فراتحلیل مقایسه اثربخشی بازی های ذهنی و واقعی بر کارکردهای شناختی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - عضو هیات علمی وزارت علوم و فن آوری
کلید واژه: فراتحلیل, بازی واقعی, کارکردهای ذهنی, بازی ذهنی,
چکیده مقاله :
مقدمه: بازی جزیی از زندگی انسان از بدو تولد تا زمان مرگ است. انسان برای رشد ذهنی و اجتماعی خود نیاز به تفکر دارد و بازی خمیرمایه تفکر است. بنابراین، میتوان با برنامه ریزی هدفمند از بازی برای افزایش کارکردهای ذهن سود جست. در حقیقت محققان به کشف عامل بالقوه بازیها برای حمایت از یادگیری پی بردهاند و دریافتهاند که بازیها تاثیر مثبتی بر یادگیری و کارکردهای ذهن میگذارند. پژوهش حاضر با هدف یکپارچه سازی پژوهشهای انجام شده در زمینه تاثیر بازیها بر کارکردهای ذهنی و نیز دستیابی به یک نتیجه کلی، برآمده از نتایج پراکنده با استفاده از روشهای آماری انجام شد. روش کار: این پژوهش با روش فراتحلیل و با مرور نظام مند بر پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه انجام شده است. جامعه آماری شامل23 مطالعه در زمینه تاثیر بازیها بر کارکردهای ذهنی که طی دو دههی گذشته انجام شدهاند میباشد. مجموع حجم نمونه آماری پژوهشهای انجام گرفته در این فراتحلیل1631 نفر میباشد که 100 درصد پژوهشها شامل هر دو جنس بودند. در این پژوهش دادهها با استفاده از روش فراتحلیل و با استفاده از نرم افزار CMA تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: یافتههای حاصل از این فراتحلیل نشان داد که میزان اندازه اثر بازیهای ذهنی و واقعی بر روی کارکرد ذهنی هوشیاری و خلاقیت دارای بیشترین تاثیر و مقدار0.653 میباشد و کارکردهای ذهنی دیگر به ترتیب زبان و حافظه با اندازه اثر0.409 و تفکرات، ادراک و تصورات با اندازه اثر0.345 میباشد که کمترین تاثیر را از بازیهای ذهنی و واقعی میگیرد. نتیجهگیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که، هر دو بازیهای ذهنی و واقعی بر افزایش کارکردهای ذهنی شهروندان موثر هستند. لذا با توجه به اهمیت این موضوع، به نظر میرسد میتوان با انجام این بازیها بر کارکردهای ذهنی تاثیر گذاشت و موجبات موفقیت و افزایش این کارکردها را فراهم نمود.
Introduction: Play is a part of human life from birth to death. Man needs thinking for his mental and social development and play is the basis of thinking. Therefore, purposeful planning of the game can be used to increase the functions of the mind. In fact, researchers have discovered the potential cause of games to support learning, and have found that games have a positive effect on learning and mind function. The aim of this study was to integrate the research conducted in the field of the effect of games on mental functions and also to achieve a general result based on scattered results using statistical methods. Methods: The present study was conducted by meta-analysis method and with a systematic review of research conducted in this field. The statistical population includes 23 studies on the effect of games on mental functions that have been conducted over the past two decades. The total statistical sample size of the studies conducted in this meta-analysis is 1631 people, 100% of which included both sexes. In this study, the data was analyzed using a meta-analysis method and CMA software. Results: The findings of this meta-analysis indicated that the effect size of mental and real games on the mental function of consciousness and creativity has the greatest effect with the value of 0.653 and other mental functions are respectively language and memory with an effect size of 0.409 and thoughts, perceptions and imaginations with an effect size of 0.345, which get the least effect from mental and real games. Conclusion: The results of the present study indicated that both mental and real games are effective in increasing the mental functions of the citizens. Therefore, considering the importance of this issue, it seems that by playing these games, you can influence mental functions and provide success and increase these functions.
Resources
_||_