تحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته اساتید از چالشهای ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همهگیری کرونا و ارائه راهکارهایی به منظور اجرای بهینه آن در آموزشهای ترکیبی پساکرونا
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسی
پروین ذوالقدری
1
(استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.)
مرجان کیان
2
(دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. )
کلید واژه: کلید واژهها: ارزشیابی, فضای مجازی, چالش ها , کرونا.,
چکیده مقاله :
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته اساتید از چالشهای ارزشیابی در فضای مجازی در دوران همهگیری کرونا و ارائه راهکارهایی به منظور اجرای بهینه آن در آموزشهای ترکیبی پس از کرونا انجام شده است. این پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مشارکتکنندگان پژوهش، شامل 15 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور استان زنجان با گرایشهای مختلف تحصیلی بود که حداقل پنج سال سابقه تدریس داشتند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته تا رسیدن به حد اشباع نظری استفاده شد. مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شدند. برای تعیین اعتماد پذیری داده ها از سه معیار قابل اطمینان، قابل قبول بودن و تأئیدپذیری استفاده شد. بر اساس یافته های بدست آمده، عمده ترین چالش های ارزشیابی در قالب 6 مضمون فراگیر، 13 مضمون سازمان دهنده و 28 مضمون پایه، فرصت های آن شامل 5 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده و 22 مضمون پایه شناسایی شد. همچنین عمده ترین راهکارها برای غلبه بر چالش های ارزشیابی در قالب 4 مضمون فراگیر، 10 مضمون سازمان دهنده و 19 مضمون پایه دسته بندی شد. متناسب با آسیب ها و بالا بردن کیفیت ارزشیابی راهبردها و راهکارهایی برای استفاده مطلوب تر از شیوه های نوین در فضای مجازی پیشنهاداتی ارائه گردید.
Abstract The aim of this study was to investigate the lived experience of professors of the challenges of evaluation in cyberspace in during the Corona epidemic and to provide solutions for its optimal implementation in post-Corona hybrid education in Iran's higher education system. Phenomenology research was used.The participants of the research included 15 faculty members of Payamnoor Zanjan University province with different academic orientations who had at least five years of teaching experience and were selected using a purposeful sampling method. A semi-structured individual interview method was used its collect data until theoretical saturation was reached. Interviews were analyzed using thematic analysis. To determine the "validity and reliability of data" three criteria were used including: reliability, acceptability and Verifiability. Written interviews were analyzed using thematic analysis method. Based on the Findings the major evaluation challenges were identified in the form of 6 inclusive themes, 13 organizing themes and 28 basic themes, its opportunities included 5 inclusive themes, 10 organizing themes and 22 basic themes themes, were identified. Also main soluation for overcoming to these challenges categorized in 6 nclusive themes, 10 organizing themes and 19 basic themes. In proportion to these harms and improving the evaluation, strategies and solution for better use of new methods in cyberspace were suggested.