ارائه الگو توسعه عملکرد فرهنگی و اجتماعی فدراسیون ورزش همگانی ایران
محورهای موضوعی : مطالعات جامعه شناسی ورزشیملیکا ایروانی 1 , قاسم رحیمی 2 , محمد سلطان حسینی 3
1 - دانشجو رشته مدیریت ورزشی،دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کلید واژه: الگوی توسعه, ورزش همگانی, عملکرد فرهنگی, عملکرد اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی توسعه عملکرد فرهنگی و اجتماعی فدراسیون ورزش همگانی ایران بود. روششناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی، به لحاظ زمان، مقطعی و از لحاظ جمعآوری دادهها در زمره پژوهشهای توصیفی- همبستگی قرار دارد. جامعه آماری این پژوهش به صورت در دسترس انتخاب شدند و بر مبنای اینکه در 19 مفهوم نهایی شناسایی شد جهت تعیین حجم نمونه از برآورد روش تحلیل استفاده شد و حجم نمونه برابر با 285 نفر درنظر گرفته شد. لازم به ذکر است برای هر پارامتر تعداد 15نمونه در نظر گرفته شد. ابزار مورد استفاده محققساخته که دارای 87 سوال و براساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت طراحی شد. بود. که روایی صوری به وسیله اساتید و روایی سازه با تحیل عامل و پایایی با آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدل تشخیصی با استفاده از نرم افزار SPSS برای بررسی مدل پژوهش استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان می دهد مهمترین متغیرها عوامل ذهنی، جسمانی و اجتماعی بر روی توسعه عملکرد فرهنگی و اجتماعی فدراسیون ورزش همگانی ایران تاثیر دارند، نتایج الگوی تحلیل تشخیصی نشان از معناداری کل تابع با توجه به این متغیرها دارد. نتیجهگیری: توسعه ورزش همگانی با رویکردی فرهنگی می تواند افراد را در گروه و اجتماع به فعالیتهای ورزشی روی آورد، و همچنین در مقیاس فردی نیز افراد باید به این باور و نگرش رسیده باشند که در فعالیتهای ورزش همگانی حضور یابند
Purpose: The purpose of this research was to provide a model for the development of the cultural and social performance of the Iranian Sports Federation. Methodology: In terms of purpose, application, in terms of time, cross-sectional and in terms of data collection, the current research is among descriptive-correlational researches. The statistical population of this research was selected as available, and based on the fact that 19 final concepts were identified, the estimation of the analysis method was used to determine the sample size, and the sample size was considered equal to 285 people. It should be noted that 15 samples were considered for each parameter. The researcher-made tool used has 87 questions and was designed based on a 5-point Likert scale. Was. that the formal validity was confirmed by the professors and the construct validity was confirmed by factor analysis and the reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. To analyze the data, descriptive statistics and diagnostic model were used using SPSS software to check the research model. Findings: The results show that the most important variables, mental, physical and social factors, have an impact on the development of the cultural and social performance of the Iran Sports Federation, the results of the diagnostic analysis model show the significance of the whole function with regard to these variables. Conclusion: Physical education and sports as a source of positive changes during different periods such as childhood, adolescence and puberty can improve the general condition of people and create a lifelong learning process. People participating in sports are at a suitable level in terms of health and well-being, and they have suitable conditions mentally and spiritually.Sports and physical activity, including sports participation, is an important part of a healthy lifestyle. Beyond the physical effects, this practice causes positive social and psychological consequences among people. Connecting people with physical activity and sports has positive effects on physical fitness, well-being and health.The development of public sports with a cultural approach can make people in the group and society turn to sports activities, and also on an individual scale, people should have the belief and attitude to participate in public sports activities.