تصویرپردازی درخت در اشعار نادرپور
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیبهروز رومیانی 1 , علیرضا شهرکی 2
1 - نویسنده مسوول
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد
کلید واژه: شعر معاصر, رمانتیسم, طبیعتگرایی, نادرپور, تصویرپردازی درخت, Naturalism, Naderpoor, romantism, Imagery of tree, contemparory poetry,
چکیده مقاله :
نادر نادرپور از شعرای برجسته معاصر، پیرو مکتب رمانتیسم و شاعری توانمند در زمینه سرایش تغزل بوده است. اشعار نوقدمایی وی که به تبعیت از اشعار نوقدمایی پیروان مکتب رمانتیسم در ایران سروده شده، در بردارنده نگرشی نوین و البته پرطرفدار در میان پیروان و خوانندگان اشعار رمانتیک است. آن چه در مورد شعر و اندیشه نادرپور قابل تأمل و کاوش است، تکامل نگرش رمانتیک در شعر و پایبندی کامل به اصول این مکتب در سطح جزئیات در شعر می باشد تا آن جا که سیمای منحصر بفردی از معشوق رمانتیک در اشعارش قابل ملاحظه است. یکی از برجسته ترین زمینه های توصیف معشوق در شعر نادرپور در تصویرپردازی درخت مشاهده می شود. در اکثر موارد درخت همان معشوق شاعر است. این رویه متأثر از طبیعت گرایی رمانتیسم است که در شعر نادرپور به کمال رسیده است.
In Persian and universal literature, particular tent to nature is found. Byliving in nature, people can beaccustomingwith nature. We can see this kind of attention in national verses. Natural components are: flowers, trees, rivers, seas, birds. In the verses or three famous poets , Nima Ushij and Naderpoor, we can find purports about nature. Because of living in nature, these three poets use natural figures and outlooks. We select these three poets because of their common trait about using natural scenes in their verses, it’s important to know that nature in Nima’s verses has symbolic purports but in Naderpoor’s verses we can find mystic in natural scenes. This research tries to peruse nature in verses of Nima Ushij and naderpoor.
_||_