مطالعة تطبیقی نظام یادگیری الکترونیکی در کشورهای منتخب آسیا "ژاپن، چین، هندوستان، پاکستان، اندونزی و ایران"
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
کلید واژه: مطالعة تطبیقی, دانشگاه پیام نور, یادگیری الکترونیکی, کشورهای آسیایی, نظام آموزش از دور,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، شناسایی و مقایسة شباهتها و تفاوتهای نظام یادگیری الکترونیکی کشورهای منتخب آسیایی با دانشگاه پیامنور در زمینة تعداد دانشجو، اعضای هیئتعلمی، کارکنان، نسبت استاد به دانشجو، روشهای یاددهی- یادگیری، منابع درسی، مواد و ابزارهای آموزشی و امکانات کتابخانه، سازوکارهای پشتیبانی، امتحانات و سازوکارهای تضمین کیفیت بود. این پژوهش یک مطالعة اسنادی است که به روش تطبیقی-تحلیلی انجام شد. جامعة آماری پژوهش، همة دانشگاههای آموزش از دور کشورهای "ژاپن، چین، هندوستان، پاکستان، اندونزی و ایران" بود. از میان دانشگاههای این کشورها، دانشگاه باز ژاپن، دانشگاه باز چین، دانشگاه ایندیراگاندی هند، دانشگاه علامهالاقبال پاکستان، دانشگاه ترباکا اندونزی و دانشگاه پیامنور به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز پژوهش از طریق مطالعة اسناد و مدارک و وبسایت رسمی دانشگاهها جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل نتایج نیز بر اساس روش برودی در چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام شد. نتایج نشان داد، استفاده از تجربیات موفق کشورهای قاره آسیا بهویژه در شیوة تشکیل کلاسهای الکترونیکی با تعداد استاندارد دانشجو، روشهای تدریس نوین، یادگیری ترکیبی، تولید محتوای دیجیتال مناسب، انواع مکانیزمهای پشتیبانی و ارائة بازخورد مناسب به ما این امکان را میدهد تا بتوانیم برای حل مشکلات آموزشی خود بر مبنای راهکارهای کشورهای دیگر، گامهای مؤثرتری برداریم.
the aim of this study is to recognize and compare the similarities and differences between educational system of E-learning of Asian countries and Payame noor university (in fields such as the number of students, faculty members, employees, teachers/students ratio, teaching-learning ways, resources, learning materials and library facilities, support mechanisms, exams and quality insurance mechanisms).The present study is a documentary research which is done based on comparative-analytical method. Statistical population is all distance universities of “Japan, China, India, Pakistan, Indonesia, and Iran”. From among the universities of these countries, the Open University of Japan, the Open University of China, Indira Gandhi University in India, Iqbal Allamah University in Pakistan, and Payame noor University were chosen through judgmental sampling. The required information were gathered by studying the records and documents, and official web-sites of universities. Also, the data were analyzed based on Brody’s method. Results showed that using the successful experience of Asian countries can help us to proceed in solving our educational problems based on other countries’ solutions.
Akbari nodehi, A, Rezaei kalanteri, M (2017). Role of making smart schools on the student's learning quality in Neka's primary schools, Research in curriculum planning, Vol 13,No 24, (continues 51), pp 67-74.
Aghazadeh, A, Zarei zavaraki, E, Javadifard, Z (2012). comparative analysis of e-learning in virtual universities’ of England, Japan & Iran, M.A dissertation, Allame University.
Conole, G. (2010), Learning designs: Making practice explicit. Connect ED Conference Sydney, Australia. URI: http://www.slideshare.net/grainne/connect-ed-conole. Cited 2011/07/06.
Cherner, T. S. and Fegely, A (2017) "Educational Apps in the Blended Learning Classroom: Bringing Inquiry-Based Learning into the Mix," Current Issues in Emerging eLearning: Vol. 4: Issue. 1, Article 1.
