تبیین خوارق عادت مشروع از نگاه مفسّران و فلاسفه در تطبیق با خوانش عارفان مسلمان
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، خرمآباد، ایران.
کلید واژه: مخرقه و استدراج, خوانش مفسران, خوارق عادات, کرامات,
چکیده مقاله :
برخی از انسانها با انگیزههای مادی و اغواگرانه تواناییهای خارقالعادهای را بروز میدهند؛ برخی دیگر با موهبت الهی و گروه سیم از راه ترویض نفس مبتنی بر شریعت همین تواناییها را از خود نشان میدهند. اهل نظر این ظرفیت و تواناییهای انسانی را «خوارق عادت» میخوانند. خرق عادت انجام امری فراتر از عادت نظام عمومی و طبیعی و اظهار اتصال به نیرویی فراتر از حد بشری است که همهی ادیان و مکاتب دینی و غیردینی بدان اذعان کردهاند. هر خرق عاداتی که به اذن و تأیید خداوند، توأم با تحدّی و ادعای نبوت بر دست انبیای کرام ظاهر شود «معجزه»، و آنچه مقرون به تحدی و دعوی نباشد و بر دست اولیا ظاهر شود، «کرامت»خوانده میشود. البته خوارق عاداتی که غیر متشرعانه بر دست غیر موحدین و ارباب ریاضات انجام گردد، «مخرقه» و «استدراج» نامیده میشود. با وجود آنکه شناخت حقانیت و بطلان این امور چندان ساده نیست، اما تحلیل شواهد وحیانی و شاخصهای مشروعِ قرآنی، فلسفی و عرفانی خوارق، از راههای تبیین آنها است.
Some people show extraordinary capabilities for mercenary, and sometimes, tempting motives , some other do so by God-given talents , while the others show the same abilities using religious – law- based mortification. Men – of – insights call these human competence and ability the “Miracles”. Miracles or extraordinary actions stand for some phenomena beyond the known general and natural system which is connected to some supernatural powers which has been acknowledged by all of religions and beliefs. Any extraordinary action, done by divine approval and permission , accompanied by challenge and claim of God Great Prophets, is called “Miracle” and what is not subject to challenge and prophecy claim and done by Imams or Saints is called “miracle performed by one other than prophet ”. But non-religious extraordinary actions performed by non-monotheist and mortification masters are known as “seeking to move by degrees”. Although recognizing the rightfulness and falsehood of these matters is not so easy , the study of revelational evidence and mystic , philosophical , and Koran-based indices of extraordinary actions or miracles is just possible by their articulation.