سلسله مراتب نیازهای زنان در قصههای کهن ایرانی مبتنی بر هرم آبراهام مزلو
محورهای موضوعی : ادبیات فارسیزینب برزگرماهر 1 , خدابخش اسداللهی 2
1 - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - استاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
کلید واژه: هرم آبراهام مزلو, سلسله مراتب نیازها, قصههای کهن,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی سلسله مراتب نیازهای زنان در قصه های کهن ایرانی مبتنی بر هرم آبراهام مزلو بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ قصه های کهن ایرانی است. نمونۀ پژوهش قصه های کلیله ودمنه، مرزبان نامه، بختیارنامه، سندبادنامه و سمک عیار، بر اساس سلسله مراتب نیازهای هرم مزلو در زنان بود. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شد و قصه های کهن ایرانی و مضامین مرتبط با نیازهای زنان که مبتنی بر هرم آبراهام مزلو بود بررسی شدند. سپس اطلاعات جمع آوری شده مورد تطبیق و تحلیل روان شناختی قرار گرفت و درنهایت الگویی مشخص از نیازهای زنان ترسیم شد. نتایج نشان داد که: وجود شخصیت های مختلف از جمله شخصیت زنان و کنش های رفتاری مختلف، زمینۀ تحلیل روان شناختی این متون را فراهم آورده است. بر این اساس، نیازهای روان شناختی زنان در قصه های کهن از جمله قصه های کلیله و دمنه، مرزبان نامه، بختیارنامه، سندبادنامه و سمک عیار، مطابق با انگیزش و میزان احساس رضایت درونی آن ها از زندگی، بر اساس هرم نیازهای اولیۀ (نیاز زیستی، نیاز ایمنی، نیاز عشق و وابستگی، نیاز احترام به خود و دیگران و نیاز خود شکوفایی) آبراهام مزلو طبقه بندی شده است. نیازهای زیستی که در قاعدۀ هرم مزلو قرار دارد، در برخی از قصه های کلیله ودمنه، مرزبان نامه و سندبادنامه منعکس شده است. نیاز زنان به عشق، وابستگی و ایمنی در طبقات بعدی هرم مورد توجه بوده است؛ هم چنین در قصه های کلیله ودمنه، سمک عیار و مرزبان نامه، نمودهایی از خودشکوفایی مشاهده شد؛ به عبارتی نیازهای زنان در قصه های کهن، قابلیت طبقه بندی بر مبنای هرم نیاز آبراهام مزلو را دارد. طبق نظر مزلو تأمین نیازهای هر طبقه زمینۀ ظهور نیازهای طبقات بالاتر را فراهم می آورد. بر این اساس جهت خودشکوفایی و خلاقیت در زنان می بایست نخست نیازهای زیستی و ایمنی برآورده شود.
The aim of the current research was to investigate the hierarchy of women's needs in ancient Iranian stories based on Abraham Maslow's pyramid. The research universe included all ancient Iranian stories. The sample of the research embraced the stories of Kalileh and Demeneh, Marzbannameh, Bakhtiyarnameh, Sindbadnameh and Samak Ayar, based on Maslow's hierarchy of needs in women. The research method was descriptive and analytical. Library method was used to collect data and old Iranian stories and themes related to women's needs based on Abraham Maslow's pyramid were reviewed. Then the collected data was compared and psychologically analyzed, then finally a specific pattern of women's needs was drawn. The results showed that: the existence of different characters, including women's characters and different behaviors, provided the basis for the psychological analysis of the texts. Regarding to this, the psychological needs of women in ancient stories, including the stories of Kalila and Demaneh, Marzbannameh, Bakhtiyarnameh, Sindbadnameh and Samak Ayar, according to their motivation and the level of their inner satisfaction with life was categorized based on the Maslow's pyramid of basic needs (biological needs, need for safety, need for love and affiliation, need for self-esteem and need for self-actualization). Biological needs, which are at the base of Maslow's pyramid were reflected in some of the stories of Kalila and Demeneh, Marzbannameh and Sinbadnameh. Women's need for love, affiliation to others and safety" had been considered in the next levels of the pyramid. Also, in the stories of Kalila and Demeneh, Marzban Nameh and Samak Ayar, there were rflections of self-actualization. In other words, the needs of women in old stories can be categorized based on Abraham Maslow's pyramid of needs. According to Maslow, meeting the needs of each category provides the basis for the emergence of the needs of higher categories. Based on this, in order to flourish and be creative in women, the biological and safety needs must be met first.
