مقایسۀ اثربخشی مداخلۀ فرانظری ویژۀ دانشآموزان دارای فرسودگی تحصیلی با آموزش راهبردهای فراشناختی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطه
محورهای موضوعی : پژوهش در برنامه ریزی درسیسید پیمان امامی 1 , غلامرضا منشئی 2 , امیر قمرانی 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - دانشیارگروه روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه آزاداسلامی، واحداصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: راهبردهای فراشناختی, فرسودگی تحصیلی, فرانظری, انگیزش تحصیلی,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش مقایسۀ اثربخشی مداخلۀ فرانظری ویژۀ دانشآموزان دارای فرسودگی تحصیلی با آموزش راهبردهای فراشناختی برانگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع دوم متوسطۀ شهر اصفهان بود. در پژوهش حاضر روش تحقیق نیمهآزمایشی بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پسر دارای فرسودگی تحصیلی در مقطع دوم متوسطه در سال 1398 و نمونۀ پژوهش ۴۵ نفر از دانشآموزان بودند که بر اساس معیارهای ورود و به شیوۀ دردسترس انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه ۱۵ نفره قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران ۱۹۹۷) و انگیزش تحصیلی (ولرند،1992) بود که در مطالعۀ ویسانی و همکاران (1391) آلفای کرونباخ آن تأیید گردیده است که بر روی دو گروه اول مداخلۀ فرانظری و آموزش راهبردهای فراشناختی اجرا گردید و گروه کنترل هیچ مداخلۀای دریافت نکرد. سپس از هر سه گروه پسآزمون و پیگیری به عمل آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین اثربخشی مداخلۀ فرانظری با آموزش راهبردهای فراشناختی بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان تفاوت معناداری (p<0.05) وجود دارد ولی مداخلۀ فرانظری نسبت به آموزش راهبردهای فراشناختی تأثیر و دوام بیشتری دارد.
The aim of this study was to Comparison of the effectiveness of transtheoretical intervention for students with academic burnout with metacognition training on academic motivation in high school student in Isfahan city.In the present study, the research method was quasi-experimental.The statistical population included male students with academic burnout in one of the schools of Isfahan in 1398.The sample of study 45 included students with academic burnout who were selected based on inclusion criteria and available and randomly.Three groups of 15 people, The research tool was the academic burnout questionnaire(Bresso et al. 1997)and imposed motivation (Martin & Jackson. 2008). The first two groups underwent transtheoretical intervention for students with academic burnout and teaching metacognition training and the control group did not receive any intervention.Then, post-test and follow-up groups were performed. Analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that there is a significant difference(p <0.05) between the effectiveness of transtheoretical intervention for students with academic burnout and teaching metacognition training on students with academic motivation.
Forbes, K. & Fisher, L.(2018). The impact of expanding advanced level secondary school students' awareness and use of metacognitive learning strategies on confidence and proficiency in foreign language speaking skills. The Language Learning Journal, 46(2), 173-185.
Ghadampour E, khalili geshnigani Z, rezaeyan M. Effect of Teaching Meta-Cognition Package (Critical Thinking, Problem Solving and Meta-Cognition Approaches) on the Motivation and the Scholastic Achievement of Male Students of First Grade High School. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning Vol 5, Num 9, Full & Winter 2018
Karami Daranjani S, Yazdan Panah A, Kharazmi E. The Effect of Health Education Program Based on Trans Theoritical Model on Promotion of Physical Activity among Children of Patients with Hypertension and Diabetes. Journal of Health Vol. 8, No. 4, Autumn 2017, Pages 394-407
Muwonge, C. M., Schiefele, U., Ssenyonga, J., & Kibedi, H. (2019). Modeling the relationship between motivational beliefs, cognitive learning strategies, and academic performance of teacher education students. South African Journal of Psychology, 49(1): 122-135.
Masalach, C, Schaufeil, W. B & Liter, M. P. (2001). Job burnout,annual review of psychology, 52, 397- 422.
Mohammad Azimi, Moosa Piri, Taghi Zavaar. Relationship of academic burnout and
selfregulated learning with academic performance of high school students. Research in Curriculum Planning Vol 01. No 00 (continus 28) Autimn 1102, Pages 001-018
Mousazadeh T, rashidi S M, Ghaffari A. The effectiveness of self-regulated learning (cognitive ، metacognitive) strategies training on the components of students' self-efficacy, academic motivation and mental health. RJMS. 2019; 28
Shakiba E, Shahabadi S, Hazavehei M M, Saeidi M R, Marzbani B, Bashiriyan S, et al Efficacy of Transtheoretical Model on Preventive Nutritional Behaviors of Cardiovascular Diseases: A Randomized Controlled Trial. J Mazandaran Univ Med Sci. 2018; 28 (163) :24-37
Smith, R. W. & Schwarz, N.(2018). Metacognitive Inferences From Other People’s Memory Performance. Journal of Experimental Psychology, 22(3), 285–294.
Syaputri, M. D. A., Setiyadi, A. B., & Mahpul, M. (2018). Metacognitive Schellenberg, R. (2012). The School Counselor's Study Guide for Credentialing Exams. New York: Routledge Taylor & Francis.
Purnarani R, Hassani L, Aghamolaei T, Mohseni Sh. Effect of Educational Intervention Based on TTM Model in Correlation Processes of Change and Balance Decision Breakfast Consumption among Students. Journal of Health Vol. 9, No. 5, Winter 2019, Pages 521-529.
Ramirez-Arellano, A., Bory-Reyes, J., & Hernández-Simón, L. M. (2019). Emotions, motivation, cognitive–metacognitive strategies, and behavior as predictors of learning performance in blended learning. Journal of Educational Computing Research, 57(2): 491-512.
Yuan, G. Xu, W. Liu, Z. Liu, C. Li, W. & An, Y. (2018). Dispositional Mindfulness, Posttraumatic Stress Disorder Symptoms and Academic Burnout in Chinese Adolescents Following a Tornado: The Role of Mediation through Regulatory Emotional Self-Efficacy. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 27(5), 487-504.
Zhang Y, Gan Y, Cham H. Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality and Individual Differences 2007; 43 (4): 1529-40.
_||_