تبیین جامعه شناختی وضعیت سرمایه اجتماعی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناسی ورزشی
1 - استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد،
کلید واژه: دانشجویان, عملکرد تحصیلی, سرمایه اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف : هدف از این مطالعه تبیین جامعه شناختی وضعیت سرمایه اجتماعی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان تربیت بدنی می باشد.پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. تعداد 196 دانشجو از رشته تربیت بدنی دانشگاه های آزاد اسلامی واحد شهرکرد و اصفهان به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه سرمایه اجتماعی اونیکس و بولن (2000) و برای اندازه گیری متغیر عملکرد تحصیلی از معدل دانشجویان به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون استفاده شد. تجزیه تحلیل یافته های تحقیق با استفاده از نرم افزار 22 spss صورت گرفت.نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مستقیم و معناداری بین سرمایه اجتماعی با عملکرد تحصیلی وجود دارد. به طوری که با افزایش امتیاز سرمایههای اجتماعی، عملکرد تحصیلی به طور معناداری افزایش داشته است و برعکس. رگرسیون نمرات متغیرهای پیش بین (سرمایه اجتماعی و ابعاد آن) به طرف متغیر ملاک (عملکرد تحصیلی) از لحاظ آماری معنی دار است (001/0 P<). از سوی دیگر مقدار (29/0R2=) حاصل شده بیانگر آن است که متغیرهای پیش بین قادرند به طور ترکیبی 29% از تغییرات متغیر ملاک را به طور معنی دار پیش بینی کنند. نتایج نشان داد دانشجویانی که سرمایه اجتماعی مطلوب تری دارند از عملکرد تحصیلی بالاتری نیز بهره مند هستند. در بین ابعاد سرمایه اجتماعی با عملکرد تحصیلی بعد تعاملات با خانواده و دوستان و بعد احساس امنیت و اعتماد رابطه قوی تری با عملکرد تحصیلی دارند.
Objective: The purpose of this study is to explain the sociological status of social capital and its relationship with the academic performance of physical education students.Methodology: The current research is descriptive-correlational. 196 students from the field of physical education of Shahrekord and Isfahan Islamic Azad Universities were selected as the sample population. The social capital questionnaire of Onyx and Bolen (2000) was used as a measurement tool . The validity of this questionnaire was confirmed by experts, and the reliability of the questionnaire was evaluated with Cronbach's alpha method above 0.8. Students' corrected was used as an index to measure students' academic performance. Descriptive and inferential statistics including correlation coefficient tests and multivariate regression analysis were used to analyze the research data. The research findings were analyzed using SPSS 22 software.Results : The research results showed that there is a direct and significant relationship between social capital and academic performance. So that with the increase in the score of social capital, academic performance has increased significantly and vice versa. The results of regression analysis showed that social capital and its dimensions are able to significantly predict changes in academic performance in physical education students. The regression of predictor variable scores (social capital and its dimensions) towards the criterion variable (academic performance) is statistically significant (P<0.001). On the other hand, the obtained value (R2=0.29) indicates that predictor variables are able to significantly predict 29% of changes in the criterion variable.Conclusion: The research results showed that there is a direct and significant relationship between social capital and academic performance. So that with the increase in the score of social capital, motivation and academic performance has increased significantly. Conclusion: The results showed that among the dimensions of social capital, there is a stronger relationship with academic performance, then interactions with family and friends, and then feelings of security and trust. It seems that in order to increase social capital, by changing structures and using new strategies, students should be socialized and adapted to their surrounding society in order to improve students' academic performance by increasing motivation.competence is an internal motivation for learning that is largely related to self-efficacy. It seems that external support, respect and encouragement are very important for students to gain competence. Acquiring competence in itself becomes an internal motivating factor. According to the results of the current research, it is recommended to the authorities to set the goal of all-round development and promotion of students and to look for opportunities in the future life of students.It is suggested to pay special attention to the motivations and desires of students in order to strengthen social capital, so as to increase their academic performance and ultimately their future and social success.
_||_