بررسی رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعينسرین نوروزی 1 , محمد محمدیپور 2 , حسین مهدیان 3
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: جهتگیری هدف# اهمالکاری#فرسودگی تحصیلی# انسجام تحصیلی و اجتماعی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه جهتگیری هدف و اهمالکاری با فرسودگی تحصیلی با توجه به نقش میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی انجام شد. طرح مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بجنورد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که بر اساس فرمول کوکران 303 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامههای جهتگیری هدف (الیوت و مکگریگور، 2001)، اهمالکاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984)، فرسودگی تحصیلی (شافلی و همکاران، 2002) و انسجام تحصیلی و اجتماعی (ترنزینی و پاسکارلا، 1980) جمعآوری و با روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار Amos نسخه 24 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی بر انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی و انسجام تحصیلی و اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر مستقیم و معنادار و جهتگیری هدف و اهمالکاری تحصیلی با میانجی انسجام تحصیلی و اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0>P). با توجه به نتایج، برای کاهش فرسودگی تحصیلی میتوان برنامههایی بر اساس جهتگیری هدف، اهمالکاری و انسجام تحصیلی و اجتماعی طراحی و از طریق کارگاههای آموزشی اجرا کرد.
This research aimed to investigating the relationship of goal orientation and procrastination with academic burnout with mediating role of academic and social integration. The study design was cross-sectional from type of correlation. The study population was all nursing students of Bojnourd University of Medical Sciences in the academic year of 2019-2000, which based on Cochran's formula, 303 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling. Data collected with the questionnaires of goal orientation (Elliot & McGregor, 2001), academic procrastination (Solomon & Rothblum, 1984) academic burnout (Schaufeli & et all, 2002) and academic and social integration (Terenzini & Pascarella, 1980) and were analyzed by structural equation modeling method in Amos version 24 Software. The findings showed that goal orientation and academic procrastination on academic and social integration and academic burnout and academic and social integration on academic burnout had a direct and significant effect and goal orientation and academic procrastination with mediating of academic and social integration on academic burnout had an indirect and significant effect (p < 0.05). According to the results, to reduce academic burnout can be designed programs based on goal orientation, procrastination and academic and social integration and implemented through educational workshops.
آرینفر، نیره و رسولی، رویا. (1398). مقایسه تاثیر زوج درمانی کوتاهمدت راهحل محور با زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر فرسودگی زناشویی زوجین. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 20(1)، 60-47.
امیری، ابراهیم؛ کارشکی، حسین و اصغری، محسن. (1393). اثربخشی مشاوره گروهی راهحل محور بر سلامت عمومی دانشآموزان پسر تکسرپرست مقطع متوسطه. مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 4(15)، 57-37.
بنیسی، پریناز. (1399). پیشبینی سلامت اجتماعی بر اساس بهزیستی روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی و حمایت اجتماعی در مدیران مدارس. مجله روانشناسی اجتماعی، 13(54)، 87-75.
حسینی، امین؛ رسولی، محسن؛ داورنیا، رضا و بابایی گرمخانی، محسن. (1395). تاثیر آموزش گروهی بر اساس برنامه کاربرد عملی مهارتهای ارتباط صمیمانه بر کیفیت روابط زناشویی. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 24(2)، 17-8.
حسینی دولتآبادی، فاطمه و سعادت، سجاد. (1394). رابطه سازگاری زناشویی و راهبردهای مقابلهای با اسنجام خانواده: در نمونه از زنان معلم. مجله روانشناسی اجتماعی، 10(35)، 32-15.
خیرالهی، محمد؛ جعفری، اصغر؛ قمری، محمد و باباخانی، وحیده. (1398). طراحی مدل پیشبینی انعطافپذیری شناختی بر اساس تحلیل روند تغییرات چرخه زندگی در زوجین متقاضی طلاق. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 10(39)، 180-157.
داودی، زهرا؛ اعتمادی، عذرا؛ بهرامی، فاطمه و شاه سیاه، مرضیه. (1391). تاثیر رویکرد زوج درمانی کوتاهمدت راهحل محور بر سازگاری زناشویی در زنان و مردان مستعد طلاق شهر اصفهان. مجله اصول بهداشت روانی، 14(3)، 199-190.
شاکرمی، محمد؛ داورنیا، رضا؛ زهراکار، کیانوش و طلائیان، رضوانه. (1394). اثربخشی زوج درمانی گروهی کوتاهمدت راهحل محور بر بهبود کیفیت روابط زناشویی زنان. مجله علوم پزشکی رازی، 22(131)، 13-1.
صحت، نرگس؛ صحت، فاطمه؛ خانجانی، سحر؛ محبی، سیامک و شاه سیاه، مرضیه. تاثیر رویکرد زوج درمانی کوتاهمدت راهحل-محور بر سازگاری زناشویی در زنان شهر قم. مجله تحقیقات نظام سلامت، 10(1)، 179-168.
عطاری، یوسفعلی؛ محمدی، کبری و مهرابیزاده هنرمند، مهناز. (1388). بررسی اثربخشی آموزش راهحل-محور به شیوه گروهی بر سازگاری زناشویی زوجین. مجله دستآوردهای روانشناختی، 4(1)، 66-51.
قاسمی، علیرضا و ساروخانی، باقر. (1393). عوامل اجتماعی طلاق و سلامت روانی- اجتماعی در زوجین متقاضی طلاق توافقی و غیرتوافقی. نشریه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 8(26)، 37-7.
