پیش بینی سبک های حل مسئله اجتماعی براساس ابعاد سرمایه روانشناختی در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيمجید صفاری نیا 1 , محسن زالی زاده 2
1 - پیام نور
2 - اموزش و پرورش
کلید واژه: تاب آوری# سبک های حل مسئله اجتماعی, سرمایه روانشناختی#خوش بینی# خودکارآمدی# امید,
چکیده مقاله :
چکیده:هدف از این پژوهش، بررسی پیشبینی سبکهای حل مسئله اجتماعی بر اساس ابعاد سرمایه روانشناختی در دانشجویان بود. مطالعه حاضر مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه شهیدچمران در نیمسال اول تحصیلی 97-96 تشکیل دادند. 390 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. گردآوری داده ها از طریق مقیاس های سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران، (2007) با هنجاریابی بهادری خسروشاهی و همکاران (1391) میزان پایایی کل مقیاس بر اساس آلفای کرونباخ 85/0، و سبک های حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران،(2002) با هنجاریابی مخبری، و همکاران (1389)، میزان پایایی کل مقیاس بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 85/0 گزارش شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام در نرم افزار SPSS-18 تحلیل شدند. یافته ها نشان داد بین جهت گیری مثبت به مسئله و حل مسئله منطقی با متغیرهای خودکارآمدی، امید، تاب آوری و خوشبینی رابطه معنادار مثبت، بین جهت گیری منفی به مسئله با خودکارآمدی، امید، تاب آوری و خوشبینی رابطه معنادار منفی، سبک تکانشگری/بی احتیاطی با خودکارآمدی رابطه معنادار منفی، سبک اجتنابی نیز با خودکارآمدی، امید، خوشبینی رابطه معنادار منفی داشت. همچنین به ترتیب جهت گیری مثبت به مسئله 32/. درصد، جهت گیری منفی 31/. درصد، سبک حل مسئله منطفی 47/. درصد، سبک تکانشگری/بی احتیاطی 22/. درصد، سبک اجتنابی 37/. توانستند تغییرات سرمایه روانشناختی دانشجویان را پیش بینی کنند ( 05/0p < ). می توان گفت افرادی که از سرمایه روانشناختی بالاتری برخوردارند توانایی بیشتری برای حل مسائل اجتماعی از خود نشان می دهند.
The aim of this study was to investigate the predictions of social problem solving styles based on the dimensions of psychological capital in students. The present study was a correlational section The statistical population of this study consisted of students studying at Shahid Chamran University in the first semester of the 2016-2017academic year. 500 people were selected using multi-stage cluster random sampling. Data collection through Lutans et al.'s psychological capital scales, (2007) with Khosroshahi et al.'s (2012) spring normative normativeness, overall reliability scale based on Cronbach's alpha of 0.85, and Dezurilla et al (2002) social problem solving styles, With informational standardization,mokhberi et al. (2010), the overall reliability of the scale based on Cronbach's alpha coefficient was reported to be 0.85. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression in SPSS-18 software. The findings showed a significant positive relationship between positive orientation to the problem and logical problem solving with the variables of self-efficacy, hope, resilience and optimism. The impulsive / careless style had a significant negative relationship with self-efficacy, and the avoidant style had a significant negative relationship with self-efficacy, hope, optimism. Also, in order of positive orientation to the issue of 32 /. Percentage, negative orientation 31/. Percentage, Problem Solving Style 47/. Percentage, impulsive / careless style 22 /. Percentage, avoidance style 37/. They were able to predict changes in students' psychological capital (P <0.05). It can be said that people with higher psychological capital are more able to solve social problem
آقایوسفی، علیرضا؛ شریف، نسیم. (1390). رابطه حل مسئله و بهزیستی شخصی در دانشجویان. مجله اندیشه و رفتار. شماره (22) ، صفحه 88-77.
بیانی، علی اصغر؛ رنجبر، منصور؛ بیانی، علی. (1391). بررسی رابطه بین توانایی حل مسأله اجتماعی با افسردگی و هراس اجتماعی دردانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. شماره (94). صفحه 99-92.
پاک نهاد، زهرا؛ مداحی، محمد ابراهیم. (1396). رابطه رشد اجتماعی و حمایت اجتماعی با تاب آوری در دانشجویان. مجله پژوهش های روانشناسی اجتماعی. شماره (27). صفحه 66-49.
