رابطه توانمندسازی روان شناختی و مهارت های ارتباطی با تعهد سازمانی در دبیران زن
محورهای موضوعی : تربیت بدنی، مدیریت ورزشی، علوم ورزشیرضوان همائی 1 , مهناز مهرابی زاده هنرمند 2 , پرویز عسگری 3 , علیرضا حیدریی 4 , فرح نادری 5
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات خوزستان، گروه روان شناسی، اهواز، ایران.
2 - گروه روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران.
3 - گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران.
4 - گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز، ایران.
5 - استاد گروه روان شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
کلید واژه: تعهد سازمانی, Organizational Commitment, communication skills, psychological empowerment, مهارت های ارتباطی, توانمند سازی روان شناختی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان رابطه توانمند سازی روان شناختی ومهارت های ارتباطی با تعهد سازمانی در دبیران زن شهر اهواز بود. در این تحقیق237 نفر از دبیران زن 4 ناحیه اهواز به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله اینسبتی انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از: مقیاس توانمند سازی روانشناختی اسپریتزر، پرسشنامه مهارت های ارتباطی برتون و مقیاس تعهد سازمانیمایر و الن. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود و برای تحلیل داده ها ازضریبهمبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه استفاده گردید. تحلیل داده ها نشان دادکه بین توانمندسازی روان شناختی و مهارت های ارتباطی با تعهد سازمانی رابطهمثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین بین متغیرهای پیش بین )توانمند سازیروان شناختی و مهارت های ارتباطی( با تعهد سازمانی همبستگی چندگانه معنیدار وجود داشت و از بین متغیرهای پیش بین توانمندسازی روان شناختی بهترینپیش بینی کننده تعهد سازمانی بود.
The purpose of present research was to investigate the relationship between psychological empowerment and communication skills with organizational commitment in female high school teachers. The sample included 237 subjects who were selected by portion multi-stage random sampling method. For measurement of the variables Spretizer Psychological Empowerment Scale, Burton Communication Skills Questionnaire and Meyer and Allen Organizational Commitment Inventory were used. The research was a correlation study. To analyze data Pearson correlation coefficient and multi variables regression were implemented as statistical procedures. The results suggested that there was positive relation between psychological empowerment and communication skills with organizational commitment in female high school teachers. Regression analyze showed multiple relation among psychological empowerment and communication skills with organizational commitment and psychological empowerment could significantly predicted organizational commitment in the best ways.
_||_