نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی در انگیزه پیشرفت فراگیران نظام آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیفرامرز فرامرز ملکیان1 1 , مریم نریمانی 2 , ساغر صاحب جمعی3 3
1 - دانشگاه خوراسگان
2 - دانشگاه خوراسگان
3 - دانشگاه خوراسگان
کلید واژه: راهبردهای فراشناختی, نظام آموزشی, انگیزه پیشرفت, کلید واژه ها: راهبردهای شناختی, فناوری اطلاعات و ارتباطات,
چکیده مقاله :
چکیده این مقاله براساس پژوهشی که به منظور بررسی نقش راهبردهای شناختی و فراشناختی در انگیزه پیشرفت فراگیران نظام آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات از دیدگاه متخصص ان انجام گرفته، تدوین شده است . روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است . از تعداد 70 نفر متخصص ان (برنامه ریزی درسی، فناور ی آموزشی، آموزش الکترونیکی ) دانشگاههای تهران (شهید بهشتی، علامه طباطبا یی، تربیت مدرس، تربیت معلم، دانشگاه تهران، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران ) 58 نفر به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند . ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته 0 محاسبه گردید . / است با 46 گویه و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 85 مورد بررسی قرار گرفت . برای SPSS داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار پاسخگویی به سؤالات پژوهش از آمار توصیفی و آزمون خی دو، آزمون آنالیز دو نمونه ای استفاده شد . یافته های حاصل از t فیشر )، آزمون دانکن و F) واریانس پژوهش نشان داد که از بین راهبردهای شناختی راهبرد تکرار و مرور و بسط و گسترش معنایی و سازماندهی هر کدام به ترتیب دارای نقش خیلی زیاد، خیلی زیاد و زیاد هستند و راهبرد بسط و گسترش مع نایی بیشترین نقش را در انگیزه پیشرفت فراگیران دارد . و از بین راهبردهای فراشناختی، راهبردبرنامه ریزی، کنترل و نظارت و نظم دهی هر کدام به ترتیب دارای نقش زیاد، خیلی زیاد و زیاد هستند که راهبرد کنترل و نظارت بیشترین نقش را در انگیزه پیشرفت فراگیران دار ند و تف اوت معن اداری بین نقش های راهبردهای شناختی و فراشناختی وجود ندارد