Donnelly, R. (2010). Harmonizing technology with interaction in blended problem-based learning. Computers & Education, 54(2), 350-359.
Ebrahimzadeh, I, Masoomifard, M (2017). Studying the variety types of interaction in the e-learning environment with learning quality in virtual campuses. Research in curriculum planning, Vol 13, No 25, (continues 52), pp 47-62.
Fazlalizadeh, R, Aghazadeh, A, Ahghar, GH (2012). Analytical and comparative study of Distance education in Iran, England and India. Research in curriculum planning, Vol 9. No 5. pp 28-48.
Fresen, J.W (2005), Quality assurance in online (web-supported) learning in higher education: an exploratory study. PhD dissertation, department of curricula studies, university of Pretoria. Retrieved from: http://www.ndltd.org.
Groff, J and Mouza, C. (2008), A framework for addressing challenges to classroom technology use. AACE Journal, 16(1), 21-46.
Hopbach, G. (2010), Forward In: Soinila M & Stalter M (eds) Quality assurance of e-learning. Helsinki, ENQA [The European Association for Quality Assurance in Higher Education].
Khan, B. (1997). Web-Based Instruction (WBI): what is it and why is it? In B. Khan (Ed.), Web-based instruction (pp. 5–19). Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications.
Khatib Zanjani, N (2017). The Evaluation of E-Learning in Payame Noor University and Compare with Other Selected Universities in the World and Iran, Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning Year 5, (Summer Special Issue), Summer 2017 (P 81-94)
Kearsley, G. (2000). Online education: learning and teaching in cyberspace. Belmont, CA: Wadsworth.
Li, A, M.L (2015). Re-conceptualizing a Creative and Specific Learning Environment by Using Web-Based Automated E-Quizzes, ICTE 2014, CCIS 494, pp. 145–155, Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
Lalima, K, Dangwal, L (2017). Blended Learning: An Innovative Approach, Universal Journal of Educational Research 5(1): 129-136.
Madandar Arani, A (2015).Comparative Studies in Education: Application of New Research Methods, QJFR 2015, 12(2): 69-89
Masooifard, M (2017).comparative analysis of open and distance universities’ educational system in East Asia, Research project, PNU University, The institute of open and distance learning.
Maclean, Rupert; Jagannathan, Shanti & Sarvi, Jouko (2012). Skills Development for Inclusive and Sustainable Growth in Developing Asia-Pacific. New York & London: Springer Dordrecht Heidelberg.
Pedersen, L.L (2015).BLENDED LEARNING DESIGN – THE POTENTIALS AND PITFALLS DESIGNING
BLENDED LEARNING COURSES IN A PROFESSIONAL BACHELOR CONTEXT, The EDEN 2015 Annual Conference, Book of AbstractS, Danish University Colleges
Rajasingham, L. (2011), New challenges facing universities in the internet-driven global environment. European journal of open, Distance and E-learning. Retrieved from: http://www.eurodl.org/article=430.
Sun, P.CH, Tsai, R.J, Finger,C, Chen, Y.Y, & Yeh,D. (2008), What drives a successful e-learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computer & education,50,11831202.
Vaughan, N (2014).Student Engagement and Blended Learning: Making the Assessment Connection, Educ. Sci. 4, 247–264.
Website of The Open University Of Japan (2017): http://www.ouj.ac.jp/eng/
Website of The Open University Of China (2017): http://en.ouchn.edu.cn/
Website of The IGNOU (2017): http://www.ignou.ac.in/
Website of Allama Iqbal Open University (2017): http://www.aiou.edu.pk/
Website of Universitas Terbuka (2017): http://www.ut.ac.id/en
Website of PNU University (2017): www.pnu.ac.ir
Zare, A & Shekarey, A. (2010), Comparative study of the use of ICT in English teaching-learning processes. Turkish online Journal of distance education- TOJDE. Vol. 11. N.2. Available at: http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde38/notes_for_editor/notes_for_editor_2.htm
_||_