ارائه مدل نگرش کارآفرینانه بر اساس سرمایه فکری و اجتماعی با میانجی تعهد سازمانی
محورهای موضوعی : روانشناسي اجتماعيآزاده مولایی 1 , رقیه وحدت بوراشان 2 , محمد حسنی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
3 - استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: نگرش کارآفرینانه# سرمایه فکری# سرمایه اجتماعی#تعهد سازمانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل نگرش کارآفرینانه بر اساس سرمایه فکری و اجتماعی با میانجی تعهد سازمانی انجام شد. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کارکنان دانشگاههای جامع علمی کاربردی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 600 نفر بودند. با توجه به حجم جامعه و بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 234 نفر با روش نمونهگیری طبقهای بر اساس شهرستان محل خدمت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش کارآفرینانه (رابینز و کالتر، 1989)، سرمایه فکری (بونتیس، 1996)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و تعهد سازمانی (آلن و مایر، 1990) استفاده شد. دادهها با روش معادلات ساختاری در سطح معناداری کوچکتر از 05/0 تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که سرمایه فکری بر تعهد سازمانی و نگرش کارآفرینانه، سرمایه اجتماعی بر تعهد سازمانی و نگرش کارآفرینانه و تعهد سازمانی بر نگرش کارآفرینانه تاثیر مستقیم و معنادار داشتند. همچنین، سرمایه فکری و اجتماعی با میانجی تعهد سازمانی بر نگرش کارآفرینانه تاثیر غیرمستقیم و معنادار داشتند (05/0p <). تعهد سازمانی میانجی مناسبی بین سرمایه فکری و اجتماعی با نگرش کارآفرینانه بود. بر اساس نتایج، برنامهریزی برای بهبود سرمایه فکری و اجتماعی و تعهد سازمانی جهت بهبود نگرش کارآفرینانه ضروری است.
Present research aimed to presentation model of entrepreneurial attitude based on intellectual and social capital with mediating organizational commitment. This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation was descriptive from type of correlation. The research population was the employees of the academic-applied comprehensive universities of West Azerbaijan province in academic years of 2018-19 with number of 600 people. According to the size of the population and based on the Krejcie and Morgan table, 234 people were selected as the sample according to the classified sampling method based on the city of the place of employment. To collect data used from the questionnaires of entrepreneurial attitude (Robbins & Coulter, 1989), intellectual capital (Bontis, 1996), social capital (Pajak, 2006) and organizational commitment (Allen & Meyer, 1990). The data analyze by structural equation method at a significantly lower level than 0.05. The findings showed that intellectual capital on organizational commitment and entrepreneurial attitude, social capital on organizational commitment and entrepreneurial attitude and organizational commitment on entrepreneurial attitude had significant and direct effect. Also, intellectual and social capital with mediating organizational commitment on entrepreneurial attitude had significant and indirect effect (p < 0.05). Organizational commitment was a good mediator between intellectual and social capital with entrepreneurial attitude. According to the results, planning to improve the intellectual and social capital and organizational commitment to improve entrepreneurial attitude is essential.