Ahmadi, H. (2003). Social Psychology. Shiraz: Shiraz University. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1260681/
Arajani, F. (1984). Samak Ayyar. Tehran: Aghaz. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11402514/
Bahar, M. (2001). Stylistics. Tehran: Zovar. [Persian].URL: https://www.gisoom.com/book/1134456/
Roshan, M. (2003). Bakhtiarname. Tehran: Mirasban. [Persian] URL: https://taaghche.com/book/99901/%D8%A8%D8%AE%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87
Barzegar, A. (2016). A comparative look at the position of women in Kalila and Demeneh and Marzban Nameh. International Congress of Language and Literature. Paper presented at the International Congress of Language and Literature., Mashhad [Persian] URL: https://civilica.com/doc/582367
Field, L. (2011). Self-esteem for women. Translated by Mehdi Ganji. (2011). Tehran: Virayesh. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1689331/
Gholami, Y. (1998). Sexual reluctance in women from the point of view of psychology and religion. Tehran: Razieh. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1198985/
Handley, J., & Handley, R. (1986). Women's Concerns. Translated by Heideh Vahabzadeh. (2005). Tehran: Asim [Persian].URL: https://www.gisoom.com/book/1303116/
Horney, K. (1967) Feminine Psychology. Translated by Soheil Sami. (2003). Tehran: Qaqnos. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11057176/
Hosseinzadeh, A. (2005). Zan armani, zan fataneh. Tehran: Qathre. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1466819/
Karimi ,Y. (1995). Personality psychology. Tehran: Virayesh. [Persian] URL : https://www.gisoom.com/book/197773
Keshavarz, K. (1998). A thousand years of Persian prose. Tehran: Elmi va Farhanfi. [Persian]. URL: https://www.gisoom.com/book/11624720
Maslow, A. (1962). Toward being a psychologist. Translated by Ahmad Rezvani. (1992). Mashhad: Astan Quds Razavi. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/183605/
Maslow, A. (1973). The farther reaches of human nature (The art of transcendent life). Translated by Mihan Milani. (2002). Tehran: Farawan. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1230578/
Maslow, A. (1987). Motivation and personality. Translated by Ahmed Rezvani. (1993). Mashhad: Astan Quds Razavi. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1122546/ /
Maslow, A. (1968). Toward a psychology of being. New York: Van Nostran .URL: https://www.amazon.com/Toward-Psychology-Being-Abraham-Maslow/dp/1617202665
Maslow, A. (1966). Psychology of science. Translated by Shiva Roygaran. (1987). Tehran: Hadaf. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/18499//
Mir Bagheri Fard, A., & Asghar, A. (2009). Customs and customs of the kings' court in the story of Samak Ayar. Association Letter, 1(33-34), 207-234. [Persian].URL : https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/822687
Monshi, N. B. (2005). Kalileh and Damneh. Tehran: Qadiani. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1615419/
Natel Khanlari, P. (1985). The city of Samak: Civilization and culture of religious rituals, words of proverbs and judgments. Tehran: Aghah. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/116595
Pease, A., & Pease, A. (2001). Are men and women equal?. Translated by Bijan Paydar & Pegah Paydar. (2004)Afkar. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1341492
Rezaian, A. (2000). Organizational behavior management. Tehran: Samt. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1447406
Rostami, F. (2019). Investigation and analysis of the female character in the three works of Sindbad Nameh, Samak Ayyar and Bakhtiyarnameh based on feminist criticism. Journal of lyrical language and literature studies, 9(30), 54-45. [Persian] URL: http://ensani.ir/file/download/article/1623664209-10399-99-181.pdf
Safa, Z. (1987). History of Iranian literature. Tehran: Ferdous. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1615682//
Schultz, D. (1987). Psychology of perfection, translated by Gitti Khoshdel. Tehran: New Publication. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1359424 /
Seif, A. (2012) Modern educational psychology: psychology of learning and education. Tehran: Doran. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11142439/
Shamlou, S. (2009). Personality schools and theories in psychology. Tehran: Roshd. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1825864/ /
Shams esfandabad, H. (2005). Psychology of individual differences. Tehran: Samt. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/11150551/
Stuart Mill, N. (1986). The subjugation of women. Translated by Aladdin Tabatabai. (2005). Tehran: Hermes. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1777412
Waravini, S. (2005). Marzban Nameh. Tehran: Safi Alisha. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1352146/
Zahir al-Din Samarqandi, M. (2002) Sinbadnameh. Tehran: Kitab Forozan. [Persian] URL: http://library.um.ac.ir/index.php?option=com_lib&view=docinfo&type=1&DocID=16889&lang=fa
_||_