تحلیل کانونی نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی دانش آموزان مقطع ابتدائی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيمحبوبه کمالی 1 , پرویز عسکری 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
کلید واژه: نگرش به خلاقیت#هوش اجتماعی#عملکرد تحصیلی# عملکرد اجتماعی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش بررسی رابطه نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی در دانش آموزان مقطع ابتدایی بود . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 98-تشکیل دادند. به منظور انجام این پژوهش تعداد 250 نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش: مقیاس هوش اجتماعی ترومسو (2001) ، مقیاس ارزیابی خلاقیت شیفر (1991) ، مقیاس عملکرد اجتماعی/ انطباقی کودک و نوجوان پرایس و همکاران (2004) ، و عملکرد تحصیلی توسط معلمان برحسب وضعیت کارنامه تحصیلی دانش آموزان اندازهگیری شد. در این پژوهش دادهها با روش تحلیل کانونی به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که نگرش به خلاقیت با عملکرد تحصیلی (01/0>P) و عملکرد اجتماعی (05/0>P) رابطه مثبت و معنی دار دارد. رابطه هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی (01/0>P) و عملکرد اجتماعی (01/0>P) نیز مثبت و معنی دار است. همچنین بین نگرش به خلاقیت و هوش اجتماعی با عملکرد تحصیلی و عملکرد اجتماعی رابطه کانونی قابل تفسیری وجود داشت. با توجه به اینکه متغیرهای پیش بین ویژه گیهای فردی و متغیرهای ملاک ویژه گیهای تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان را نشان میسنجد در یک تبیین کلی میتوان گفت ویژه گیهای فردی افراد و ترکیب هوش اجتماعی و خلاقیت به صورت کلی میتواند بروندادهای تحصیلی و اجتماعی آنها را پیش بینی کند.
This study aimed to investigate the relationship between attitude to creativity and social intelligence with academic performance and social performance in primary school students. The statistical population of this study consisted of all girl primary school students in Ahvaz in the 2019 academic year. To conduct this research, 250 students were selected by multi-stage cluster random sampling. Research tools: The Tromso's Social Intelligence Scale (2001) , the Scheffer's Creativity Assessment Scale (1991) , the Social / Adaptive Social Performance Scale of Price et al. (2004) , and academic performance were measured by teachers according to students' academic performance. In this study, the data were analyzed by the focal analysis method by SPSS software version 23. The results showed that the attitude towards creativity has a positive and significant relationship with academic performance (P <0.01) and social performance (P <0.05). The relationship between social intelligence and academic performance (P <0.01) and social performance (P <0.01) is also positive and significant. There was also an interpretable central relationship between attitudes toward creativity and social intelligence and academic performance and social performance. Given that the predictor variables of individual characteristics and the variables of students' academic and social characteristics are measured in a general explanation, we can say that the individual characteristics of individuals and the combination of social intelligence and creativity, in general, can be subdivided. Predict their education and social status.
البرزی, محبوبه. (1393). رابطه ادراک از والدین و خلاقیت اجتماعی درکودکان با واسطه گری باورهای انگیزشی در روابط دوستانه.مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 6 (2) ، 61-81.
بیکزاد، جعفر؛ بیگزاده، یوسف؛ سلطان داداشی، معصومه (1390). "رابطۀ هوش اجتماعی مدیران، ذهنیت فلسفی آنان و سلامت سازمانی مدارس در مقاطع تحصیلی سهگانه آموزش و پورش شهرستان بناب". مدیریت فرهنگی، 5 (12) : 84-69.
رضاپور میر صالح، یاسر؛ خردمند، طاهره؛ شاهدی، سمیه (1396)، اثربخشی آموزش هوش اخلاقی برعملکرد اجتماعی و مشکلات رفتاری . اخلاق در علوم و فنّاوری; ۱۲ (۴) : ۴۸-۵۹.
سجادی منزه، حمیدرضا; پیرخائفی، علیرضا.(1396). "اثربخشی الگوی خلاقیتدرمانی بر ارتقای انگیزه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان". فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی, 4, شماره 16, 1396, 39-48.
سیف، علی. اکبر. (1395). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: انتشارات آگاه.
صالح صدق پور، بهرام؛ عظیمی، سید نصرت. (1393). مدلیابی ساختاری رابطه خود-تنظیمی و هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی با میانجیگری خودکارآمدی.روان شناسی مدرسه. 3 (4) ، 73-91.
طاهری آزاده، سهیلی فریبا، پورشهریاری مه سیما (1396). مقایسهی هوش اجتماعی و همدلی با بیمار در دانشجویان پزشکی ایران و انگلستان: یک مطالعهی میان فرهنگی. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت; ۴ (۱) : ۳۸-۵۰.
علامه، سیدمحسن؛ عباسی رستمی، نجیبه؛ صفری شاد، فرانک. (1394). بررسی تأثیر هوش اجتماعی و هوش هیجانی بر سبک رهبری مدیران.علوم اجتماعی. 9 (29) ، 123-142.
غفاری مظفر، حاجلو نادر، بایرامی شهناز (1394). بررسی ارتباط هوش اجتماعی و اخلاقی با عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی شهرستانهای مراغه و بناب در سال ۱۳۹۳. آموزش پرستاری ; ۴ (۳) : ۴۸-۵۵.
