تأثیر شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی بر کمالگرایی و خودکارآمدی دانشجویان
محورهای موضوعی : عرفان اسلامی
1 - استادیار گروه روان شناسى و علوم تربیتى، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
کلید واژه: خودکارآمدی, کمالگرایی منفی, Self-efficacy, negative perfectionism, رویکرد عرفانی, شناخت درمانی گروهی, Erfan Cognitive-Behavior,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی بر کاهش کمال گرایی منفی و افزایش خود کارآمدی دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. بر اساس نمونه گیری هدفمند، 60 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سمنان انتخاب و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل با انتساب تصادفی جای گرفتند. ابزار پژوهش مقیاس خودکارآمدی شرر (1982) و مقیاس کمال گرایی تری- شورت و همکاران (1995) بود که دانشجویان به این دو پرسشنامه در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون باسخ دادند. گروه آزمایشی تحت 12جلسه نود دقیقهای شناخت درمانی گروهی با رویکرد عرفانی قرار گرفتند. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشان داد که میزان کمال گرایی منفی گروهی که آموزش را دریافت کردند نسبت به گروه کنترل کمتر و خودکارآمدی گروهی که آموزش دریافت کردند نسبت به گروهی که این آموزش را دریافت نکرده بودند بیشتر بود. به عبارت دیگر، افراد دارای کمال گرایی منفی از افکار کمال گرایانه خود به عنوان شیوهای برای رهایی از اضطراب استفاده می کنند و تمایل دارند همه امور در کنترل آنها باشند وقتی این افراد تحت آموزش شناخت درمانی گروهی عرفانی قرار می گیرند راه های دیگری برای کاهش اضطراب خود پیدا کرده و باورشان نسبت به کنترل تمام رویدادها تغییر میکند. همچنین مشخص شد که خودکارآمدی توان سازندهای است که به وسیله آموزش مهارتهای شناختی با رویکرد عرفانی میتواند به گونهای اثر بخش ساماندهی شود.
The aim of this study was to investigate the effectiveness Erfan Cognitive-Behavior Therapy on negative Perfectionism and Self-Efficacy of Semnan Payam-E-Noor University Students. In a purposeful random sample design among statistical population consisting all Payam-E-Noor students of Semnan City, during 2018 academic year, a total sample of 60 subjects selected by a purposeful-sampling method, and divided randomly to experimental and control groups. Two standards questionnaires of the research included: 1-Perfectiocism Scale Terry-Short, 2-Self-Efficacy Scale Sherer. Our findings revealed significantly reduced mean scores of the negative perfectionism and increase self-efficacy of the university students in the experimental group than control. It could be mention that the Erfan Cognitive-Behavior intervention could reduce negative Perfectionism and increase Self-Efficacy in the Payam-E-Noor university students and can help to university students mental health promotion .
_||_