سیمین بهبهانی و نوگرایی در تصویر شعری
محورهای موضوعی : ادبیات فارسی
1 - گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
کلید واژه: سیمین بهبهانی, تصویر, غزل معاصر, نوگرایی,
چکیده مقاله :
سیمین بهبهانی از غزلسرایان نوگرای معاصر اوست. سیمین را به سبب نوآوریهایش در وزن غزل، نیمای غزل دانستهاند. مهمترین بُعد نوآوری سیمین در وزن غزل است. با این همه در سایر ابعاد هنر شعر نیز سیمین شاعری نوگراست. بخصوص نوگرایی و تلاش او برای نوکردن تصویر در شعرش را میتوان دید. او تلاش داشته منطبق با رویکرد نوگرایی تصویری در شعر، تصاویری را در شعر خود به کار گیرد که حاصل دید فردی، تجارب شخصی، تکیه بر عینیّتگرایی و فردیّتگرایی باشد. بر این اساس او آنطور که دیده به تصویر کشیده و از کلیشهها و تکرارها تا حد ممکن در تصویرسازی اجتناب کرده است. عناصر امروزین و پدیدههای معاصر منطبق با این دید فردی و تجربهگرایی، در تصویرسازی او جایگاهی برجسته دارند و یکی از اصلیترین خاستگاههای نوآوری تصویری شاعر به حساب میآیند. پژوهش حاضر تلاش داشته تا ابعاد این نوآوری تصویری را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج این نگاه و نگرش نو در تصویرسازی را آشکار سازد. یافتههای پژوهش تأکید بر نوآوری در تصویرپردازی را در شعر سیمین به اثبات میرساند.
Simin Behbahani is one of her contemporary modern lyricists. Simin has been considered Nimas of ghazal (Nimaye Ghazal) due to his innovations in the metre of Ghazal. The most important aspect of Simin's innovation is the metre of the sonnet(ghazal). However, Simin is a innovator poet in other aspects of the art of poetry. You can see especially her innovation and her effort to the innovation of poetic imagery. she has tried to use images in his poetry that are the result of individual vision, personal experiences, relying on objectivity and individualism, in accordance with the approach of imagery innovation in poetry. Based on this, he depicted as he saw and avoided clichés and repetitions as much as possible. Modern elements and contemporary phenomena in accordance with this individual vision and empiricism have a prominent place in his imagery and are considered one of the main origins of the poet's imagery innovation. The current research has tried to examine and analyze the dimensions of this imagery innovation and reveal the results of this new look and attitude in imagegry. The research findings prove the emphasis on innovation in imagery in Simin's poetry.
_||_