طراحی و تبیین مدل استراتژی رفتار مصرف کننده در صنعت استارت آپ های ایران
محورهای موضوعی : مدیریت صنعتی
1 - department of business management .faculty of management.west Tehran branch. Islamic Azad University Tehran . Iran
کلید واژه: استارت آپ , رفتار مصرف کننده , کارآفرینی , مدل استراتژی,
چکیده مقاله :
شناخت اندکی درباره رفتار مصرف کننده به خصوص رفتار انتخاب مصرف کننده در برابر خرید و مصرف محصولات و خدمات ارائه شده در استارتاپهای در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. هدف مقاله حاضر طراحی مدل استراتژی رفتار مصرف کننده در انتخاب محصولات لذت بخش بر اساس عوامل موثر بر خدمات در استارتاپهای موجود در کشور می باشد.رویکرد مقاله کیفی می باشد و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. به این ترتیب ، داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و از استراتژی نظریه داده بنیاد مشتمل بر کدگذاری باز محوری و انتخابی و نیز الگوی مبنایی این نظریه به منظور در دستیابی به مدل مستخرج از مقاله استفاده شده است .برای انتخاب ،نمونه روش نمونه گیری گلوله برفی که جز روش های نمونه گیری هدفمند می باشد تا حصول اصل اشباع نظری بکار گرفته شد. نتایج مقاله در قالب مدل تأیید شده و برازش یافته شامل شش مقوله یا بعد اصلی انگیزشهای خرید لذت بخش ویژگی های فروشگاه ویژگیهای فردی استراتژی ها ارتباطات و وفاداری مشتری و 23 بعد فرعی است. با توجه به نتایج حاصل در این مقاله، مشخص گردید که انگیزشهای لذتبخش ، ارزشهایی را برای مصرف کنندگان ایجاد میکنند که این موضوع در نهایت میتواند استراتژیهای عملیاتی بازاریابی شرکتهای استارتاپی را برای رشد و رونق فروش بیشتر اینگونه محصولات تقویت نماید
There is limited knowledge about consumer behavior, particularly their choices regarding purchasing and using products and services offered by startups in developing countries. This article aims to create a strategic model of consumer behavior in selecting enjoyable products based on factors influencing services in startups within the country. The approach taken in the article is qualitative and practical. Data was gathered through semi-structured interviews, employing the database theory strategy, which includes open-centered and selective coding methods. The fundamental model of this theory was utilized to derive the model presented in the article. Snowball sampling, a targeted sampling method, was employed for participant selection to achieve theoretical saturation. The article's findings show a validated and well-fitted model comprising six primary categories or dimensions: pleasurable shopping motivations, store characteristics, individual characteristics, communication strategies, customer loyalty, and 23 sub-dimensions. The study reveals that pleasurable incentives contribute value to consumers, ultimately enhancing startup companies' marketing strategies for their products' growth and success.
1. Al Mamun, A., Mohamad, M. R., Yaacob, M. R. B., & Mohiuddin, M. (2018). Intention and behavior towards green consumption among low-income households. Journal of Environmental Management, 227, 73-86.
2. Adnan, N., Nordin, S. M., Amini, M. H., & Langove, N. (2018). What make consumer sign up to PHEVs? Predicting Malaysian consumer behavior in adoption of PHEVs. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 113, 259-278.
3. Campbell, J. L., Quincy, C., Osserman, J. & Pederson, O. K. (2013). Coding indepth semistructured interviews: Problems of unitization and intercoder reliability and agreement. Sociological Methods & Research, 42 (3), 294-320
4. Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130.
5. Costello, K. W. (2018). Electrification: The nexus between consumer behavior and public policy. The Electricity Journal, 31(1), 1-7.
6. Cervellon, M. Carey, L. (2014). Sustainable, hedonic and efficient Interaction effects between product properties and consumer reviews on post-experience responses. European Journal of Marketing, 48 (7), 1375-1394.
7. Creswell, J. W., Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into Practice, 39 (3), 124-131.
8. Hasche, N., & Linton, G. (2018). The value of failed relationships for the development of a Medtech start-up. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 30(1), 97-119.
9. Huang, Qunfang, and Yuqi Lu. "Generational perspective on consumer behavior: China's potential outbound tourist market." Tourism Management Perspectives 24 (2017): 7-15.
10. Kirst, M., Aery, A., Matheson, F. I., & Stergiopoulos, V. (2017). Provider and consumer perceptions of trauma informed practices and services for substance use and mental health problems. International Journal of Mental Health and Addiction, 15, 514-528.
11. Kask, J., & Linton, G. (2013). Business mating: when start-ups get it right. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 26(5), 511-536.
12. Nadafi, R., & Ahmadvand, M. (2017). Identification and prioritization of development factors of startups using Q methodology. Journal of Entrepreneurship Development, 10(3), 517-534.
13. Najafzadeh, K., Mohaghar, A., Rokni Lamouk, G. R., Abdoli, G., & Safari, H. (2021). Effect of Consumers’ Behavior on Duopoly Market Structure. Quarterly Journal of Quantitative Economics, 18(1), 35-50.
14. Raz, O., & Gloor, P. A. (2007). Size really matters—new insights for start-ups’ survival. Management Science, 53(2), 169-177.
15. Richard, M. O., Chebat, J. C., Yang, Z., & Putrevu, S. (2010). A proposed model of online consumer behavior: Assessing the role of gender. Journal of Business research, 63(9-10), 926-934.
16. Ramnarain, T. D., & Pillay, M. T. (2016). Designing sustainable banking services: The case of Mauritian banks. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 224, 483-490.
17. Reim, W., Sjödin, D., & Parida, V. (2018). Mitigating adverse customer behaviour for product-service system provision: An agency theory perspective. Industrial Marketing Management, 74, 150-161.
18. Sebastian, V. (2014). Neuromarketing and evaluation of cognitive and emotional responses of consumers to marketing stimuli. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 127, 753-757.
19. Shifman, L. (2012). An anatomy of a YouTube meme. New media & society, 14(2), 187-203.
20. Seyed Javadin, S. R., Safari, M., Raei, R., & Iravani, M. J. (2017). A conceptual model for readiness of Iranian Commercial Banks to Implement Islamic Banking: Applying Grounded Theory Strategy. Journal of Commercial Management, 9(1), 129-154.
21. Strauss, A. and Corbin, J. (2016). Basics of Qualitative Research Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Ebrahim Afshar, Ney Publication, Tehran, 5th edition. (in Persian)
22. Saleh Ardestani, A. & Saadi, M. (2014). Consumer Behavior. Tehran: Aylar. (in Persian)