منعمیان، گیتا؛ خوشکنش، ابوالقاسم و پورابراهیم، تقی. (1395). اثربخشی درمان کوتاهمدت راهحل محور (SFBT) بر کاهش فرسودگی زناشویی و بهبود کیفیت روابط زناشویی در زنان متاهل. مجله فیض، 20(2)، 172-165.
Andre, S., Dewilde, C., & Muffels, R. (2019). What do housing wealth and tenure have to do with it? Changes in wellbeing of men and women after divorce using Australian panel data. Social Science Research, 78, 104-118.
Busby, D. M., Crane, D. R., Larson, J. H., & Christensen, C. (1995). A revision of the Dyadic Adjustment Scale for use with distressed and non-distressed couples: Construct hierarchy and multidimensional scales. Journal of Marital and Family Therapy, 21(3), 289-308.
Cepukiene, V., & Pakrosnis, R. (2011). The outcome of Solution-Focused Brief Therapy among foster care adolescents: The changes of behavior and perceived somatic and cognitive difficulties. Children and Youth Services Review, 33(6), 791-797.
Cirhinlioglu, F. G., Tepe, Y. K., & Cirhinlioglu, Z. (2017). Psychological distress, self-esteem and emotional dependency of married individuals as predictors of marital adjustment. Procedia Computer Science, 120, 164-171.
Cortes, B., Ballesteros, A., Collantes, J., & Aguilar, M. L. (2016). What makes for good outcomes in solution-focused brief therapy? A follow-up study. European Psychiatry, 33, 232-233.
Dharmowijoyo, D. B. E., Susilo, Y. O., & Syabri, I. (2020). Time use and spatial influence on transport-related social exclusion, and mental and social health. Travel Behaviour and Society, 21, 24-36.
Durgut, S., & Kisa, S. (2018). Predictors of marital adjustment among child brides. Archives of Psychiatric Nursing, 32(5), 670-676.
Faye, A., Kalra, G., Subramanyam, A., Shah, H., Kamath, R., & Pakhare, A. (2013). Study of marital adjustment, mechanisms of coping and psychopathology in couples seeking divorce in India. Journal of Sexual and Relationship Therapy, 28(3), 257-269.
Goldfarb, M. R., Trudel, G., Boyer, R., & Preville, M. (2019). Till depression do us part? Examining the prospective associations between depression and marital adjustment in older adults. European Review of Applied Psychology, 69(2), 41-49.
Javid, N., Ahmadi, A., Mirzaei, M., & Atghaei, M. (2019). Effectiveness of solution-focused group counseling on the mental health of midwifery students. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetricia, 41(8), 500-507.
John, N. A., Seme, A., Roro, M. A., & Tsui, A. O. (2017). Understanding the meaning of marital relationship quality among couples in Peri-Urban Ethiopia. Cult Health Sex, 19(2), 267-278.
Keyes, C. L. M. (1998). Social well-being. Social Psychology Quarterly, 61(2), 121-140.
Kronmuller, K., Backenstrass, M., Victor, D., Postelnicu, I., Schenkenbach, C., Joest, K., & et all. (2011). Quality of marital relationship and depression: Results of a 10-year prospective follow-up study. Journal of Affective Disorders, 128(1-2), 64-71.
Linda, C., Sharon, N., Christopher, W., Anthony, M., Ivana, M., Ilona, R., & et all. (2012). Marital Relationship quality in early-stage dementia: Perspectives from people with dementia and their spouses. Alzheimer Disease & Associated Disorders, 26(2), 148-158.
Mygind, L., Kjeldsted, E., Hartmeyer, R., Mygind, E., Bolling, M., & Bentsen, P. (2019). Mental, physical and social health benefits of immersive nature-experience for children and adolescents: A systematic review and quality assessment of the evidence. Health & Place, 58, 1-7.
Oosterhoff, B., Palmer, C. A., Wilson, J., & Shook, N. (2020). Adolescents' motivations to engage in social distancing during the COVID-19 pandemic: Associations with mental and social health. Journal of Adolescent Health, 67(2), 179-185.
Panahi Dorche, Kh., Kimiaei, S. A., & Ghahramanzadeh, M. (2017). Evaluating the effect of solution-focused group counseling on improving quality of marital relationships in childless couples. International Journal of Psychological Studies, 9(1), 81-87.
Rust, J., & Golombok, S. (2010). The Golombok Rust inventory of marital state: a reflection. Journal of Sexual and Relationship Therapy, 25(1), 54-56.
Roth, S. (2019). Heal the world. A solution-focused systems therapy approach to environmental problems. Journal of Cleaner Production, 216, 504-510.
Schaan, V. K., Schulz, A., Schachinger, H., & Vogele, C. (2019). Parental divorce is associated with an increased risk to develop mental disorders in women. Journal of Affective Disorders, 257, 91-99.
Shiranshiani, A., & Namani, E. (2017). Effectiveness of the combination of solution-focused therapy and narrative therapy in marital adjustment among incompatible Iranian women. Open Journal of Psychiatry, 7(2), 79-89.
Zimmerman, T. S., Prest, L. A., & Wetzel, B. E. (1997). Solution-focused couple therapy groups: An empirical study. Journal of Family Therapy, 19(2), 125-144.
_||_