چراغی، الناز؛ ابوالمعالی، خدیجه. (1394). اثر بخشی آموزش مهارت حل مسئله اجتماعی بر افزایش سرمایه روانشناختی در زنان متأهل. فصلنامه علمی پژوهشی خانواده و بهداشت. شمارههای 1 (2). صفحه 22 تا 44.
صفاری نیا، مجید؛ آقا یوسفی، علیرضا؛ برادران، مجید. (1393). رابطه ابعاد شخصیت با حل مسئله و بهزیستی روانشناختی: نقش خودشیفتگی. مجله فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. سال پنجم، شماره (17)، صفحه 102-90.
رجایی، اعظم؛ نادی، محمد علی؛ جعفری، علیرضا. (1396). ویژگیهای روانسنجی مقیاس سرمایه روانشناختی مثبت در بین کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. شماره(3) صفحه 108-94.
مخبری، عادل؛ درتاج، فریبا؛ دره کردی، علی؛ (1390). بررسی شاخص های روانسنجی پرسشنامه حل مسئله اجتماعی. مجله اندازه گیری های تربیتی. شماره 4، صفحه 65-56.
Aliyev, Ramin. Karakus, Mehmet .(2015).The effects of positive psychological capital and negative feelingson students’ violence tendency. Journal of Social and Behavioral Sciences.Pages 69 – 76.
Avey JB, Luthans F, Youssef CM. (2010). The additive value of positive psychological capital in predicting work attitudes andbehaviors. Journal of Management; 36(2): 430–452.
Aydoga, Yasemin. Metin, Sermin.Buyukozturk,Sener. Mercan, Zerin. Kawak, Sule.(2017). The Investigation of the Relationship between Social Skills and Problem Solving Skills of Students in Primary Education Department. Journal of Current Researches on Educational Studies (JoCuRES).161-175
.
Bond &, D. S., Lyle, R. M. Tappe,M.K., SeehaferR. S . &D'Zurilla, T. (2002). Moderate aerobic exercie, Taichi, and social problem-solving ability in relation to psychological stress.international. journal of stress management , 9,329-343.
Chang, E.G., &. D'Zurilla, T. J. (1996). Relation between problem orientation and optimism, pessimism, and trait affectivity : a construct validation study. behaviour research and therapy , 34, 185-195.
Chang, E.G.(1998). hope, problem-solving ability, and coping in a college student opulation : some implications for theory and practice . journal of clinical psychology , 54, 953-962.
Cheng, S . K. (2003). Life Stress, Problem Solving, Perfectionism, And Depressive Symptoms In Chinese. Cognitive Therapy And Research. 25,303-310.
D' Zurilla, T.J., Nezu, A. M., & Maydeu-Olivares, A.(2002). Social Problem-Solving Inventury-Revised: Technical Nanual. North Tonawanda, Ny: Multi-Health Systems.
Fredrickson, B. L.(2001). The Role Of Positive Emotions In Positive Psychology : The Broaden-And-Build Theory Of Positive Emotions . American Psychologis, 56, 226-218.
Sharma, B. (2015). A study of resilience and social problem solving in urban Indian adolescents. The international Journal of Indian Psychology, Vol2(3): 70-85.
Speckens, A. E., & Hawton, K. (2005). Social problem solving in adolescents with suicidal behavior: a systematic review. Suicide and Life-Threatening Behavior, 35(4), 365-387.
Snyder,C. R., simpson, s .c., michael,s.t., & cheavans, j. (2001). optimism and hope construct : variant on a positive expentancy theme. in E.C.chang (Ed), optimism and pessimism: implications for, theory, research, and practice(pp.101-126). washington, DC : American psychological association.
Luthans F, Avolio BJ. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personality Psychology; 6:138-146.
Mayedo-olivares, A., & D' Zurilla, T.J.(1995). a factor analysis of the social problem-solving inventory using polychoric correlations.european. journal of psychological assessment, II,98-107.
Mayedo-olivares, A., & D' Zurilla, T.J.(2002).a factor analytic study of the social problem –solvinginventory : an integration of theory and data.cognitive therapy and reaserch, 20, 115-113.
Watson,D., & . Hobbard, B.(1996).Adabtional Style And Dispositional Structure: Coping In The Context Of The Five-Factor Model. Journal Of Personality, 64, 737-774.
Yildiz, Ebru.(2018).A Case Study On Relationships Between Psychological Capital, Personality An Organizational Commitment.Journal Of International Journal Of Business Administration. Vol. 9,99- 122.
_||_