Multimodal and Audio-visual Vocabulary Input in a MALL Environment and its Effect on Iranian EFL Learners' Motivation and Reading Comprehension Ability
محورهای موضوعی : Applied Linguistics
1 - Ph.D. Candidate, Department of English Language, Islamic Azad University, Qaemshahr Branch, Qameshahr, Iran
کلید واژه: reading comprehension ability, Multimodal Vocabulary, Audio-visual Vocabulary, MALL Environment, motivation,
چکیده مقاله :
خواندن یکی از مهارت های انگلیسی است که دانش آموزان ایرانی به دلایل مختلف به آن نیاز دارند تا خوب باشند. همچنین هیچ فردی نمی تواند نقش واژگان را در تسلط بر زبان انگلیسی دست کم بگیرد. فناوری چندوجهی ادغام در آموزش واژگان، عصر جدیدی در زبان ELT است که در ایران به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین، این پژوهش به بررسی تأثیر ورودی واژگان چندوجهی و سمعی و بصری در محیط MALL بر انگیزه و توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی پرداخت. به منظور انجام این مطالعه، مقاله حاضر از طرح کمی استفاده کرده است. محقق در یک طرح آزمایشی، تأثیر دو نوع ورودی، چندوجهی و سمعی بصری را بر توانایی خواندن و انگیزه زبان آموزان زبان انگلیسی متوسط مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان 80 دانشجوی زبان انگلیسی در سطح متوسط بودند که 10 جلسه درمان داشتند. آنها به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند و پیش آزمون از آنها در نظر گرفته شد. پس از دریافت ورودیها (درمان)، شرکتکنندگان مجدداً در آزمون درک مطلب به عنوان پسآزمون و نظرسنجی خواندن MRP-R برای سنجش هرگونه تغییر در انگیزهشان شرکت کردند. نتایج نشان داد که درمانها (ورودی واژگان سمعی و بصری و ورودی واژگان چندوجهی) این پژوهش مؤثر بوده و گروه دوم (گروه ورودی چندوجهی) نتایج بهتری داشتهاند. نتیجه دیگر اثربخشی محیط MALL در انجام چنین درمان هایی بود. یافتهها میتواند به ادبیات مرتبط کمک کند تا دانش مربوط به روشهای آموزشی چندوجهی را اضافه کند. علاوه بر این،
خواندن یکی از مهارت های انگلیسی است که زبان آموزان ایرانی به دلایل مختلف به آن نیاز دارند. همچنین کسی نمیتواند نقش واژگان را در تسلط بر زبان انگلیسی دست کم بگیرد. فناوری چندوجهی ادغام در آموزش واژگان، عصر جدیدی در آموزش زبان است که در ایران به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته است. بنابراین، پژوهش به بررسی تأثیر ورودی واژگان چندوجهی و سمعی و بصری در محیط MALL بر انگیزه و توانایی درک مطلب زبان آموزان ایرانی پرداخته است. بدین منظور، مقاله از طرح کمی استفاده کرده است. محقق در یک طرح آزمایشی، تأثیر دو نوع ورودی یعنی چندوجهی و سمعی بصری را بر توانایی خواندن و انگیزش زبان آموزان متوسطه مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان 80 زبان آموز سطح متوسطه بودند که 10 جلسه آموزش داشتند. آنها به دو گروه آزمایشی تقسیم شدند که در پیش آزمون شرکت کردند. پس از پایان ورودی ها، شرکت کنندگان مجدداً آزمون درک مطلب را به عنوان پس آزمون و همچنین نظرسنجی خواندنی MRP-R برای سنجش هرگونه تغییر در انگیزه خود را داشتند. نتایج نشان داد که آموزش ها (ورودی واژگان سمعی و بصری و ورودی واژگان چندوجهی) مؤثر بوده و گروه دوم (گروه ورودی چند وجهی) نتایج بهتری داشتند. یکی دیگر از نتایج تحقیق، اثربخشی محیط MALL در انجام چنین آموزشهایی بود. یافتههای این پژوهش به ادبیات مرتبط کمک میکند تا دانش مربوط به روشهای آموزشی چندوجهی را بیافزاید. علاوه بر این، معلمان از تأثیرات چندوجهی بر دانش واژگان و مهارت خواندن زبان آموزان آگاه خواهند بود.