ارائه مدل تاثیر اعتماد هواداران بر رفتار اجتماعی مدیران و موفقیت باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال
محورهای موضوعی : مطالعات مدیریت ورزشیسید امیر اجاق 1 , مهرداد ناصرپور 2 , محسن وحدانی 3 , نجف آقایی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان
4 - دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی تهران تهران ایران
کلید واژه: ", اعتماد هواداران", , ", رفتار", , ", فوتبال", , ", باشگاه استقلال", ,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدل تاثیر اعتماد هواداران بر رفتار اجتماعی مدیران و موفقیت باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال بود. روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه هواداران باشگاه استقلال بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول آنلاین کوکران ۳۸۴ نفر به دست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهی محقق ساخته بود که با بررسی ادبیات و پیشینه پژوهش ۵۲ گویه تحت سه محور رفتار اجتماعی مدیران، موفقیت باشگاه و اعتماد هواداران طراحی شد که روایی پرسشنامه به شیوه صوری و محتوایی مورد تایید صاحبنظران بود و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ به مقدار ۸۱/۰ مورد تایید قرار گرفت. نحوه گردآوری دادهها به شیوه دردسترس بود. دادههای گردآوری شده بر اساس تحلیل مسیر معادلات ساختاری در نرم افزاز پیالاس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها : نتایج نشان داد اعتماد هواداران بر موفقیت باشگاه با ضریب تاثیر ۲۱/۰ و مقدار تی ۳۹/۲، اعتماد هواداران بر رفتار اجتماعی مدیران با ضریب تاثیر ۸۷/۰ و مقدار تی ۵۴/۳۹ ، رفتار اجتماعی مدیران بر موفقیت باشگاه با ضریب تاثیر ۷۰/۰ و مقدار تی ۲۲/۸ تاثیر داشته است. نتیجهگیری: ادراک مناسب مدیران از اثرات مثبت رفتارهای اجتماعی در برخورد با هواداران و اعضای باشگاه میتواند مسیر موفقیت را هموار میکند به طوری که ایجاد ارتباطات مناسب با هواداران، توجه به خواستههای مربیان و ورزشکاران و ایجاد ارتباطات مناسب با سایر ذینفعان از جمله حامیان مالی که مصداقهای مشخص رفتار اجتماعی مدیران است بسیار حائز اهمیت میباشد.
Introduction Objective: The purpose of the present study was to investigate the Presenting a model of the effect of fans' trust on the social behavior of managers and the success of cultural and sports clubs (case study of Esteghlal Cultural and Sports Club). Methodology: The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population included all fans of Esteghlal Club. The sample size was 384 people using Cochran's online formula. The research data gathering tool included a researcher-made questionnaire, which was designed by reviewing the literature and the background of the research, 52 items under three axes managers' empowering behavior, club success and fans' trust, and the validity of the questionnaire was confirmed in a form and content manner. And its reliability was confirmed based on Cronbach's alpha value of 0.81. The method of data collection was available. The collected data were analyzed based on path analysis of structural equations in PLS software. Results: The results showed that in general, the trust of the fans had an effect on the success of the Esteghlal club in the Premier League competitions with the mediating role of the empowering behaviors of the club managers. Conclusion: Managers' proper understanding of the positive effects of social behavior in dealing with fans and club members can pave the way to success so that proper communication with fans, paying attention to the demands of coaches and athletes, and establishing proper communication with other stakeholders from Financial sponsors are very important examples of social behavior of managers. Methodology The current research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of method. The statistical population included all fans of Esteghlal Club. The sample size was 384 people using Cochran's formula. The research data gathering tool included a researcher-made questionnaire, which was designed by reviewing the literature and the background of the research, 52 items under three axes managers' empowering behavior, club success and fans' trust, and the validity of the questionnaire was confirmed in a form and content manner. and its reliability was confirmed based on Cronbach's alpha value of 0.81. The method of data collection was available. The collected data were analyzed based on path analysis of structural equations in PLS software. Findings The results showed that in general, the trust of the fans had an effect on the success of the Esteghlal club in the Premier League competitions with the mediating role of the empowering behaviors of the club managers. Conclusion Therefore, managers of football clubs must gain the trust of the fans in some way so that their support for the club will lead to success. Because loyal fans are one of the main factors for the success and profitability of clubs. Esteghlal Cultural and Sports Club can gain the trust of the fans by changing the approach in the behavior of its executives, especially senior managers, and have a positive effect on the social structure of the club.