? prospective teacher's response preferences. Thinking skills and creativity, 2(1): 1-9.
Berrueco, L. (2012). Effects of a play program on creative thinking of preschool children. Spanish Journal of Psychology, 14(2), 608-18.
Gall, M., Borg, W. & Gall, J. (2009). Qualitative and quantitative research methods in education and psychology (Translation by Ahmad Reza Nasr, et al.). Tehran: Beheshti University.
Cropley, A.J. (2003). Creativity in education and learning: a guide for teachers and educators. New York: Rutledge.
Chambers, D.W. (2009). Storytelling and creative drama. (Translation by Soraya Ghezel Ayagh & Shahnaz Khanlou). Tehran: University Publication Centre.
Dău-Gaşpar, O. (2011). The Teacher’s Creative Attitudes–An Influence Factor of the Students’ Creative Attitudes. International Conference on the future of education, Florence, Italy.
Davies, D., Jindal-Snape, D., Collier, C., Digby, R., Hay, P., & Howe, A. (2013). Creative learning environments in education—A systematic literature review. Thinking Skills and Creativity, 8, 80-91.
Daykin, N., McClean. S, & Bunt. L. ( 2012). Creativity, identity and healing: participants accounts of music therapy in cancer care, Health, 11(3), 349 – 370.
Haart, K. (2007). Crash course in storytelling, Westport: Libraries Unlimited.
Hui, A., & Lau, S. (2006). Drama education: A touch of the creative mind and communicative-expressive ability of elementary school children in Hong Kong.Thinking skills and creativity, 1(1), 34-40.
MC Adam, R. (2011). Transitioning towards creativity and innovation measurement in SMEs. Creativity and innovation management, 13(2), 126-139.
Peter, B. (2010). A short-term longitudinal study of children’s playground games in primary school: Implication’s for adjustment to school and social adjustment in the USA and the UK. Social Development, 13(1): 107-123.
Raymond, S. (2010). Digital Storytelling in the Classroom: New Media Pathways to Literacy, Learning, and Creativity: Computers and Composition Press.
Rojas- Darummaond, S., Mazaon, N, Fernandez, M., & Wegerif, R. (2006). Explicit reasoning creativity and co-construction in Primary school children's collaborative activities, thinking skills and creativity, 1: 84-94.
Russ, S.W. (1996). Development of creative processes in children. In: Runco, M.A. (Ed.) Creativity from Childhood through Adulthood: The Developmental Issues (New Directions for Child Development). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Tanjitanont, P (2011). Using Synectic: Technique for Developing Creative. English Writing Proficiency. 1st symposium on Hands-on Research and. Development. Chiang Mai: Thailand.
Ulger, K. (2015). The creative training in the visual arts education. Thinking Skills and Creativity. in Press.