نقش زنان در بازاریابی کارآفرینانه
محورهای موضوعی : جامعه شناسیسهیلا زرین جوی الوار 1 , احسان عباسپور 2
1 - دانشگاه پیام نور، واحد آبادان، گروه مدیریت، آبادان، ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد آبادان ، گروه مدیریت ، آبادان ، ایران.
کلید واژه: بازاریابی, Women, زنان, کارآفرینی, Marketing, Job – producing,
چکیده مقاله :
در جامعه امروز، زنان نقش مهم ودر حال گسترشی در زمینه کسب و کار دارند. در سالهای اخیر، سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی به اندازه کارهای دولتی روند رو به رشدی را طی کرده است. توجه به استعداد و نقش زنان در توسعهی کشورها ضرورت دارد. بسیاری از دولت ها در بحران های اقتصادی توانسته اند با اتخاذ تدابیر و سیاستهایی و یا بهره مندی از نیروی کار زنان بر بحران های جامعه ی خود فایق آیند و در مسیر توسعه موفق شوند.در حال حاضر، زنان در کشور ما، به عنوان نیمی از جامعه نه تنها دیگر خانه نشین نیستند بلکه متقاضیان مهارت دیده و دارای تحصیلات عالیه ای هستند که از این نظر از مردان برتری یافته اند، با توجه به محدودیتهای سرمایه گذاری از سوی دولت، بازاریابی کارآفرینی یکی از مهمترین راه حلهای معضل بیکاری زنان محسوب خواهد بود.
Women, in nowadays society, play an essential and progressive role in business and trading affaires. In recent years, women have occupied private enterprises jobs as much as government –related (public sector) ones, and this has been showed an ongoing and progressive rate. So it is necessary to pay much more attention to the women s, aptitude, innovation, talent and also their roles to develop countries. Many governments, especially in the economic crisis, have overcome their economic difficulties by following some principals and suitable policy besides benefiting from the women roles in generating jobs to efficiently circulating the economic wheels. Nowadays, in our society, Iran, women who composed half of the population are not home – bound members like earlier times but they have been educated and gained higher levels of academic degrees and knowledge in technical affaires. They also volunteer to participate in different fields and domains. Statistics showed that women in Iran have sought greater superiority in job producing than men. In the other side because the government has many investing limitations producing job; marketing is one of the most important solutions to the jobless women and their unemployment problem in Iran.
استونر، جیمز، گیلبرت،فری ز ( 1995). ترجمه های علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی ( 1387 ) نشر پژوهش های فرهنگی،تهران.
آراستگی،زهرا(1385). طراحی وتبیین الگوی راه اندازی فعالیت کارآفرینانه توسط زنان ودختران دانشگاهی ایران،موجوددرسایت:www.wenet.ir
بدار لوک، ژوزه دزیل و لوک لامارش، روان شناسی اجتماعی، ترجمه حمزه گنجی(۱۳۸۰). تهران: انتشارات ساوالان.
پشمی، منیر، (1389). نقش زن در توسعه و کارآفرینی، پایان نامه کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشگاه آزاد تهران
چلبی، مسعود(۱۳۷۵). جامعهشناسی نظم: تشریج و تحلیل نظم اجتماعی، تهران: نشرنی.
رابرتسون،ایان، درآمدی بر جامعه با تأکید برنظریههای کارکردگرایی، ستیز و کنش متقابل نمادی، ترجمه حسین بهروان(۱۳۷۲). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
رفیعپور، فرامرز(۱۳۷۶). توسعه و تضاد: کوششی در جهت تحلیل انقلاب اسلامی ومسائل اجتماعی ایران، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
ریتزر،جورج، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی(۱۳۷۴). تهران: انتشارات علمی.
گرث هانس و سی رایت میلز، منش فرد وساختار اجتماعی روانشناسی نهادهای اجتماعی، ترجمه اکبر افسری(۱۳۸۰). تهران : انتشارات برکه.
گلرد، پروانه ( 1383). طراحی الگوی توسعه کارآفرینی زنان ایران، رساله دکتری، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران
گلرد، پروانه ( 1386). زنان و کارآفرینی، سومین جشنواره زنان مدیر کارآفرین، تهران، دفتر بانوان وزارت کار، وزارت کشور و انجمن زنان مدیر کارآفرین .
مرکز کار ایران(83-1382 ). سال نامه آماری کشور،شماره2،صفحه11
نوروزی، کامبیز(۱۳۸۰). ”حقوق زنان طرح مسئلهای دیگر“، نشریه زنان،چاپ 67
Abercombie,Nicholas & Stephen,hill(1984). Enterpreneship of sociology,united stated of America,5
Alexander,pam (2006). Chief Executive , getting women in to business prowess con ference caediff , 9 th February
Brogatta,edgar(2000). Womens entrepreurship in trasition cocentries , 48 the world conference intemational coacil for small business
Burch,john(1986). Thing w omen en tre preneurship developmen basedon good programs
Dracker ,peter (1986). Innovation and Entrepreneur ship (newyork: Harper & row-
D jiver ,j(2006). Female ENTREPERS of the north breaking carren research issue in small basiness Developmen comm. 6926 EA
Ellen A(1993). Fagenson personal value systems of men and women entre preneur journal of Busines ven turing ,8
kantor poul (2002). Promo thingw omen en tre preneurship developmen basedon good programs
Morrison,ailson(1989). Women en tre preneurship,the entrepreurs complet source book-
Zimny, ewa ruminska( 2003). Womens entrepreurship in trasition cocentries , 48 the world conference intemational coacil for small business, Belfast , nor them , irelana
Wells, S (1998). Women entre preur ship Developing leadership for saccess , newyor
Yorburg,betty(1974). Educational psychology, ,united stated of America,publication
_||_