قدم پور, عزت اله, امیریان, لیلا, خدایی, سجاد. (1397). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش به خلاقیت و نشاط ذهنی دانشجویان علوم پزشکی.ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. (4) 7، 219-240.
کیامرثی, آذر, نریمانی, محمد, صبحی قراملکی, ناصر, میکائیلی, نیلوفر. (1397). اثربخشی درمانهای مثبت نگر و شناختی-رفتاری بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان کمال گرا.مطالعات روانشناختی. (2) 14، 143-160.
ملتفت, قوام؛ ساداتی فیروزآبادی, سمیه؛ اداوی, حمیده. (1396). رابطهی جهتگیری ارتباطی خانواده و نگرش نسبت به خلاقیت با نقش میانجی انگیزش تحصیلی.مجله مطالعات آموزش و یادگیری. (2) 9، 105-121.
یارمحمدی, زهره, عرب زاده, مهدی, کدیور, پروین. (1395). نقش هوش موفق، خرد و خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیز هوش و عادی.فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه تربیتی. (48) 11، 141-160.
Ahmed, Z., Asim, M., & Pellitteri, J. (2019). Emotional intelligence predicts academic achievement in Pakistani management students.The International Journal of Management Education,17 (2) , 286-293.
Alvarez-Peregrina, C., Sánchez-Tena, M. Á., Andreu-Vázquez, C., & Villa-Collar, C. (2020). Visual Health and Academic Performance in School-Aged Children.International Journal of Environmental Research and Public Health,17 (7) , 2346.
Bruyan, E.H.; Cillessen, A.H; Wissink, I.B. (2010). Associations of peer acceptance and perceived popularity with bullying and victimization in early adolescence, Journal of Early Adolescence; 30 (4) : PP.543-66
Candrasekaran, S. (2013). Creativity and academic achievement of higher secondary school students in Tamilnadu.International Journal of Humanities and Social Science Invention,3 (8) , 32-36.
Cheng, P. J. (2017). Validation of a Brainstorming Tool IDEATOR. Procedia CIRP, 60, 290-295.
Colmar, S., Liem, G. A. D., Connor, J., & Martin, A. J. (2019). Exploring the relationships between academic buoyancy, academic self-concept, and academic performance: a study of mathematics and reading among primary school students.Educational Psychology,39 (8) , 1068-1089.
Gibbons, A., & Warne, R. T. (2019). First publication of subtests in the Stanford-Binet 5, WAIS-IV, WISC-V, and WPPSI-IV.Intelligence,75, 9-18.
Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2010).The Cambridge handbook of creativity. Cambridge University Press.
Laney, D. A., Gruskin, D. J., Fernhoff, P. M., Cubells, J. F., Ousley, O. Y., Hipp, H., & Mehta, A. J. (2010). Social‐adaptive and psychological functioning of patients affected by Fabry disease.Journal of Inherited Metabolic Disease: Official Journal of the Society for the Study of Inborn Errors of Metabolism,33, 73-81.
Mahama, I., Kwaw, R., Mensah, K. J., Acheampong, E., & Marfo, R. (2019). Relationship between Creative Thinking and Students Academic Performance in English Language and Mathematics: The Moderating Role of Gender.Journal of Education, Society and Behavioural Science, 1-10.
Martin, J. N., & Nakayama, T. K. (2013). Intercultural communication in contexts. New York, NY: McGraw-Hill.
Merrell, K. W., & Gimpel, G. (2014). Social skills of children and adolescents: Conceptualization, assessment, treatment. Psychology Press.
Mittal, S., & Dhar, R. L. (2016). Effec of green transformational leadership on green creativity: A study of tourist hotels. Tourism Management, 57, 118- 127.
Parker, J. D., Hogan, M. J., Eastabrook, J. M., Oke, A., & Wood, L. M. (2006). Emotional intelligence and student retention: Predicting the successful transition from high school to university.Personality and Individual differences,41 (7) , 1329-1336.
Price, C. S., Spence, S. H., Sheffield, J., & Donovan, C. (2002). The development and psychometric properties of a measure of social and adaptive functioning for children and adolescents.Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology,31 (1) , 111-122.
Schaeffer, G. I. (1991). The creative attitude survey.Jacksonville, I.L. psychology and educator.INC.
Shaukat, A., Qiu, Y., & Trojanowski, G. (2016). Board attributes, corporate social responsibility strategy, and corporate environmental and social performance.Journal of Business Ethics,135 (3) , 569-585.
Silvera, D., Martinussen, M., & Dahl, T. I. (2001). The Tromsø Social Intelligence Scale, a self‐report measure of social intelligence.Scandinavian journal of psychology,42 (4) , 313-319.
Suliman, W. A. (2010). The relationship between learning styles, emotional social intelligence, and academic success of undergraduate nursing students.Journal of Nursing Research,18 (2) , 136-143.
Teodoro, M. L. M., Käppler, K. C., de Lima Rodrigues, J., de Freitas, P. M., & Haase, V. G. (2005). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) and its adaptation for Brazilian children and adolescents.Interamerican Journal of Psychology,39 (2) , 239-246.
Yunlu, D. G., Clapp-Smith, R., & Shaffer, M. (2017). Understanding the role of cultural intelligence in individual creativity.Creativity Research Journal,29 (3) , 236-243.
_||_